De flesta husfabrikanter har ju ett avtal med antingen Nibe eller IVT om installation av värmepump och ventilation. För att få ner priset brukar detta vara den enklaste modellen av frånluftvärmepump, t ex IVT 490, med en max effekt på 2kW. Alla som läst lite på det här och andra forum vet att denna pump är alldeles för klen för att ensam stå för uppvärmningen av en normal villa, om den inte är mycket liten och extremt välisolerad. Istället värmer man under stora delar av året huset med elpatronen, vilket varken är bra för miljö eller ekonomi. Dock löser den på sitt sätt ensam både värme, ventilation och "värmeåtervinning", vilket är fördelen med en frånluftvärmepump. Pga de stora försäljningskvantiterna och bekvämligheten med en enhetlig standardlösning har husföretagen förmånliga avtal och därför brukar det vara lite lurigt att byta uppvärmningssystem. En del tillåter det knappt alls medan man i de flesta fall kan byta, men antingen försvinner hela ventilationssystemet när man väljer bort frånluftvärmepumpen, eller så får man ett skrattretande avdrag för pumpen på kanske 15000kr.

Ovanstående gör att många avstår från en optimalare lösning därför att det blir krångligare och för att mellanskillnaden blir alltför stor, vilket resulterar i en ganska lång pay-off-tid. I vårt fall handlar det om ett 1,5-planshus på 110kvm nere och 70kvm uppe, i södra Sverige. Vilka skulle nackdelarna vara med att välja den billigare standardpumpen för det den är bra på, dvs producera billigt varmvatten, ventilera huset och spara energi genom att "ta tillbaka" en del energi från den utventilerade luften, och komplettera med en braskamin nere och en luft-luftvärmepump uppe? Kaminen skulle jag välja även om jag valde bergvärme, för säkerheten och mysfaktorn. I fallet med en klen värmepump kan man ju stödelda någon gång ibland när man tycker elpatronen går in väl mycket. Luft-luftvärmepumpen uppe lär ju utan vidare täcka övervåningens värmebehov om man tolererar någon grad lägre temperatur i de stängda sovrummen och fungerar samtidigt som luftkonditionering under de varmaste sommarveckorna när en övervåning gärna blir stekhet.

Vilka för- och nackdelar ser ni med ovanstående lösning? Är det en snålvariant som blir onödigt krånglig och sänker värdet på huset eller är det tvärtom en smart, prisvärd och flexibel lösning som skulle fungera väl?

/Pontus
 
Hej Pontus.

Jag har samma mått på mitt hus, som du har på ditt.
Jag gjorde som du föreslår: nibe 360/golvvärme + kamin +luft/luft uppe

Detta funkar kanon för mej och det är suveränt att kyla varma sommarnätter

Mvh Kjell
 
Det är svåra val man har... Vi vill gärna ha kamin inne och funderade på bergvärme. Men frågan blir ju om det blir lite väl mycket kaka på kaka om man bygger upp det på detta sätt.

Standard är en frånluftsvärmepump och såvitt jag kan förstå är det ljudet som är problemet. Jag gillar egentligen inte mekanisk luft i huset, men man vänjer sig å andra sidan ganska fort.

Det problem som jag läst mig till är att det är svårt att få en kamin eller köksspis att fungera bra tillsammans med frånluftsvärmepump eftersom man normalt inte har någon ackumulatortank.

Några ideer om hur man gör för att helheten ska bli effektiv?

Och sen två tilläggsfrågor;
Måste man ha mekanisk ventilation om man har luftvärmepump?
Hur mycket låter egentligen pumpen?
 
Pontus - personligen tror jag på din lösning. Se bara till att ha radiatorer för stödvärme på övervåningen den gången man vill stänga dörren till sovrummet. Skaffa också en tyst luft/luft-pump från t.e.x LG som jag även tycker har en snygg design till skillnad från de flesta andra,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.