M
S sve84 skrev:
Vet inte om jag skulle kalla honom bedragare rakt av, hade ändå jobbat som elektriker i 20 år, men en opportunist med längre till samvetskval än vad jag har i alla fall :rofl:

Men tack för stödet, gör det definitivt lättare att bestrida fakturan. Tänkte först ha överseende med de extra tusenlapparna för resa och kilometerkostnad bara för att jag inte vill göra mig obekväm. :oops:
Hur får du 15 mil debiterat, som en extra kostnad, när han har 15 mil ToR till dig?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Det ser ut som han har tagit list pris på allt alltså grossist pris om man betalar kontant i butik utan konto) på all material. Om han jobbar på en elfirma borde de har konto samt rabatt (oftast mer än 50% på allt). Känner ingen i yrket som gör så. Det orimliga priser utan rabatt. Lycka till.


S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?

Han har fakturerat list-priserna från Ahlsell rakt av utan rabatt på flera av grejorna i fakturan. Ingen firma som har konto hos Ahlsell betalar ordinarie pris utan alla har en kraftig rabatt.
Det här betalar vi för samma varor hos Ahlsell: Jag jobbar inte åt en el-firma så en lite större el-firma har antagligen betydligt bättre rabatter än dom jag jobbar åt.

E2281562, kapsl. inf gips 3r36m volta: 1645kr/st
E0004250, aceflex pure 5G6: Finns ej hos Ahsell, motsvarande hos Ahlsell 88kr/m
E2106000,Huvudbrytare: 261kr/st
E2163821, Jordfelsbrytare: 1067kr/st
E2106506, Dværgbrytare: 65kr/st
E2108562 fasskena: 129kr/st
E0347229, rq pure 6: hittar ej hos Ahlsell, motsvarande hos Ahlsell 17kr/m
E2281710, täckremsa: 82kr
E2106502, Dvärgbrytare; 58kr/st
E1414052, Flexibla vp-rör: 9kr/m
E1500321, Spikkl TC14-20, 186kr/100st
1420186, Apparatdosa: 39kr/st
1420244, regelfäste: 14kr/st
E0435192, FQ pure 1,5G/G: hittar ej pris på exakt samma hos Ahlsell, motsvarande hos Ahlsell 5kr/m
E1820296, Vägguttag 145kr/st

Priserna ovan är exkl moms
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
E ehlmatlab skrev:
Han har fakturerat priserna från Ahlsell rakt av utan rabatt på flera av grejorna i fakturan. Ingen firma som har konto hos Ahlsell betalar ordinarie pris utan alla har en kraftig rabatt.
Det här betalar vi för samma varor hos Ahlsell: Jag jobbar inte åt en el-firma så en lite större el-firma har antagligen betydligt bättre rabatter än dom jag jobbar åt.

E2281562, kapsl. inf gips 3r36m volta: 1645kr/st
E0004250, aceflex pure 5G6: Finns ej hos Ahsell, motsvarande hos Ahlsell 88kr/m
E2106000,Huvudbrytare: 261kr/st
E2163821, Jordfelsbrytare: 1067kr/st
E2106506, Dværgbrytare: 65kr/st
E2108562 fasskena: 129kr/st
E0347229, rq pure 6: hittar ej hos Ahlsell, motsvarande hos Ahlsell 17kr/m
E2281710, täckremsa: 82kr
E2106502, Dvärgbrytare; 58kr/st
E1414052, Flexibla vp-rör: 9kr/m
E1500321, Spikkl TC14-20, 186kr/100st
1420186, Apparatdosa: 39kr/st
1420244, regelfäste: 14kr/st
E0435192, FQ pure 1,5G/G: hittar ej pris på exakt samma hos Ahlsell, motsvarande hos Ahlsell 5kr/m
E1820296, Vägguttag 145kr/st
Tack för att du kollade!
 
M Mrjayser skrev:
Hur får du 15 mil debiterat, som en extra kostnad, när han har 15 mil ToR till dig?
Eftersom jag har betalt Evify för en laddbox plus installation. Visste innan att han hade 15 mil ToR, vilket jag då räknar med ingår i det jag betalar till Evify. Att de bytt till en installatör som har så långt, för att deras ursprungliga kontakt inte svarade på deras kontaktförsök, är knappast mitt problem. Och när han då erbjöd sig att de även kunde sätta upp elcentralen som behövdes tänker ju jag att det inte kan bli tal om att jag ska betala resan, eftersom han har en resa betald via Evify.

