Krilleman
Hur långt är det mellan vinklarna till den anslutningen som är längst bort från duschkabinens blandaranslutning?

Handikappstödhandtag lossnat från väggen, hängande snett över kaklade badrumsdörrar med mönster. Behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var nog en av de fulaste duschkabiner jag sett, blandaren är väl avsedd för diskho/handfat (med handtaget uppåt/utåt)?
Och varför ser rördragningen ut som den gör, spontans känns det som att den sitter på fel sida..

Fastighetsskötaren sa att det måste vara FM Mattsson eller Mora för att de lätt ska kunna beställa reservdelar ifall nästa BRF-innehavare beställer jobbet utav BRFen.
Dumheter!
 
nino nino skrev:
Hur ofta är det möten i en styrelse?
Kan man få resekostnader betalda, till och från möten om man bor på annan ort alltså.
Lite sugen på att hoppa in i "vår" förening men har 25mil enkel dit
Beroende på vilken kunskap du kan bidra med så kanske de är villiga att betala. Min förening har börjat med att även ha digitalt deltagande, det kanske kan få ner antalet resor. Så som styrelse får man "lirka" lite för att kunna tillgodogöra sig den kompetens man kan få.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur långt är det mellan vinklarna
ca 95 cm det gula måttet.
 
Krilleman
Detta jobbet kan du göra själv om du är normalhändig! ✅✅
Och du behöver inte har en röris för detta om du inte vill.

Jag skulle då införskaffa dessa artiklar:

2st - 1946092 - VA Dubbelmutter 12mm.
2st - 8547111 - VA Kulventil 12x1/2" utv gänga med slät ansats.
2st - RB 5689 - Anslutningsslang 1/2" rak/vinkel 1200mm.
2st - 1228060 - Lock med packning 15
2st - 8187760 - Excenter 160/150

Prylarna enligt min lista ovan kan tex köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-dubbelmutter-krom-12/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-12x15r-utv-m-plananda/
https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-r-fri-omfl-f-tappvatten-rv-15rx1200mm/
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-lock-m-packning-15r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/exenterkoppling-m26utv-x-20rutv/

Glöm inte att köpa till Kabinkoppling från Bygghemma när du endå köper kabinen där! (Ingår ej i kabinen).
Webbsida, tillvalsfält, kabinutrustning, prisangivelse, Kabinutrustning från Hafa, frågetecken ikon, prislapp 250 kronor.


Arbetsgång:
  • Be fastighetsskötaren att stänga av ditt vatten i badrummet.
  • Tappa ur vattnet i badrummet genom att öppna en eller flera blandare.
  • Bekräfta att vattnet slutar rinna.
  • Lossa dom övre muttrarna på vinklarna vid golvet.
  • Ta bort rör + klammer på väggen upp till gamla kabinen.
  • Gänga dit dubbelmuttrarna på vinklarna.
  • Ta bort klämring + kona på dom nya avstängningsventilerna.
  • Gänga dit avstängningarna på dubbelmuttrarna.
  • Dra åt dubbelmuttrarna tills dom "stumnar" på båda muttrarna. (Se installationsanvisning)
  • Montera 15-locken på ventilernas utvändiga gängor och dra åt lagom hårt.
  • Stäng alla blandare som du öppnade på punkt 2.
  • Be fastighetsskötaren släppa på vattnet försiktigt.
  • Bekräfta att 15-locken tätar genom att öppna ventilerna en kort stund.
Nu kan du demontera den gamla kabinen i lugn och ro och montera den nya. Ta god tid på dig, dessa jobb behöver ta sin tid, och läs installationsanvisningen för kabinen väldigt noga!

När du monterat den nya kabinen, inklusive kabinkoppling + excenter + befintlig blandare, så kan du lossa locken på ventilerna försiktigt (givetvis ska dom vara avstängda) och ansluta slangarna, vinkel på kabinen och rap på ventilen. Dra åt lagom, det är gummipackningar som tätar.

Släpp på vattnet och duscha! :cool:(y):D

Glöm inte att fylla igen hålen i väggen med silikon, även fast du inte har något tätskikt. Det ser nog snyggare ut rent estetiskt än att inte göra det.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Be fastighetsskötaren att stänga av ditt vatten i badrummet.
Som jag sa, så finns det en ballofix före toaletten som stänger av allt vatten i badrummet.

För de lägenheter som saknar sådan avstängning (eller om arbete ska göras före ballofixen) måste dock styrelsens tillstånd inhämtas + beslut tas på styrelsemöte för all form av arbeten på vattnet - och detta gäller i alla föreningar.

Men det är ju naturligt då det kräver åtgärder i utrymmen som man dom BRF-innehavare inte har åtkomst till.

Samma gäller om man ska dra dit en elektriker som ska byta proppskåp så lgh-elen måste stängas av från driftrummet. Då krävs styrelsens skriftliga tillstånd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Det var nog en av de fulaste duschkabiner jag sett, blandaren är väl avsedd för diskho/handfat (med handtaget uppåt/utåt)?
När ettgreppsblandarna lanserades, hade dom flesta en variant med "spak" för dusch/bad.

Numera har alla termostatvred.
 
Krilleman
S sebastiannielsen skrev:
Som jag sa, så finns det en ballofix före toaletten som stänger av allt vatten i badrummet.

För de lägenheter som saknar sådan avstängning (eller om arbete ska göras före ballofixen) måste dock styrelsens tillstånd inhämtas + beslut tas på styrelsemöte för all form av arbeten på vattnet - och detta gäller i alla föreningar.

