Jag tänkte byta dörr (till en större) samt installera ett fönster (på en plats där det i dag inte finns ett) på mitt garage.

Jag försöker nu fylla i ett bygglov för detta och fattar inte mycket av kontrollplanen.

Här är exemplet som min kommun refererar till: https://www.nacka.se/49bfe0/globala...lplaner/exempelkontrollplan_fasadandring2.doc

Vi tänkte göra detta själva utan entreprenör.

Behöver jag ens en kontrollplan?
Vilka punkter måste kontrolleras?
Kan jag kontrollera dem själv (känns lite overkill att anlita en kontrollansvarig för det) ?
 
Större dörr som bredare? Då påverkas förmodligen ytterväggens konstruktion. Samma sak om du sätter in ett fönster i en yttervägg i garaget.

Vi har inte alla handlingar här.

Men kontrollpunkterna kan antingen du eller entreprenören kontrollera. Den som har rätt erfarenhet och kunskap.

Jag skulle säga att du ska fokusera på bärigheten, fukten och brandspridning. Beroende på storlek på fönster och dörr så kanske även säkerhetsglas ska kontrolleras.

Du kan kontakta en KA i ditt område som bara hjälper dig med kontrollplanen på 1 timme så har du allting ordnat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Större dörr som bredare? Då påverkas förmodligen ytterväggens konstruktion. Samma sak om du sätter in ett fönster i en yttervägg i garaget.

Vi har inte alla handlingar här.

Men kontrollpunkterna kan antingen du eller entreprenören kontrollera. Den som har rätt erfarenhet och kunskap.

Jag skulle säga att du ska fokusera på bärigheten, fukten och brandspridning. Beroende på storlek på fönster och dörr så kanske även säkerhetsglas ska kontrolleras.

Du kan kontakta en KA i ditt område som bara hjälper dig med kontrollplanen på 1 timme så har du allting ordnat.
Ja, att hitta en KA i närområdet är kanske bäst.
Tackar
 
Vad är det för typ av väggar i ditt hus? En äldre helplankad vägg fordrar mindre eftertanke vad gäller bärighet än en regelvägg.
 
M MagHam skrev:
Vad är det för typ av väggar i ditt hus? En äldre helplankad vägg fordrar mindre eftertanke vad gäller bärighet än en regelvägg.
30 år, trähus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.