Hej

Har en IVT Greenline HE C11 RF som efter ett byte av cirkulationspumpen på den kalla sidan, larma varje timme på "Hög temperaturskillnad värmebärare E21" (Jag vet , det har inget med pump bytet att göra egentligen, förutom att det gjorts en fabriksåterställning på alla värden)

Om jag förstår detta rätt så kommer det inte tillbaka tillräckligt varmt varmvatten från huset i värmesystemet så 'delta' (dvs skillnad på ut och in temperaturen) är för stor.
Tex nu för en stund sen visade den Värmebärare UT 53 grader och värmebärare IN 38 grader vid 0 gradigt ute.

Jag har ett 1 plans + hel källare på 120 m2 varje plan , byggt 1968 med radiatorer överallt förutom i det stora köket (typ 45m2) där det är vattenburen golvvärme med en egen cirkulationspump.

Så då undrar jag:
1. Är det ett problem för värmepumpen att hantera den större skillnaden, kan den bli skadad av detta ?
2. Om 1. inte är ett problem, kan jag justera "delta" värdet så jag slipper alla larm ?
 
Kan ju bli sämre verkningsgrad på värmepumpen. Prova att öka hastigheten på cirkulationspumpen (värmebärarpumpen) så borde delta-T minska.
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan ju bli sämre verkningsgrad på värmepumpen. Prova att öka hastigheten på cirkulationspumpen (värmebärarpumpen) så borde delta-T minska.
Tack, bra ide...
Kommer jag åt själv att justera hastigheten eller måste jag ha en IVT montör för detta ? Känns som ganska enkelt ?
 
M Micke5811 skrev:
Tack, bra ide...
Kommer jag åt själv att justera hastigheten eller måste jag ha en IVT montör för detta ? Känns som ganska enkelt ?
Lyckades inte med några inställningar att få returen inom 5 graders spannet. VVS montören var här och bytte slangar inne i värmepumpen på varna sidan som tydligen efter många år (i mitt fall 13 år) blir fulla med skit och då blir det dålig cirkulation... så nu ligger delta på 0,5 - 3 grader :=)

Och vi har fått bättre värme inomhus, förmodligen kommer pumpen även bli mer energisnål ... kommer hålla koll på elförbrukningen framåt
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Dålig delta på en IVT BVP är i 99% av fallen igensatta flexslangar. Jag ska byta mina av preventiva skäl.
 
Hej,
Ligga på högsta eller lägsta rekomemderade Delta?

På samma tema har jag en fråga som dykt när temperaturen ute stundtals är ovanligt låg för Stockholm. Runt -15 grader några dagar.

Under dessa tider åker mitt delta (värmesidan) upp från tämligen stabila 9 grader till 13 grader. Alltid 9 grader annars typ - om ej alltså kalla dagar med -15. Men med god komfort i huset.

IVT Greenline E11 från 2013.

Värmer 250kvm. Pumpläge 1 av 3 (grova rör…). Äldre hus med få radiatorer - matar ut 53grader vid -15.

Frågan: Vill inte gärna höja pumpen (strömningsljud vid radiatorstrypningen) men vill ändå ligga bra med delta (som jag tror är mellan 6-10 grader för min pump, ej helt säker).

Är det klokt att höja pumpen ändå, blir ca 6 grader delta då - lägga effekt/el på öka cirkulationspumpen - kanske få bättre COP?

ELLER ligga kvar på delta 10 (oftast) då det kanske är bättre?

Dvs ligga på på högsta ELLER lägsta rekommenderade Delta?

Lite hög framledning, synd, men komforten är viktig - och den är god. Så kanske mest en COP-fråga….?

E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.