Har undertryck på bottenplan - Alldeles för stort att det tom börjar dra in luft från köksfläkten ibland.
På övervåningen är det två rum - ett i vardera gavel av huset, med karmventiler (tilluft). Det jag märkt är att ena sidan fungerar som tilluft och den andra blir frånluft istället.
Hur skall man tolka detta? Det är ju bättre än att båda kanalerna blir frånluft. Har jag bra balans med andra ord?

Huste har självdrag. (F)
 
Med självdrag är det svårt att styra vilka väggventiler som är tilluft och vilka som är frånluft.

Självdrag bygger på att murstocken är konstant varm.

Egentligen ska det vara tilluft i alla "bra " rummen som tex sovrum.

Tilluftsventiler på övervåningen blir tyvärr ofta frånluft.

För att kunna styra var tilluft/frånluft ska vara behövs FT(X).
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Jo precis normalt blir de ju så men måste ju va snäppet bättre då ena ventilen på övervåningen agerar som tilluft. Tänker jag
 
BirgitS
Går det att sätta in en frånluftsfläkt på det övre planet t.ex. i närheten av trappan eller i en klädkammare?

Sen behöver du nog se över tilluften på bottenplanet om du har så mycket undertryck. Men hur kommer det sig att du har så mycket undertryck om det bara är självdrag?
 
  • Gilla
Joop78
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Har undertryck på bottenplan - Alldeles för stort att det tom börjar dra in luft från köksfläkten ibland.
På övervåningen är det två rum - ett i vardera gavel av huset, med karmventiler (tilluft). Det jag märkt är att ena sidan fungerar som tilluft och den andra blir frånluft istället.
Hur skall man tolka detta? Det är ju bättre än att båda kanalerna blir frånluft. Har jag bra balans med andra ord?

Huste har självdrag. (F)
för att vara petimetrig så är (F)mekanisk frånluft. Självdrag är (S)
Inte för att det minskar dina problem men säkerligen en förklaring till ditt undertryck.
På köksfläkten har du en motor. Nån annanstans sitter det en frånluftsfläkt. Luft går enklaste vägen. Saknar då imkanalen ett backspjäll så kommer det sugas in luft där.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att sätta in en frånluftsfläkt på det övre planet t.ex. i närheten av trappan eller i en klädkammare?

Sen behöver du nog se över tilluften på bottenplanet om du har så mycket undertryck. Men hur kommer det sig att du har så mycket undertryck om det bara är självdrag?
Jodå skall sätta in en ventil i badrummet där uppe, problemet är att den ventilen hamnar ju lägre än vad ventilerna i fönstret sitter. (termiskt drag) stor risk att den frånluftsventilen blir en tilluftsventil. Men kan sätta in en paxfläkt på lågvarv med absolut.

Bottenplan - Har moderna täta fönster utan tilluft. Samt att jag har 3 frånluftsventiler som går upp i en skorstenshuv som är lika hög som takets nock.

Inga problem med kondens på rutor förutom att det blir på utsida fönster ibland samt haft som fuktigast 45%RF i huset.
 
N Niklaspe skrev:
Jodå skall sätta in en ventil i badrummet där uppe, problemet är att den ventilen hamnar ju lägre än vad ventilerna i fönstret sitter. (termiskt drag) stor risk att den frånluftsventilen blir en tilluftsventil. Men kan sätta in en paxfläkt på lågvarv med absolut.

Bottenplan - Har moderna täta fönster utan tilluft. Samt att jag har 3 frånluftsventiler som går upp i en skorstenshuv som är lika hög som takets nock.

Inga problem med kondens på rutor förutom att det blir på utsida fönster ibland samt haft som fuktigast 45%RF i huset.
Vadå har du ingen tilluft på hela bottenvåningen?
Ska sitta i alla rum utom kök, våtrum
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Niklaspe skrev:
Jodå skall sätta in en ventil i badrummet där uppe, problemet är att den ventilen hamnar ju lägre än vad ventilerna i fönstret sitter. (termiskt drag) stor risk att den frånluftsventilen blir en tilluftsventil. Men kan sätta in en paxfläkt på lågvarv med absolut.
Ja, med en fläkt blir du ju garanterad att luften går åt rätt håll.
N Niklaspe skrev:
Bottenplan - Har moderna täta fönster utan tilluft. Samt att jag har 3 frånluftsventiler som går upp i en skorstenshuv som är lika hög som takets nock.
Du verkar behöva några tilluftsventiler också.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vadå har du ingen tilluft på hela bottenvåningen?
Ska sitta i alla rum utom kök, våtrum
I Installation skrev:
för att vara petimetrig så är (F)mekanisk frånluft. Självdrag är (S)
Inte för att det minskar dina problem men säkerligen en förklaring till ditt undertryck.
På köksfläkten har du en motor. Nån annanstans sitter det en frånluftsfläkt. Luft går enklaste vägen. Saknar då imkanalen ett backspjäll så kommer det sugas in luft där.
jo precis men huset är så tätt så det börjar agera tilluft.
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, med en fläkt blir du ju garanterad att luften går åt rätt håll.

