Hej! Första gången för eget inlägg här men har många gånger fått ovärderlig hjälp här på forumet:)
Har en gammal radiatorventil som har börjat droppa lite när piggen blir intryckt. Jag antar att jag behöver byta ventilhuset/packboxen eller skaffa en utbytesventil (är inte helt klar på skillnaden på dessa termer). När jag mäter yttermåttet på röret som ventilen ska in i är detta 23 mm så jag antar att ska vara en r15 gänga. Är det rimligt att anta eller behöver jag skruva ur ventilen för att vara säker?

Jag tycker också det är mycket svårt att hitta information om gängstorlek hos utbytesventiler i djungeln av olika mätenheter, r, g, m, dn osv. Är det någon superstjärna som kan guida mig till vilken utbytesventil och termostat jag behöver med hjälp av bilderna nedan?

Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Mätskruv används för att mäta rördiameter, medan hand och mätskruv visar mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en vitmålad termostatanslutning till en radiator, med synlig slitning och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ut enbart packboxen(den yttersta med piggen) fyll den inifrån med armaturfett. Har du lite flyt så räcker det. Har räddat några stycken på detta enkla sätt.
 
  • Gilla
Perperperper
  • Laddar…
Tack för snabbt svar:) Ok, ska prova detta imorgon när jag kan skaffa armaturfett.
 
Förresten, Insiders united, nu såg jag din tråd från 2021. Jag tror att det är samma Damixa ventilhus och packbox med samma mått hos mig (termostaten ser lite annorlunda ut). Hittade du någon danfoss termostat som passade utan adapter eller behövde du köpa adapter till?

Just den här termostaten är inte i så dåligt skick men jag har flera likadana på andra element i huset där plasten nästan spricker när man vrider på termostaten.
 
  • Vit målad rörledning med termoventil, sliten, i behov av underhåll, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk radiatorventil på ett bord med märkning, inställningsratt, måttindikatorer och metallanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter metallföremål, grå skala, hand håller verktyget, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag testat med armaturfett och än så länge så håller den tätt. Mycket bra tips!

Om det är någon som ändå vet vilken utbytesventil som passar skulle jag bli tacksam. Eftersom jag ha ett antal sådana koppel här i huset är det väl bara en tidsfråga innan jag behöver byta ut något av dem.

Tack för hjälpen!
 
Bra, nej jag hittade/orkade inte leta upp någon adapter som passade. Det finns säkert nya termostater att köpa. Jag satte bara buntband då jag bara ville kunna stänga av.
 
Grymt! Tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.