Jag har tänkt få upp ny färg/tapet i sovrummet och upptäckte små svarta prickar på flera håll i de gamla tapetskarvarna. Vad kan det vara? Och är det något man bör göra något åt?

Jag har googlat lite och det skulle kunna vara avföring från vägglöss men jag har inte sett några tecken på levande vägglös sen vi flyttade in för 6 månader sen. Kan det vara spår av ett gammalt angrepp? Prickarna sitter under en gammal strukturtapet som dessutom blivit övermålad med vit färg någon gång under årens lopp. Det luktar också lite skumt i rummet, inte mjöligt som jag sett lukten av vägglöss beskrivas. Utan mer som gammal tobak.
En hörna av en rumsvägg med flagande tapeter och synliga spår av skadedjur, möjligen termiter eller myror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om det är rester av något kryp eller rester av avföring av något kryp är ju svårt att svara på när man bara ser små svarta långsmala saker. Det framgår inte hur stora de är. Jag tycker däremot inte att det ser ut som prickar. Vägglusen är 4-5 mm normalt vilket ju innebär att deras avföring är mycket mindre.
Ett tips är att blöta fingret och gnugga lätt på avföringsfläcken; löser den upp sig vet man att det är en avföringsfläck. Det är lätt att alla små svarta prickar blir till vägglusavföring när man börjar leta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vägglus

Lukten kan komma från skivan som tapeten sitter på.
 
  • Gilla
vaster
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om det är rester av något kryp eller rester av avföring av något kryp är ju svårt att svara på när man bara ser små svarta långsmala saker. Det framgår inte hur stora de är. Jag tycker däremot inte att det ser ut som prickar. Vägglusen är 4-5 mm normalt vilket ju innebär att deras avföring är mycket mindre.
[länk]

Lukten kan komma från skivan som tapeten sitter på.
Tack så mycket!

Det är sant! Vid närmare inspektion är de avlånga och mellan 1-2 mm. Jag ska se om de löses upp av vatten om jag hittar fler ställen.

Vet du om det är vanligt att skivor börjar lukta efter ett tag eller kan skivan vara skadad på något sätt?
 
BirgitS
Träfiberskivor och tapet kan ta åt sig lukt när någon röker, med tanke på att du skriver att det luktar som tobak. Sen kan träfiberskivor i sig lukta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Träfiberskivor och tapet kan ta åt sig lukt när någon röker, med tanke på att du skriver att det luktar som tobak. Sen kan träfiberskivor i sig lukta.
Det låter rimligt. Huset är över hundra år gammalt så jag skulle inte bli förvånad om någon som bott i huset tidigare rökt inne. Tack för svar!
 
V vaster skrev:
Jag har tänkt få upp ny färg/tapet i sovrummet och upptäckte små svarta prickar på flera håll i de gamla tapetskarvarna. Vad kan det vara? Och är det något man bör göra något åt?

Jag har googlat lite och det skulle kunna vara avföring från vägglöss men jag har inte sett några tecken på levande vägglös sen vi flyttade in för 6 månader sen. Kan det vara spår av ett gammalt angrepp? Prickarna sitter under en gammal strukturtapet som dessutom blivit övermålad med vit färg någon gång under årens lopp. Det luktar också lite skumt i rummet, inte mjöligt som jag sett lukten av vägglöss beskrivas. Utan mer som gammal tobak.
[bild]
V vaster skrev:
Jag har tänkt få upp ny färg/tapet i sovrummet och upptäckte små svarta prickar på flera håll i de gamla tapetskarvarna. Vad kan det vara? Och är det något man bör göra något åt?

Jag har googlat lite och det skulle kunna vara avföring från vägglöss men jag har inte sett några tecken på levande vägglös sen vi flyttade in för 6 månader sen. Kan det vara spår av ett gammalt angrepp? Prickarna sitter under en gammal strukturtapet som dessutom blivit övermålad med vit färg någon gång under årens lopp. Det luktar också lite skumt i rummet, inte mjöligt som jag sett lukten av vägglöss beskrivas. Utan mer som gammal tobak.
[bild]
Jag har tyvär varit med om att flytta in i en lägenhet där det fanns vägglöss och fick således bo med dom i sex månader så skulle kalla mig lite av en expert på ämnet.

Jag tycker prickarna längst ut på skivan påminner mycket om deras avföring dvs de små svarta.
Det större märkerna skulle kunna vara när dom ömsat.

Dom älskar även att bo i just springor.
Har det nydligen eller tidigare legat en säng eller soffa nära?
Dom brukar oftast befinna sig där man befinner sig mycket/ har sin nattvila
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.