Vatten fällde ut på spisen vid frost/fuktigt väder. Vad jag kan se finns inget läckage. Är det kondens? Se bilder. Keramikhäll i kök, använd och smutsig, med kontrollknappar och öppen låda undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshuva över spis, beige vägg, svarta reglage, varningslappar, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dåligt isolerade trummor och ett självdrag upp, det blir varm luft från huset och kondens ett faktum. Fungerar kallrasspjället, om jag inte har fel så finns två typer , ett som inte tätar och ett som tätar till 100 %
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dåligt isolerade trummor och ett självdrag upp, det blir varm luft från huset och kondens ett faktum. Fungerar kallrasspjället, om jag inte har fel så finns två typer , ett som inte tätar och ett som tätar till 100 %
Ja, det verkar som sagt inte vara något läckage...så tyder på kondens. Och inte heller några stora volymer av vatten....:cool:
 
Det bör åtgärdas, troligtvis r det spirorör ( plåt ) och den rostar rätt bra, så det kan komma en del rostflagor om några ( många år ) nedfarande
 
Ja det kommer en del fukt, droppar från fläktkåpan. Men det regnar inte och vad jag kan se ärvdes inget läckage utan måste vara kondens
 
Så blev det för oss när vi renoverade köket och bytte köksfläkt..

Inge fel på köksfläkten, men ja.. det rann mer rakt igenom :oops:

Det var kondensvatten från röret på vinden.. vi köpte nån isolering med nät och rullade på det enligt instruktioner runt vent röret.. upp till taket och sedan försvann problemet tack och lov.

Räknade nästan med att det skulle droppa (iaf) vid ”stora variationer” på luft/fukt.. när det var riktigt kallt ute, men det hände aldrig (bor i Skåne, så vi har ganska milda vintrar).
 
Snigla Snigla skrev:
Så blev det för oss när vi renoverade köket och bytte köksfläkt..

Inge fel på köksfläkten, men ja.. det rann mer rakt igenom :oops:

Det var kondensvatten från röret på vinden.. vi köpte nån isolering med nät och rullade på det enligt instruktioner runt vent röret.. upp till taket och sedan försvann problemet tack och lov.

Räknade nästan med att det skulle droppa (iaf) vid ”stora variationer” på luft/fukt.. när det var riktigt kallt ute, men det hände aldrig (bor i Skåne, så vi har ganska milda vintrar).
OK, det låter bra. Huset är byggt 2007, så egentligen tycker jag man borde tänkt på detta?
 
S sepani skrev:
så egentligen tycker jag man borde tänkt på detta?
troligen slarv när de isolerade
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sepani skrev:
OK, det låter bra. Huset är byggt 2007, så egentligen tycker jag man borde tänkt på detta?
kika upp och kolla.. nätet/isoleringen kan ju lossnat../halkat ner.. eller nått annat hänt runt om. Borde inte vara nytt iaf.. (droppandet) om allt är identiskt med när de byggde.

men på 15 år kan mycket hända!
 
Är det ett ftx aggr du har där?
 
är huset byggt 2007 så är inte köksfläkt kopplad ftz
 
Ser ut som ett minimaster ftx med dragkåpa.
Skruva loss skruvarna på högersidan av dörren ovanför fläktkåpan och kolla om det är blött där inne
 
Om du har dränering från fläkten till avloppen kan du ha fått stopp i den.
 
K _Fredrik_ skrev:
Om du har dränering från fläkten till avloppen kan du ha fått stopp i den.
1 plus på den (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.