Att han valde att åka en kort sväng på onsdagen för att skruva upp laddboxen ("jag blev klart lite tidigare på ett jobb, jag kommer förbi och börjar, men har inte allt material ens för laddboxen") tycker jag inte berättigar att fakturera nästa resa. Han kunde lika gärna tagit allt på torsdagen (en resa för honom) som han hade tänkt från början.
 
  • Gilla
Åsa Å och 3 till
  • Laddar…
M
S sve84 skrev:
Eftersom jag har betalt Evify för en laddbox plus installation. Visste innan att han hade 15 mil ToR, vilket jag då räknar med ingår i det jag betalar till Evify. Att de bytt till en installatör som har så långt, för att deras ursprungliga kontakt inte svarade på deras kontaktförsök, är knappast mitt problem. Och när han då erbjöd sig att de även kunde sätta upp elcentralen som behövdes tänker ju jag att det inte kan bli tal om att jag ska betala resan, eftersom han har en resa betald via Evify.

Att han valde att åka en kort sväng på onsdagen för att skruva upp laddboxen ("jag blev klart lite tidigare på ett jobb, jag kommer förbi och börjar, men har inte allt material ens för laddboxen") tycker jag inte berättigar att fakturera nästa resa. Han kunde lika gärna tagit allt på torsdagen (en resa för honom) som han hade tänkt från början.
Du verkar behöva läsa på om din laddbox och vad den kostnaden innehåller. Att du nog är 50+ gör det hela ännu märkligare, iom att det, iaf de senaste 20 åren, påpekats om och om igen och igen och igen, åtskilliga gånger per år, i både nyheter, tidningar, program och mun till mun. "Gör upp innan, om kostnaderna för arbetet".

Helt enkelt ofattbart att det fortfarande betalas i förväg för ombyggnationer, eller installationer osv osv bland husägare. Det är fanimej magstarkt att det finns individer som fortfarande inte har koll på de mest banala saker.
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
A Alfons3301 skrev:
Varför har man både framkörningsavgift och reskostnad? Är inte det tårta på tårta?
Kostar ju pengar att köra upp bilen på garageuppfarten, kan vara uppförsbacke också så det sliter lite extra på handbromsen.
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
F
L lbgu skrev:
Du menar alltså att merparten av dessa bolag medvetet skulle anlita hantverkare som de visste sysslade med bluffakturor mot sina kunder. Jag trodde inte att det var så illa, men enligt dig är det alltså så. Snacka om korrupt bransch.
nej, det menar jag inte. Om du läser igen så kan du troligtvis tolka det jag skrev korrekt nästa gång.
 
T
M Mrjayser skrev:
Du verkar behöva läsa på om din laddbox och vad den kostnaden innehåller. Att du nog är 50+ gör det hela ännu märkligare, iom att det, iaf de senaste 20 åren, påpekats om och om igen och igen och igen, åtskilliga gånger per år, i både nyheter, tidningar, program och mun till mun. "Gör upp innan, om kostnaderna för arbetet".

Helt enkelt ofattbart att det fortfarande betalas i förväg för ombyggnationer, eller installationer osv osv bland husägare. Det är fanimej magstarkt att det finns individer som fortfarande inte har koll på de mest banala saker.
Mer magstakt är det att det ska behövas för att inte bli blåst av svenska hantverkare vid första bästa tillfälle.
Men sötebrödsdagarna är slut nu för dom så det kommer rensas ut en del stolpskott av sig själv hoppas jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Pastor Zakilowskij och 4 till
  • Laddar…
A
Råkade bara se rubriken och bläddrade ner, jag är ny inom det här med hantverkarfusk och faktureringsbluff och ställde frågor om bilning i betong mm. Helt imponerande vilket underbart konsumentstöd folk ger, man har verkligen nytta av alla vinklingar man får.
En rejäl överraskning.
själv har jag i andra sammanhang använt mig av domstolar och ARN, det har gått rätt bra, men helst vill man ju slippa. ARN har väldigt lång handläggningstid, ca 9 månader om det gäller tex ett fordon, och frågan är väl om inte domstolarna börjat ligga lika långt efter.
Man ska vara medveten om att det är riskfritt att processa om värden under ett halvt basbelopp, numera ca 23.000 kr.
Advokat betalar var och en själv utom att man kan begära max en timmes rådgivningstid av motpart om man vinner målet.
 
