Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det ska väl går bra.
Men är det inte roligare och snyggare med microcement?
[länk]
[länk]
Lite väl dyrt kvm pris
 
Om man läser på de flesta diffusionsöppna färger brukar de stå hur tjockt lager man kan måla för att de skall vara diffusionsöppna. Frågan är om man verkligen får bra täckning på färgen vid den tjockleken. Har ingen erfarenhet alls där jag målat något för 15år sedan med tillskjutande fukt så har ingen aning om något som håller.
 
H Husärlivet skrev:
Lite väl dyrt kvm pris
135:-/kvm? Kostar nog minst lika mycket med en bra färg.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
135:-/kvm? Kostar nog minst lika mycket med en bra färg.
aha läste kvm pris ink arbete för 2000kr
 
Hej igen!

Tänkte bara dubbelkolla att jag har tänkt köpa rätt typ av produkter i och med att jag inte kört klinkers någon gång. Priset är inget större bekymmer då det rör sig om relativt liten yta och jag vill helst ha så lättjobbade produkter som möjligt.

Blir följande produkter bra?
Kiilto Superfix DF, tänker att färdigblandad är rätt gött i och med att jag slipper iallafall ett moment.
Primer weberfloor 4716, om jag förstått det rätt så släpper denna igenom fukt?
Kakelfog Kiilto Spelar det utöver estetiska skäl någon roll vilken fog man väljer?

Har köpt 10x10 plattor, ska jag köra på 6 eller 8 mm tänder på kammen?
 
Redigerat:
Hej igen!

Har lagts klinkers helt klart i första rummet i källaren nu! Nu blir det 1 månads paus innan nästa rum.
 
  • Ett rum med slitna betonggolv, två dörrar, en öppen garderob, och en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med schackrutigt golv, grå dörrar, vit vägg, och blått träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Radhuset1934 och 7 till
  • Laddar…
Snyggt, tänk bara på tvättstugan behöver ett tätskikt typ schönox 1KDS 2 lager
 
R Rickard.lj skrev:
Snyggt, tänk bara på tvättstugan behöver ett tätskikt typ schönox 1KDS 2 lager
Hej!

Vad jag har läst här på forumet så har man avrått från tätningslager i tvättstuga på oisolerad betongplatta, har införskaffat brunnsmanschett till golvbrunnen dock!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A alkro skrev:
Hej!

Vad jag har läst här på forumet så har man avrått från tätningslager i tvättstuga på oisolerad betongplatta, har införskaffat brunnsmanschett till golvbrunnen dock!
Detta är ett diffusions öppet tätskikt torrt neråt luftar uppåt
 
R Rickard.lj skrev:
Detta är ett diffusions öppet tätskikt torrt neråt luftar uppåt
ok, kanske dum fråga men vad är det man ska skydda med tätskiktet? Det som kommer finnas under plattorna är ju betongplattan och sen grus/sten. Tar dessa konstruktioner någon skada om det skulle åka ned mindre mängder vätska genom golvet i tvättstugan när det redan kommer fukt nedifrån?
 
Kan tillägga att samtliga väggar i rummet är av betongblock med puts.
 
Snyggt jobbat, blev ju ett riktigt lyft! Man blir ju lite inspirerad att ta tag i källaren (som ser lite värre ut än din före bild.) Jag skulle strunta helt i tätskikt i källaren med de förutsättningarna. Vid liknande diskussioner tidigare på forumet verkar de flesta tycka att det är bättre att låta bli tätskikt utom möjligen vid en ev dusch där det ju rutinmässigt kan bli rätt mycket vatten.
 
  • Gilla
alkro och 1 till
  • Laddar…
Min gamla källare på 60 kvm från 1925 klinkades utan tätskikt utom just i tvättstugans duschhörna. Men tvättstugans vägg/golvhörnor fick också tätskikt ca 15 cm upp. Källaren hölls fräsch de följande 15 åren fram till att jag sålde (hela utrymmet hölls som källare).
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
Kan kanske passa på med en följdfråga nu när det finns så många med erfarenhet av källarrenovering! :) I tvättstugan upptäckte jag att det finns en del områden med eroderad betong (hål om ca 2-3 cm, 1-2 cm djupa). Jag gissar att det är pga kläder som hängt på tork och droppat ned på golvet. Jag tror man lagat med någon form av epoxy, färgen är bortslipad men fläckarna epoxy ligger kvar, kanske 10-15 st små hål utspritt på två kvadratmeter, fäster klinker på epoxy eller ska jag hacka loss, prima och fylla med handspackel?
 
Ett nedgånget rum med tvättmaskin, kattlåda, skräp, och fläckigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med schackrutigt golv, tvättmaskin, torktumlare, arbetsbänk, rengöringsmedel och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är tvättstugan någorlunda färdig, tack för alla tips! Ska så småningom måla om väggar och installera ett torkskåp men är härligt att inte längre känna att kläderna är körda om man tappar dem på golvet!
 
  • Gilla
Radhuset1934 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.