S sve84 skrev:
Många som nämnt nåt liknande pris. För att hantverkarna ska kunna hänvisa till den för kunden?
Precis. Upplagt för fiffel och båg. Sedan så är, sorligt nog, statliga och kommunala offertförfrågningar baserade på dessa.
 
F
J JT8 skrev:
Hur du gör med bilar är ju din ensak :) Är som sagt inte elektriker, och ja det är rätt mycket specialverktyg som krävs. En del av dessa går att dela på inom företaget då man vet när det behöver användas i förväg men andra saker behöver man ofta på rutinservicejobb. Dom timmarna är inte arbete på fältet endast utan inkluderar allting runt om med bokföring osv osv.
bokföring och liknande admin går som overhead och skall täckas av timdebiteringen, inte timdebiteras med extratid. Och vilka specialverktyg behöver en elektriker sim kan delas med andra?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
De hantverkare jag har haft hos mig är nästan bara enmansfirmor och för dem funkar det uppenbarligen med gamla bilar. Sen behöver ju inte bilen vara ett vrak, men en 5.10 år gammal bil som man inte missköter borde man inte behöva gå omkring och oroa sig för att den ska rasa ihop när som helst.
Att köpa ny bil är i princip alltid ett ekonomiskt korkat val, det är svårt att komma ifrån.
Sen om bilen rasar någon gång så kan det naturligtvis hända vilken bil som helst, men även personal kan ju utebli från jobbet p.g.a. sjukdom VAB eller annat. Sådan frånvaro lär garanterat orsaka mycket mer stillestånd än att en bil nån gång pajar.
Du får testa att driva en hantverksfirma och återkomma sen helt enkelt Det är inte så att jag sitter och gissar på saker, utan har 20 år ”data” att luta mig mot när det kommer till dessa olika typer av beslut. Trevligt kväll!
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
F
A atomlab skrev:
Precis. Upplagt för fiffel och båg. Sedan så är, sorligt nog, statliga och kommunala offertförfrågningar baserade på dessa.
Nej, offentlig upphandling är väl inte alls baserat på grossisternas bruttoprislista.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Många som nämnt nåt liknande pris. Varför har de ens en bruttoprislista? För att man ska känna att man får bra rabatt? För att hantverkarna ska kunna hänvisa till den för kunden?
Exakt. Eller så att hantverkaren ska kunna ge en rejäl rabatt och få kredit för det. Sjukt system. Jag skulle kunna acceptera en nettoprislista och ett procentuellt påslag öppet redovisat. Det kostar trots allt för hantverkaren att skaffa grejorna.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, offentlig upphandling är väl inte alls baserat på grossisternas bruttoprislista.
Precis, det är tvärtom. Företagen prisar in sig så lågt som möjligt för att vinna kontraktet. Sedan saltar de efterbeställningarna.
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
bokföring och liknande admin går som overhead och skall täckas av timdebiteringen, inte timdebiteras med extratid. Och vilka specialverktyg behöver en elektriker sim kan delas med andra?
Det förändrar knappast faktumet att tiden läggs eller? Är väl ingen som har sagt något om att debitera någonting heller?
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
F
J JT8 skrev:
Det förändrar knappast faktumet att tiden läggs eller? Är väl ingen som har sagt något om att debitera någonting heller?
man kan tolka det du skriver på rätt många sätt då det är otydligt. Hur var det med specialverktygen som elektrikern delar med andra?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Precis, det är tvärtom. Företagen prisar in sig så lågt som möjligt för att vinna kontraktet. Sedan saltar de efterbeställningarna.
japp. Och offentlig sektor har påfallande ofta kontrollers som begär in underlag i flera steg för att verifiera fakturor och att dessa är korrekta. Det läggs en ansenlig mängd pengar på kontroll där.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis, det är tvärtom. Företagen prisar in sig så lågt som möjligt för att vinna kontraktet. Sedan saltar de efterbeställningarna.
Säger en del om kompetensen hos kommunernas ekonomipersonal om de accepterar Ahlsellpriser utan rabatt. Rätt allvarligt med tanke på att det är våra skattepengar de ger bort till fifflande företag.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
man kan tolka det du skriver på rätt många sätt då det är otydligt. Hur var det med specialverktygen som elektrikern delar med andra?
Hade du bemödat dig med att läsa istället för att dela med dig av din vishet inom området hade du vetat att jag inte är elektriker :)
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, jag har inte fel, det skulle betyda att merparten av sveriges elinstallatörsbolag, stora som små ägnar sig åt mer eller mindre bedrägeri. Det är inte hantverkaren, det är bolaget. Du behöver komma in i matchen.
Du menar alltså att merparten av dessa bolag medvetet skulle anlita hantverkare som de visste sysslade med bluffakturor mot sina kunder. Jag trodde inte att det var så illa, men enligt dig är det alltså så. Snacka om korrupt bransch.
 
J
L lbgu skrev:
Säger en del om kompetensen hos kommunernas ekonomipersonal om de accepterar Ahlsellpriser utan rabatt. Rätt allvarligt med tanke på att det är våra skattepengar de ger bort till fifflande företag.
Dom har absolut ingen som helst aning om vad dom attesterar nej. Var sugen på att erbjuda mig som upphandlare och få % av besparingen Det handlar långt ifrån om bara saltade ÄTA-fakturor och dylikt med. Hela upphandlingsbranschen är genomrutten. Har bekanta som livnär sig på att vinna upphandlingar åt företag mot procent på vinsten. Det säger ju litegrann bara det :)
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Dom har absolut ingen som helst aning om vad dom attesterar nej. Var sugen på att erbjuda mig som upphandlare och få % av besparingen Det handlar långt ifrån om bara saltade ÄTA-fakturor och dylikt med. Hela upphandlingsbranschen är genomrutten. Har bekanta som livnär sig på att vinna upphandlingar åt företag mot procent på vinsten. Det säger ju litegrann bara det :)

Finns företag som har anställda som inte gör annat än att ploga igenom offentliga förfrågningar bara för att hitta missar så man kan fakturera upp i röven!
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.