Behöver fixa egna foder mellan dörr och fönster. Finns det något frässtål som kan fräsa av hörnen enligt bild? Har försökt leta men hittar inget.
 
  • Detaljbild av en vit dörrkarm och en vägg med skuggning och texturkontraster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns säkert. Vilket hörn är det du tänker på?
 
F*n vad konstig bilden blev. Jag får försöka ta ett nytt kort.
 
Kanske syns bättre nu.
 
  • Vit dörrtröskel möter trägolv, detaljbild, skuggspel, kontrast mellan byggmaterial, hemmiljö, obestämd upplösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns absolut. Kallas ibland ovolo. Finns att köp på många ställen, exempelvis här.
 
Du kommer aldrig in i själva hörnet med ett frässtål om det nu var hörnet det handlade om. Antingen fräser du profilen på separata plankor o gerar ihop hörnen eller får du fräsa profilen när det är monterat o fixa till hörnet manuellt med typ skölp eller stämjärn eller multimaskin eller sandpapper eller fil eller en blandning av ovanstående.
 
Jag ska bara täcka mellanrummet mellan fönster och altandörr, så det blir bara kanterna som ska fräsas.
 
  • Terrassdörr öppen till överbyggd veranda utsikt över grön gräsmatta i skymningen; blå presenning, inomhusgröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Är hörn och kant samma sak som avses? Om du menar att bara fräsa ett ämne längs kanterna för att tillverka ett eget foder etc, så finns det stål för det. @fatsug har tex länkat till ett ställe.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag tolkade det som kanten och inte ”hörnet”. Kanske fel. Hittar du inget ovolofrässtål så brukar det funka med ett vanligt avrundningsstål men med ett mindre kullager.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är längs med kanten som ska fräsas på båda sidor. Hur ska jag mäta för att få rätt frässtål så jag får en ungefär likadan fräsning på fodret som på fönstret?
 
J Joukko skrev:
Det är längs med kanten som ska fräsas på båda sidor. Hur ska jag mäta för att få rätt frässtål så jag får en ungefär likadan fräsning på fodret som på fönstret?
Det är radien du vill veta.
Troligen skulle ett sådant här eller modellen mindre bli bra.
Webbsideskärmdump visar avrundningsfräs, tekniska specifikationer, pris i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.tooltrust.se/shop/produ...ndsfras/avrundnings-radiefrasar/med-styrlager
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det är radien du vill veta.
Troligen skulle ett sådant här eller modellen mindre bli bra.
[bild]
[länk]
Nja. Jag vill ha 2st kanter vid sidan om rundningen.
 
J Joukko skrev:
Nja. Jag vill ha 2st kanter vid sidan om rundningen.
Då får du leta på en med mindre kullager.
 
Ta bort kullagret och kör mot anhåll då får du kant åt båda håll.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.