kostar typ 10tk att sanera, ska snacka me styrelsen se om de rekomenderar något eller om de står för kostnaden, annars får jag stå för det, eller visar jag noll respekt o inskaffar ansiktsmask, plasta in skitet o försöka riva ner det i en del. Uppenbarligen så är allt i 50tals hus asbest även kakelmassan, fogarna osv ja har inte råd hålla på fjolla mig på det sättet.
 
J JohnnyBlazer skrev:
kostar typ 10tk att sanera, ska snacka me styrelsen se om de rekomenderar något eller om de står för kostnaden, annars får jag stå för det, eller visar jag noll respekt o inskaffar ansiktsmask, plasta in skitet o försöka riva ner det i en del. Uppenbarligen så är allt i 50tals hus asbest även kakelmassan, fogarna osv ja har inte råd hålla på fjolla mig på det sättet.
Men hur skall du lösa ventilationen? Du har alltså troligtvis en fullt fungerande frånluft i köket. Vad skall du ersätta den med? Du kommer utan den sannolikt få en sämre ventilation både för trivsel och hälsa.
 
BirgitS
Det finns inga krav på att man tar in en saneringsfirma utan man kan göra det själv men bör förstås då göra det på ett proffsigt sätt med rätt sorts skyddsmask, engångsoverall, inplastning och våttorkning av rummet.
 
  • Gilla
JohnnyBlazer
  • Laddar…
tänker kopplar en köksfläkts frånluft till den, om man inte får göra det av styrelsen får jag bara acceptera det sitter ett 200mm öppet hål i väggen i guess
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga krav på att man tar in en saneringsfirma utan man kan göra det själv men bör förstås då göra det på ett proffsigt sätt med rätt sorts skyddsmask, engångsoverall, inplastning och våttorkning av rummet.
Aha okok, då antar jag styrlsen kommer bara önska mig lycka till. Yes läste på nu om ämnet jag tänkte som du sa, full skydd osv , sen efter det färdigt städa rester o lämna fönster o bordsfläkt på nån dag innan jag går tillbaka dit. Ska nog fixa resten av lägenhetn först innan jag ger mig på köket
 
O
J JohnnyBlazer skrev:
Ska total renovera en 50tals lägenhet, undrar vad det är för ventialtion den går genom köksluckorna sen in i väggen. Under den står en spis från 50talet som inte använts 20 år. Antar det är för stek oset? Iafl det har aldrig städats eller sotats vem vet vad som bor där uppe.
Bifogar en bild på grannen som har exakt samma lägenhet, han verkar bara ha rivit och lämnat ett hål där? Vad ska jag göra? Ska jag riva skåpen sen efter renovationen sätta spisen så den står i det hörnet hålet är och koppla en köksfläkt som blåser ut i hålet? Eller ska bara lämna ett stort hål som grannen. Seriöst har noll koll uppskattar lite feedback
Början med att kolla om ventilationen fyller en funktion. Hade en liknande ventilation i mitt tidigare kök vi renoverade. Den kanalen satt bara kvar på måfå för både ute- och tilluftsbentilen var ändå igenisolerad och inluft skulle ske genom ventil i fönster i sovrummen.

Däremot i andra lägenheter i samma förening var det frånluft i liknande kanal och således viktig.

Hur fungerar ventilation i din lägenhet idag?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Början med att kolla om ventilationen fyller en funktion. Hade en liknande ventilation i mitt tidigare kök vi renoverade. Den kanalen satt bara kvar på måfå för både ute- och tilluftsbentilen var ändå igenisolerad och inluft skulle ske genom ventil i fönster i sovrummen.

Däremot i andra lägenheter i samma förening var det frånluft i liknande kanal och således viktig.

Hur fungerar ventilation i din lägenhet idag?
Ok yes ska infomera mig ang det, vorre bäst om den var igenisolerad då jag gärna kaklar igen skitet. Har en fläkt i badrummet och den i vardagsrummet är igen tapetserad sedan 70 talet, tror helt ärligt bara den i badrummet fungerar. Det är en 45kvm 1a. Ska kolla med styrelsen det också, bra du frågade, tackar
 
O
J JohnnyBlazer skrev:
Ok yes ska infomera mig ang det, vorre bäst om den var igenisolerad då jag gärna kaklar igen skitet. Har en fläkt i badrummet och den i vardagsrummet är igen tapetserad sedan 70 talet, tror helt ärligt bara den i badrummet fungerar. Det är en 45kvm 1a. Ska kolla med styrelsen det också, bra du frågade, tackar
Du bör ha ett utsug i köket också. Brukar vara i kök och badrum oavsett hur stor lägenheten är.

Men det är bra att du pratar med styrelsen. Du kan även prata med grannar som har likadan lägenhet som dig för att få tips.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Du bör ha ett utsug i köket också. Brukar vara i kör och badrum oavsett hur stor lägenheten är.

Men det är bra att du pratar med styrelsen. Du kan även prata med grannar som har likadan lägenhet som dig för att få tips.
Alright, är det fungerande frånluft sätter jag bara en snygg rostfri ventialtionskåpa över hålet. Ja d nog bäst, detta mitt första renoveringsprojekt, fick lägenheten asbilligt pga skicket, meningen är använda denna lägenhet för lära mig allt ang renovering, bredspackla, kakla, lägga klinkers osv osv. Verkar vara sjukt rolig hobby som jag gärna vill ge mig in i. Yes will do, tackar för tipsen

Edit: Ventilationsgaller, ej kåpa
 
BirgitS
J JohnnyBlazer skrev:
Alright, är det fungerande frånluft sätter jag bara en snygg rostfri ventialtionskåpa över hålet. Ja d nog bäst, detta mitt första renoveringsprojekt, fick lägenheten asbilligt pga skicket, meningen är använda denna lägenhet för lära mig allt ang renovering, bredspackla, kakla, lägga klinkers osv osv. Verkar vara sjukt rolig hobby som jag gärna vill ge mig in i. Yes will do, tackar för tipsen

Edit: Ventilationsgaller, ej kåpa
Hur har det gått, @JohnnyBlazer ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har det gått, @JohnnyBlazer ?
Jag kämpar på, inte börjat med rivning av köket änn, men har hört o kollat runt, det är från luftventialtion, förmodligen asbest i det men om jag demonterar jag det lite snyggt i ett stycke o använder mask osv så är det lugnt. Inget jag direkt ser fram emot att göra men men Renoveringsprojekt, tom rum, flagnande färg, byggmaterial, verktyg, fönster, skräp, renoveringsröra, ofärdigt, färgböcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.