M mortimer skrev:
Tror du svaret finns härinne om hur du ska göra och som du sedan rättar dig efter också rakt upp och ner ?

Alltså, jag är själv händig och skulle säkert också kunna installera min anläggning, iallafall det som ska upp på taket men jag har blivit höjdrädd sista åren tyvärr samtidigt som vissa jobb ska göras av de som kan det bäst, solceller är ett sådant jobb.

Att hitta någon installatör som vill installera någon annans sålda material är nog större lycka att vinna på Bingolotto.

Med facit i hand skulle du väntat med solceller tills ditt tak var klart på garaget.

Vad är det för firmor du kontaktat och vad har du fått för olika offerter av de ?
Tror analysen om att det är ganska riskabelt att resonera som att denna branch är hyfsat städad dessa tider när halva Europa vill installera paneler.. Det är mer eller mindre oreglerat område där säkerligen både servitörer och slarvpellar får (bra?) betalt per monterad anläggning. Noll kontroll av tredje part i efterhand och relativt stora pengar i omlopp.. Se på exjobbet nedan hur större, mer etablerade firmor överlag inte hade alla rätt. Hur ska inte de nytillkomna, utan intresse av ett långsiktigt rykte etc, agera?

För den som vill ha iaf 3 enkla mått att kontrollera på sin installation, hur en belastningsanalys kan se ut, ett 23 frågesprotokoll för egen del och lite annat finns detta exjobb från 2020. Inte det mest välgjorda exjobbet men iaf någon som tittat på den mekaniska delen av jobbet. Troligen är de elektriska delarna (som inte den riktiga elektrikern utför) snarlikt hafsiga..
http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1443994&dswid=6054

Tar man sig tid, är händig, kan läsa instruktioner och beaktar att det är ens egna tak, familj och ekonomi som är i potten så borde de flesta kunna göra ett minst lika bra, om inte bättre, jobb. Få tag på en elektriker som är med i matchen först bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.