S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Definiera rimligt ?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B Beavling Squid skrev:
Vi har åkt på samma sak där kostnaderna är ca 200-300% mer på vissa saker men inte alla.några är BARA 100% vilket vi kan överse men en sockel dosa som kostar 300kr vill de ha 850kr , hörn box med 3 uttag kostar ca 350 kr och deras pris är 1400kr ja du såg rätt 1400kr.
Vårt tim pris för elektrikern är över de dubbla av vad det skulle kostat löpande. Det tar 650kr/h men vill ha 1500kr/h enligt uträkning av offerten. Jag ifråga sätter deras offert och faktura.
Hur de kan komma fram till arbetet ska ta över dubbelt så långtid än vad de egentligen gjorde. Det är ju svårt för en privat person att vet vad som är mycke och lite när man frågar efter en offert och inte har någon uppfattning om hur långtid arbetet ska ta. Den offerten som de utgick ifrån va även innan besiktning och innan de ens viste hur mycke som skulle göras på plats.
Allt detta va så grymt oseriöst att man blir arg. Och vi blev rekommenderade detta företag av Ikea där elektrikern va underleverantör till snickaren.
En sak att tillägga va att innan vi fick slut giltiga offerten la de till en kostnad av inköp för 6st led lister samt kabel och 2 spott lights i ett skåp för ca 9500kr som inte fanns på vår första leverans av varorna vi köpt in själva. Men det sluta med att vi åkte till ikea å köpte in det själva för 1500kr
Trist det ni råkat ut för ☹️
Hur löste det sig? Eller var det bara att betala eftersom ni får offert? Konstigt att de kan räkna så fel på timmarna
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Definiera rimligt ?
Väljer att definiera det som "skäligt" i det här fallet
 
U UffeH skrev:
Angående resan för installatören så ser jag inte på Evifys hemsida att de något om den. Någonstans i ditt avtal med dem bör det ju ganska detaljerat framgå vad som ingår och vad som inte ingår. Annars är det nog ok för installatören att fakturera reskostnad.
Jag beställde laddbox från OK och de specificerar tydligt att 50 km resa ingår i det fasta priset.
Måste kolla det, men det känns ju orimligt att Evify kan ta vilken elektriker som helst och jag ska stå för resan. Ska de ta nån hundra mil bort och jag ska betala denna 50kr/mil (10000kr) + 600kr per rest timme tur och retur? Jag har ju inte valt vilken elektriker de anlitar. Men det får jag kanske ta med Evify, ska kolla.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Definiera rimligt ?
Du såg ju hans påslagslista, 200-250% påslag är aldrig rimligt, även om NASA skulle installera laddaren...
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
sicket snack, även med 70-80% rabatter från grossisten så är det iallfall billigare på nätet eller lokala bygghandeln! Fakturorna som brukar visas här är med den kraftiga rabatten, det är bara så det är! På bygghandeln el. nätet kan inte elektrikern handla, för det finns ingen service, ingen som kan hantera garantier, dåligt utbud och jag tror inte heller du vill betala för att elektrikern ska stå i kö hos dom i flera timmar för att få hjälp som man alltsom oftast måste där!

Om du vill ha billigt material köp det själv och kontakta någon som vill komma för att sätta upp det! Bli inte förvånad om elektrikern lägger på 10-20% bara! För att kunna stå för garantierna på jobbet vid egenköpt material!
Ja, nu var det ju svårt för mig att veta vad jag skulle handla i förväg. Har säkert kunnat satt mig och tagit reda på det, men inte med max två dagars varsel och dessutom hinna beställa det.

Tror jag framöver kommer vara noggrannare med offerter, men framförallt ta sånt här via en elfirma i byn som jag litar på. Att jag inte gjorde det nu var på grund av olika anledningar.
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
J
A atomlab skrev:
Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?

Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.

Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.
Hur du gör med bilar är ju din ensak :) Är som sagt inte elektriker, och ja det är rätt mycket specialverktyg som krävs. En del av dessa går att dela på inom företaget då man vet när det behöver användas i förväg men andra saker behöver man ofta på rutinservicejobb. Dom timmarna är inte arbete på fältet endast utan inkluderar allting runt om med bokföring osv osv.
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Det är för jävligt att man skall behöva föra denna diskussion med en hantverkare. Jag tycker Du har rätt att reagera på fakturan. Nu har Du gjort en research och har ett bra underlag, som jag tycker Du skall gå till Allmänna Reklamationsnämnden med och låta dem avgöra vad som är skäligt. Tala om för hantverkaren lugnt och trevligt att Du inte är införstådd med fakturan och vad Du grundar det på samt att Du vill att Allmänna Reklamationsnämnden skall få avgöra vad som är skäligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Det är för jävligt att man skall behöva föra denna diskussion med en hantverkare. Jag tycker Du har rätt att reagera på fakturan. Nu har Du gjort en research och har ett bra underlag, som jag tycker Du skall gå till Allmänna Reklamationsnämnden med och låta dem avgöra vad som är skäligt. Tala om för hantverkaren lugnt och trevligt att Du inte är införstådd med fakturan och vad Du grundar det på samt att Du vill att Allmänna Reklamationsnämnden skall få avgöra vad som är skäligt.
TS behöver inte gå till ARN, det räcker att bestrida fakturan och sitta på pengarna.

