Hej byggvänner,

Jag har två möjliga vägar att dra isolerade rör för frikyla av typ 1" Cu med ArmaFlex eller liknande.

Den ena vägen är en 6m rak vertikal stigning bl.a. inne i en inbyggd hörnlåda utmed en blivande badrumsvägg och sedan en 90-graders vinkel längst upp inne i takbjälklaget vidare bort ytterligare ca 6m horisontellt till konvektorn. Knappt 25% av sträckan är planerad att kunna bli inspekterbar.

Den andra vägen är betydligt mer kringel-krok både vertikalt och horisontellt och knappt 5m längre sträcka men 80% av den sträckan skulle kunna göras inspekterbar.

Vad skulle ni andra föredra för väg att dra dessa rör?
Behöver de vara inspekterbara och i så fall hur mycket av sträckan?
 
H
Tänk på att du ska dra kondensrör också. Antingen har du lutning eller så behöver du en kondenspump för att få bort kondensen. Detta var bara lite text så du tänker på hur du ska bli av med kondensen också. Det kan styra val av dragningen av kalla rören menar jag.
 
Dumt av mig att inte nämna kondensrör men den delen samt el/signal-dragning är det inga som helst problem att dra. Det är bara kylvätskan som går från/till ett rum där det är svårt att dra tjocka rör utan att avsevärt påverka bärighet i bjälklag på flera platser. Lågt i tak i kombination med normalhöga dörrar gör det omständligt och skrymmande att bara snickra dit boxar i taket och dra i dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.