Vi har ett hus som står på en gjuten betongplatta, ca 30 cm från marken. Vad kan man göra för att snygga till denna så att det inte bara ser ut som betong? Kan man typ lägga klinkers så att det istället ser ut som stengrund?

Söker en snygg och hållbar lösning!
 
Absolut går det att sätta någon form av beklädnadssten men ska du ha stora granitskivor blir det nog rätt dyrt, jag tycker annars att puts är snyggt
 
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Absolut går det att sätta någon form av beklädnadssten men ska du ha stora granitskivor blir det nog rätt dyrt, jag tycker annars att puts är snyggt
Ja puts är rätt snyggt. Är det en enkel och hållbar sak att göra på betongstenen?
 
R Ryggvärk skrev:
Ja puts är rätt snyggt. Är det en enkel och hållbar sak att göra på betongstenen?
Om man gör det med rätt bruk, vifhäftare, nät osv, är för dålig för att kunna ge några tips. Kolla runt lite på forumet och se om du hittar någon tråd om det, annars kan du ju starta en tråd om det om ingen kommer in hit och ger tips
 
Beklädnadsgranit kan bli riktigt bra tycker jag. 30 cm höga skivor går nog på drygt 500 kr/löpmeter. För snyggast resultat tycker jag man ska ha fallande längder och hörnstenar.
 
  • Gilla
Ryggvärk
  • Laddar…
S Surly skrev:
Beklädnadsgranit kan bli riktigt bra tycker jag. 30 cm höga skivor går nog på drygt 500 kr/löpmeter. För snyggast resultat tycker jag man ska ha fallande längder och hörnstenar.
Tack för tipset! Kan du skicka några bilder från nätet om hur det ser ut? :)
 
Jag målade sockeln svart.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag målade sockeln svart.
Har du några före- och efterbilder på hur det ser ut?
 
R Ryggvärk skrev:
Har du några före- och efterbilder på hur det ser ut?
Tyvärr inte. Jag målade den i samband med att vi byggde huset så den har allt varit svart. Huset är "grått" med vita knutar och silver avvattning.

Googla bilder på svart sockelfärg så borde du få upp lite bilder på det.
 
R Ryggvärk skrev:
Tack för tipset! Kan du skicka några bilder från nätet om hur det ser ut? :)
Här är ett exempel: https://stenmagasinet.se/produkt/murbekladnad-grafit/
Sen kan du kolla på Benders som nog är bland de största i Sverige på natursten.
Vet inte var i Sverige du bor eller hur noga du är med vilken bergart du kan tänka dig. Jag har funderat på att sätta på mitt hus men har hittills varit för snål. Eftersom jag bor i norra Bohuslän skulle jag i mitt fall absolut använda bohusgranit.
 
S Surly skrev:
Här är ett exempel: [länk]
Sen kan du kolla på Benders som nog är bland de största i Sverige på natursten.
Vet inte var i Sverige du bor eller hur noga du är med vilken bergart du kan tänka dig. Jag har funderat på att sätta på mitt hus men har hittills varit för snål. Eftersom jag bor i norra Bohuslän skulle jag i mitt fall absolut använda bohusgranit.
Det där var snyggt men inser nu att det kanske kommer skära sig konstigt mot ett nybyggt hus?

Funderar istället på att måla betongen i någon av de kontrastfärger som huset redan har och sedan lägga klinkers på betong som går ut för entrén.

Vad tror du/ni om det?
 
R Ryggvärk skrev:
Det där var snyggt men inser nu att det kanske kommer skära sig konstigt mot ett nybyggt hus?

Funderar istället på att måla betongen i någon av de kontrastfärger som huset redan har och sedan lägga klinkers på betong som går ut för entrén.

Vad tror du/ni om det?
Är det ett nytt hus i modern stil så håller jag med om att det inte passar med beklädnad, blir säkert bättre att måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.