Vilken dimension på brädor

  • 22x70

    1 Röster 100,0%
  • 28x70

    0 Röster 0,0%
  • Annan dimension? Kommentera gärna idéer

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Hej!

Jag bor ute på landet med öppna vidder och åkrar som närmaste granne. Utsikten är väldigt vacker men det man kan sakna är lite inramning av tomten, jag har sett andra hus som har satt upp häststängsel och det var snyggt. En sådan lösning verkar vara lämplig och erbjuder en sorts avgränsning utan att bli som en vägg som skymmer utsikt.

Jag har tänkt mig att slå i tryckade stolpar med 100mm diameter för att sedan skruva 2 rader med liggande brädor likt ett traditionellt häststängsel. Jag sitter dock och funderar på vilken dimension på bräda jag ska välja?

22x70 panel?
27x70 glespanel?
Annan dimension?

28x70 är ju lite lätt rundade kanter på vilket kan vara fördelaktigt med småbarn och kanske ser mera proportionerligt ut mot såpass grova stolpar? Allt kommer sedan målas vitt. Tar gärna input på hur ni hade gjort.
 
22x70 räcker säkert men tänk på att när du målar vitt (täckfärg?) kommer det bli fult på några år och du behöver tvätta och kanske sedan måla om var 10:e år. Faluröd eller svart kan vara ett annat alternativ om du vill få enklare underhåll. Jag skulle aldrig lägga ner tid och pengar på ett staket öht. ”Häststaket” är ett av de fulaste modellerna på jorden. / Stilpolisen
 
  • Haha
Jenpet
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
22x70 räcker säkert men tänk på att när du målar vitt (täckfärg?) kommer det bli fult på några år och du behöver tvätta och kanske sedan måla om var 10:e år. Faluröd eller svart kan vara ett annat alternativ om du vill få enklare underhåll. Jag skulle aldrig lägga ner tid och pengar på ett staket öht. ”Häststaket” är ett av de fulaste modellerna på jorden. / Stilpolisen
Håller med men jag har en chef i hushållet som får stå för målning och underhåll så bygger jag :) Stilvalet behöver tas upp på ordinarie stämma och ha vilande likalydande beslut så där ger jag upp...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skriv ett avtal på vem som gör vad, kvinnlig list kan vara farlig… :love:
 
På Gotland har man ett säreget väldigt enkelt staket, med en spänd överliggare som blir en båge.
Enkelt snyggt luftigt. Tyvärr lyckas jag inte Googla fram nån bild på det.
Själv har jag alltid tänkt "Ett sånt ska jag bygga om jag blir i behov av staket"
 
Tryckt går bra att måla men du ska avvakta så det får torka riktigt.
Jag har väntat till året efter att stryka färsk tryckt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.