Redigerat:
  • Gilla
sve84 och 2 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Du verkar behöva läsa på om din laddbox och vad den kostnaden innehåller. Att du nog är 50+ gör det hela ännu märkligare, iom att det, iaf de senaste 20 åren, påpekats om och om igen och igen och igen, åtskilliga gånger per år, i både nyheter, tidningar, program och mun till mun. "Gör upp innan, om kostnaderna för arbetet".

Helt enkelt ofattbart att det fortfarande betalas i förväg för ombyggnationer, eller installationer osv osv bland husägare. Det är fanimej magstarkt att det finns individer som fortfarande inte har koll på de mest banala saker.
Ber om ursäkt. Nu blir det tio "Ave Maria" för mig...
 
  • Haha
  • Gilla
Ama1223 och 2 till
  • Laddar…
Hans Israelson skrev:
Råkade bara se rubriken och bläddrade ner, jag är ny inom det här med hantverkarfusk och faktureringsbluff och ställde frågor om bilning i betong mm. Helt imponerande vilket underbart konsumentstöd folk ger, man har verkligen nytta av alla vinklingar man får.
En rejäl överraskning.
själv har jag i andra sammanhang använt mig av domstolar och ARN, det har gått rätt bra, men helst vill man ju slippa. ARN har väldigt lång handläggningstid, ca 9 månader om det gäller tex ett fordon, och frågan är väl om inte domstolarna börjat ligga lika långt efter.
Man ska vara medveten om att det är riskfritt att processa om värden under ett halvt basbelopp, numera ca 23.000 kr.
Advokat betalar var och en själv utom att man kan begära max en timmes rådgivningstid av motpart om man vinner målet.
Tack för tips!
Ja, fantastiskt var hjälpsamma det flesta här är.
 
S sve84 skrev:
Många som nämnt nåt liknande pris. Varför har de ens en bruttoprislista? För att man ska känna att man får bra rabatt? För att hantverkarna ska kunna hänvisa till den för kunden?
Precis som du skriver.
Riktprislistan ger hantverkaren ett verktyg att öka sina intäkter och hantverkare blir i gengäld beroende av Ahlsell som leverantör.
Vinn-Vinn för Ahlsell och hantverkaren, i alla fall teoretiskt.
Bubblan håller på att spricka, Ahlsell med flera, borde se över sin affärsidé och prissättning.

På en icke konkurrensutsatt marknad kan det fungera med riktprislistor.
Princip:
Kostnader + önskad vinst = marknadspris
Vinsten kan ökas utan mervärde för kunden.

På en konkurrensutsatt marknad fungerar inte riktprislistor. Marknadspris gäller.
Principen:
Marknadspris - kostnader = vinst
För höga kostnader ger ingen vinst.

Ahlsell med flera har under decennier försökt hålla upp marknadspriset genom sina riktprislistor, och därmed göra det enkelt för hantverkare att ha en mycket god lönsamhet.
Det är inte ovanligt att hantverkare klassar ner varor från "lågprisbutiker" med motivet att det är dålig kvalité och det fins inga garantier.
Ett osannt argument som låser kunden till att låta hantverkaren leverera insatsmaterial.

En enkel metod att optimera lönsamheten är att öka pris på material, bil/resekostnader, verktygshyror och annat, eftersom systemet med ROT-avdrag gör att möjligheter till högre lönsamhet begränsas av Skatteverkets schabloner.
Att öka effektiviteten är betydligt svårare och kräver planering och eftertanke.
Med internet har det skapats goda möjligheter till prisjämförelse Striden kommer att gå vidare och bra företag kommer att överleva.


S sve84 skrev:
Aha, intressant att veta. Var kunniga alla är här
Förhoppningsvis kan han göra nåt på fakturan, får samla mig och maila imorgon.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Ahlsell har inga riktpriser.
 
M Mrjayser skrev:
Du verkar behöva läsa på om din laddbox och vad den kostnaden innehåller. Att du nog är 50+ gör det hela ännu märkligare, iom att det, iaf de senaste 20 åren, påpekats om och om igen och igen och igen, åtskilliga gånger per år, i både nyheter, tidningar, program och mun till mun. "Gör upp innan, om kostnaderna för arbetet".

Helt enkelt ofattbart att det fortfarande betalas i förväg för ombyggnationer, eller installationer osv osv bland husägare. Det är fanimej magstarkt att det finns individer som fortfarande inte har koll på de mest banala saker.
Det ska definitivt gå att anlita hantverkare utan att avtala om fastpris. De här priserna har inte hantverkaren rätt att ta ut.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.