MathiasS MathiasS skrev:
Är det inte ett alternativ att bara börja hacka i golvet där du vet var avloppet börjar och sedan följa det till sin ände där du ska gräva? Du ska ju ändå göra jobbet menar jag.....
Tänkte så först, men röret är helt inom huset och vi vill slippa bila och förstöra.
 
S Sir Duke skrev:
Tack för fyllig input!

Detta rör tillhör inte huvudavloppssystemet, utan är en gammal pipa från ett enda rum i källaren. Vi har filmat båda systemen och de är separerade.

Visst sjutton får jag gräva vid husliv? Det är ju min tomt och mina rör... Men jag har nu lagt en förfrågan på Ledningskollen.
Jovisst får du gräva inom din egen tomt men ta för tusan ut en ledningskarta från ledningskollen ändå.
Det ligger mycket under jorden man inte har en aning om!! Sen anlitar du en seriös grävare så sätter han inte ner skopan om han först inte sett ledningskartan

Sen blir jag inte klok på varför du inte själv skaffar utrustning eftersom de flesta redan har ett högrtycksaggregat.
Billigast
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/hogtryckstvattar/rorrensare-75-m-2000045686
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst får du gräva inom din egen tomt men ta för tusan ut en ledningskarta från ledningskollen ändå.
Det ligger mycket under jorden man inte har en aning om!! Sen anlitar du en seriös grävare så sätter han inte ner skopan om han först inte sett ledningskartan

Sen blir jag inte klok på varför du inte själv skaffar utrustning eftersom de flesta redan har ett högrtycksaggregat.
Billigast
[länk]
eller en lite längre än 7.5m ... hade en sån tidigare och det blev lite kort.
Nilfisk har en 15m
https://www.hornbach.se/p/ror-avloppsrensare-nilfisk-15m/8908150/

och kärscher's 15m
https://www.hornbach.se/p/rorrensningssats-karcher-15m-passar-k2-k7/953402/
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Svanströms gör det. För det har jag sett på youtube.....:)
Spännande!
Du har inte en länk till klippet?
 
M MrDizzy skrev:
eller en lite längre än 7.5m ... hade en sån tidigare och det blev lite kort.
Nilfisk har en 15m
[länk]

och kärscher's 15m
[länk]
Risken för en "amatör" är det här med att man fastnar.... men jovisst ju längre desto bättre.
Kör själv rent i källaravloppen och från tvättmaskinen brukar det bli en riktig sörja av upplagrade tvättmedelsrester. Blev klart förvånad när jag körde första gången för ett antal år sedan.
Sen jovisst är det en "äckelfaktor" men man sparar många sköna tusenlappar....
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P paralun skrev:
Risken för en "amatör" är det här med att man fastnar.... men jovisst ju längre desto bättre.
Kör själv rent i källaravloppen och från tvättmaskinen brukar det bli en riktig sörja av upplagrade tvättmedelsrester. Blev klart förvånad när jag körde första gången för ett antal år sedan.
Sen jovisst är det en "äckelfaktor" men man sparar många sköna tusenlappar....
Jo visst är det så att man riskerar att fastna men tar man det lungt så brukar man klara av att få ut slangen igen iaf efter lite fram o tillbaka med slangen så.

Jag med. äckel ab på att göra det själv ... men helt klart värt att känna att man inte behöver ringa jour och pynta de pengarna

Hittade just nästa pryl ang detta för oss glada amatörer
en "pipe locator" på amazon
https://www.amazon.com/Yeipower-Pip...bs_3006708011_sccl_6/130-3779662-3894822?th=1

rycker en del i vill-höver fingert :crysmile:
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Spännande!
Du har inte en länk till klippet?
Det finns nog flera. Här är ett:

 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
C
S Sir Duke skrev:
De kunde inte pejla med den kameran.
Men även om man inte kan pejla måste man väl ha en god idé om rörets sträckning? Även utan kamera för övrigt? Eller gör röret en massa kringelikrokar?
Det normala är att man gräver på ungefär på rätt ställe och letar på röret, behövs ingen centimeterprecision.
 
C cpalm skrev:
Men även om man inte kan pejla måste man väl ha en god idé om rörets sträckning? Även utan kamera för övrigt? Eller gör röret en massa kringelikrokar?
Det normala är att man gräver på ungefär på rätt ställe och letar på röret, behövs ingen centimeterprecision.
Det är en del böjar. Vill inte gräva mer än nödvändigt. Men visst, om pejling kostar 10 lök så kan man ju skippa det och gräva för de pengarna i stället.

Var nyfiken på om man kan köpa utrustning själv och få ungefärlig koll. Så man inte börjar gräva 1 meter bredvid röret...

Edit: Styv lera kombinerat med rullstensås;)
 
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
Det är en del böjar. Vill inte gräva mer än nödvändigt. Men visst, om pejling kostar 10 lök så kan man ju skippa det och gräva för de pengarna i stället.

Var nyfiken på om man kan köpa utrustning själv och få ungefärlig koll. Så man inte börjar gräva 1 meter bredvid röret...

Edit: Styv lera kombinerat med rullstensås;)
Svarar mig själv nu.

Hittade en firma som hyr ut professionell sökutrustning. Der var lätt och roligt att pejla. Blev betydligt billigare än att ta ut en firma.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.