Det är alltid den som kräver betalt som måste bevisa att hen har rätt till pengarna.

Så bollen ligger hos firman. De måste bevisa att fordran är skälig.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ahlsell med mina priser kostar kapslingen 1791 plus moms netto. Bruttopriset 4570 plus mvs.
 
Femtisexa Femtisexa skrev:
Ahlsell med mina priser kostar kapslingen 1791 plus moms netto. Bruttopriset 4570 plus mvs.
Många som nämnt nåt liknande pris. Varför har de ens en bruttoprislista? För att man ska känna att man får bra rabatt? För att hantverkarna ska kunna hänvisa till den för kunden?
 
J JT8 skrev:
Det är förmodligen för att du inte är hantverkare och vet vad det innebär i stilleståndskostnad när en bil rasar pga ålder :) Det hade varit billigare att driva en skrivbordsfirma i ett tält på tomten än ett kontor också. Är det ett stort företag så funkar det ofta att ha ett gäng äldre bilar till vissa jobb absolut, då finns det alltid möjlighet att skifta vid behov.
De hantverkare jag har haft hos mig är nästan bara enmansfirmor och för dem funkar det uppenbarligen med gamla bilar. Sen behöver ju inte bilen vara ett vrak, men en 5.10 år gammal bil som man inte missköter borde man inte behöva gå omkring och oroa sig för att den ska rasa ihop när som helst.
Att köpa ny bil är i princip alltid ett ekonomiskt korkat val, det är svårt att komma ifrån.
Sen om bilen rasar någon gång så kan det naturligtvis hända vilken bil som helst, men även personal kan ju utebli från jobbet p.g.a. sjukdom VAB eller annat. Sådan frånvaro lär garanterat orsaka mycket mer stillestånd än att en bil nån gång pajar.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
F
L lbgu skrev:
Du har fel. Ett seriöst bolag som får reda på att en hantverkare sysslar med bedrägeri mot sina kunder skickar inte denne hantverkare att installera sina produkter. Gör man sådant kan man inte kalla sig seriös. Ifall du har rätt och laddboxföretaget gör det så bevisar det bara att laddboxföretaget också kvalar in bland bedragarna.
Nej, jag har inte fel, det skulle betyda att merparten av sveriges elinstallatörsbolag, stora som små ägnar sig åt mer eller mindre bedrägeri. Det är inte hantverkaren, det är bolaget. Du behöver komma in i matchen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nu är jag väldigt dåligt bevandrad i privat entreprenadjuridik så ni som kan den bättre får hjälpa mig så det blir korrekt.

Antar att det inte fanns något kontrakt skrivet i detta fall? Men varför skriver inte folk kontrakt och använder sig av självkostnadsprincipen?

Då blir det inget snack om listpriser, utan det enda de kan tjäna pengar på är entreprenörsarvode på typ 13-15%
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ett tips är att HBV (gemensamt inköpsbolag för kommunala bostadsbolag i Sverige) har sina fakturapriser publicerade helt öppet på nätet. Man ser också Ahlsells gällande bruttopriser för den som tycker sådant är kul.

För elpriser se följande sida.
[länk]

Vi kan ta kapsligen som exempel (2281562) som du blivit debiterad 4335 sek plus moms. Det är bruttopriset innan höjningen 1/1 (installatören har väl inte orkat uppdatera sin prislista). Enligt HBVs prislista ovan är bruttopriset hos Ahlsell idag 4570 och de har en rabatt om 76,2% (notera att HBV köper elmaterial för hundratals miljoner per år, så dessa priser har inte Kalle Installatör AB) med ett fakturapris om 1088 plus moms. Proffsmagasinet tar 1278 plus moms för samma pryl, eller ca 15% mer. Således är det inte orimligt att Kalle Installatör AB betalar ytterligare 15% till när han hämtar i butik och vill även ha påslag på materialet (15%?). 15+15=30, men för att vara säker så släng på 50% påslag på allt.

Alternativt kontaktar du bara installatören och påpeka att det är helt oskäligt och att du noterat priser som är 75% lägre på nätet och be honom återkomma med reviderad faktura. Om han efter det inte ger med sig, 50% påslag på nätpriser och bestrid resten.
Länken leder inte till öppen sida:(..
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.