Men det är ju naturligt då det kräver åtgärder i utrymmen som man dom BRF-innehavare inte har åtkomst till.

Samma gäller om man ska dra dit en elektriker som ska byta proppskåp så lgh-elen måste stängas av från driftrummet. Då krävs styrelsens skriftliga tillstånd.
Miss av mig.
Det är ju ännu bättre, då kan du hantera allt detta helt själv, utan styrelsens inblandning! (y)

Men du ska alltid ha ventil innan anslutningsslang endå.
 
Krilleman Krilleman skrev:
alltid ha ventil innan anslutningsslang endå.
Japp det vet jag. Alla föremål som ansluts med slang ska ha egen avstängningsventil.

Får se hur det blir när nya kabinen är på plats. Kan bli att jag tar kortare anslutningsslang och drar från de gamla röränderna, då blir ventilerna lättare åtkomligare när det står en tvättmaskin i utrymmet till vänster om kabinen. (och det händer nån olycka så vattnet måste stängas av).

Kabingenomföringarna tar jag från den gamla kabinen.
Den anslutningsslangen du länkade till är dock fel, det ska vara vinklad anslutning i kabinänden för annars inkräktar slangen där tvättmaskin ska stå.
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
Som jag sa, så finns det en ballofix före toaletten som stänger av allt vatten i badrummet.

För de lägenheter som saknar sådan avstängning (eller om arbete ska göras före ballofixen) måste dock styrelsens tillstånd inhämtas + beslut tas på styrelsemöte för all form av arbeten på vattnet - och detta gäller i alla föreningar.

Men det är ju naturligt då det kräver åtgärder i utrymmen som man dom BRF-innehavare inte har åtkomst till.

Samma gäller om man ska dra dit en elektriker som ska byta proppskåp så lgh-elen måste stängas av från driftrummet. Då krävs styrelsens skriftliga tillstånd.
Nej, det är inte alla föreningar som jobbar på det sättet. Är det något som inte kräver föreningens godkännande och fastighetsförvaltaren kan ordna med åtkomst eller avstängning kan förvaltaren sköta det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
När ettgreppsblandarna lanserades, hade dom flesta en variant med "spak" för dusch/bad.

Numera har alla termostatvred.
Det jag menade var utförandet med en spak som sticker rakt in i duschutrymmet i stället för nedåt.
Det tar ju onödig plats och är lätt att komma åt av misstag.

Kromad enkel-reglage blandare för vatten, isolerad mot vit bakgrund. Kallt och varmt vattenmarkering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sebastiannielsen skrev:
För de lägenheter som saknar sådan avstängning (eller om arbete ska göras före ballofixen) måste dock styrelsens tillstånd inhämtas + beslut tas på styrelsemöte för all form av arbeten på vattnet - och detta gäller i alla föreningar.
Det upplägget låter ju helt galet. Inte kan styrelsen sitta på formella möten och besluta om enstaka vattenavstängningar. Om de inte vill ha möten varje vecka. Föreningen får naturligtvis stänga av vattnet till huset när en bostadsrättshavare behöver göra detta för att sköta det underhåll som enligt bostadsrättslagen (och stadgar) ligger på denne, t ex byta sina gamla trasiga ballofixer. Det löses vanligen med förvaltaren. Är det en liten förening som förvaltar själva så får styrelsen utse personer som har mandat att hantera detta. Så har vi löst det i min förening. Dessutom brukar rörmokarna som bostadsrättshavarna köper tjänster av vara väldigt driftiga, det stänger helt enkelt av vattnet när de behöver göra det utan att fråga någon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
S sebastiannielsen skrev:
Den anslutningsslangen du länkade till är dock fel, det ska vara vinklad anslutning i kabinänden för annars inkräktar slangen där tvättmaskin ska stå.
Den länkade varianten är rak/vinkel med rinkabys egna nummer 5689. Listad som RV i texten.

Text om anslutningsslang, markering i rosa runt "RV", teknisk specifikation.

Du får ej stirra dig blind på bilden. ;)

Kolla i listan, både rak/rak och rak/vinkel har samma artikelbild.
 
Redigerat:
Krilleman
D Dilato skrev:
Det jag menade var utförandet med en spak som sticker rakt in i duschutrymmet i stället för nedåt.
Det tar ju onödig plats och är lätt att komma åt av misstag.
Ja absolut, jag håller med dig i sak.

Men dom första som kom hade alla spak rakt ut enligt TS bild.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
S sebastiannielsen skrev:
Får se hur det blir när nya kabinen är på plats. Kan bli att jag tar kortare anslutningsslang och drar från de gamla röränderna, då blir ventilerna lättare åtkomligare när det står en tvättmaskin i utrymmet till vänster om kabinen. (och det händer nån olycka så vattnet måste stängas av).
Jag tror inte det blir bra, men det är min åsikt. Kör ventilerna på vinklarna och 120mm slangarna, det är enklast och så installeras majoriteten av alla duschkabiner idag.

S sebastiannielsen skrev:
Kabingenomföringarna tar jag från den gamla kabinen.
Den anslutningsslangen du länkade till är dock fel, det ska vara vinklad anslutning i kabinänden för annars inkräktar slangen där tvättmaskin ska stå.
Det går tyvärr inte då den är 160cc och har M26 gänga.
Det är 150mm i duschkabinen, således behöver du annan anslutning (G20). Så du behöver köpa nya kabinanslutningar tråkigt nog.

Det är om det går att fräsa ur hålen till 160mm, då kan du behålla det befintliga och undviker excentrar! ✅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.