Hej!

Har kopplat om vår diskmaskin till varmvatten och ställt in det i diskmaskinens inställningar (Det är en Siemens SX75ZX05CE IQ500). Vi har fjärrvärme och jag tänker mig att det är mer ekonomiskt än att låta diskmaskinen värma vattnet.

Men vad gör egentligen den inställningen i maskinen? Det kan ju ta några liters spolning i kranen innan det blir varmt, den borde ju värma vattnet ändå?

Ska mäta elförbrukningen också och se om det gör någon märkbar skillnad.
 
Ja, har du långa ledningar så att vattnet inte hinner bli varmt så kommer maskinen att värma det istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Plus att fjärrvärmen värmer vattnet som går ut i rören och svalnar igen... Under icke-uppvärmningssäsong kommer energiförbrukningen att öka istället för att minska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo, men vad gör inställningen i maskinen för skillnad, det var min fråga.
 
Inga ideer? Det känns som att det enda som händer är att uppskattningen för hur lång tid programmen tar blir lite kortare. Har inte hunnit kolla förbrukningen ännu.

(Och ang frågeställningen ovan, det är varmvattencirkulation i fastigheten och inte särskilt många meter rör till varmt vatten. Och enkelt att ställa i blandaren om den ska mata varmt eller kallt vatten till diskmaskinen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.