Du verkar behöva några tilluftsventiler också.
Absolut skall åtgära det. Men frågeställningen var hur jag skall tolka övervåningens ventilationsfunktion som är just nu, varför det beter sig på det sättet att det ändå kommer in tilluft på en sida.
 
BirgitS
Vindriktningen är sån så det blir korsdrag genom huset?
När det blåser västlig kuling så får vi korsdrag genom lägenheten trots 3 utsug (centralfläkt).
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
En annan tanke som slagit mig är att då jag öppnar ett fönster på vädringsläge på bottenplan - knappt öppet alls blir en liten spalt.

Så känner jag ett kallt friskt drag färdas genom hela huset på bottenplan även långt i från frånluftsventiler, hur skall man tolka det? Att huset är så tätt så all luft vill ta sig in den vägen?
Att frånluften fungerar dåligt? Hinner expandera runt i huset istället för att åka med frånluften ut?
 
N Niklaspe skrev:
En annan tanke som slagit mig är att då jag öppnar ett fönster på vädringsläge på bottenplan - knappt öppet alls blir en liten spalt.

Så känner jag ett kallt friskt drag färdas genom hela huset på bottenplan även långt i från frånluftsventiler, hur skall man tolka det? Att huset är så tätt så all luft vill ta sig in den vägen?
Att frånluften fungerar dåligt? Hinner expandera runt i huset istället för att åka med frånluften ut?
Luften kommer ta den enklaste vägen in. I och med att du inte har någon tilluft på nedervåningen så kommer den ta in via öppna dörrar o fönster om de är öppna. Det gör den även på ett hus som har bra med tilluft.
 
Jag tolkar det som att du inte riktigt5 har förstått hur ventilationen ska fungera i en bostad.

Frånluft: Köksfläkten, badrumsventilationen, även i eventuell tvättstuga. Om du inte har någon fläkt någonstans som ger utsug i badrummet/badrummen ska det sitta fläktar i dessa som suger ut luft.
Det ska vara frånluft i dessa rum pga att de har fukt och lukt som man inte vill ha i resten av huset.

Tilluft: alla andra rum, dvs sovrum, vardagsrum, allrum, kontor ska ha tilluft. Att det blåser betydligt mer när du öppnar fönstret antyder att du har för lite tilluft. Luft expanderar inte, det SKA blåsa från sovrummen och vardagsrummen till köket och badrummen. Fast inte så att man känner det förståss, det ska inte fladdra i polisongerna. Dvs att det drar en frisk fläkt genom huset när du öppnar fönstret tyder väl snarare på att frånluften är för bra. Om du inte menar att det blåser UT genom fönstret förståss.
 
T Tompafix skrev:
Luften kommer ta den enklaste vägen in. I och med att du inte har någon tilluft på nedervåningen så kommer den ta in via öppna dörrar o fönster om de är öppna. Det gör den även på ett hus som har bra med tilluft.
ja okej, men då den lilla luftmängden tillåts att färdas till andra sidan huset och ge ett drag långt ifrån nån frånluftskanal borde väl vara ett tecken på att frånluften agerar dåligt?
Man kan iprincip säga att jag öppnade en tilluftsventil på ena sidan av huset och det känns på andra sidan huset. Skumt!
 
N Niklaspe skrev:
ja okej, men då den lilla luftmängden tillåts att färdas till andra sidan huset och ge ett drag långt ifrån nån frånluftskanal borde väl vara ett tecken på att frånluften agerar dåligt?
Man kan iprincip säga att jag öppnade en tilluftsventil på ena sidan av huset och det känns på andra sidan huset. Skumt!
Om fläkten blåser ut luft så tar den samtidigt in ny luft från alla öppningar t.ex. tilluftsdon. Helst från alla rum där det inte sitter frånluftsventiler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.