Jag såg att jag betalar 1248,24 kr för samma central på Elektroskandia. Och att mitt listpris var 4335kr
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Vadå, tycker du att bara för att de tar betalt för att köpa material, så borde de inte göra vinst i inköpet? Så de borde bara ta betalt för den tid de lägger ner, men låta kunden betala inköpspriset, utan påslag? Det är så du menar?
Ifall de inte tar betalt för tiden det tar att handla så kan ett tillägg vara motiverat. Men tar de betalt för att åka och handla (tid + bilersättning) så är det inte motiverat med några påslag på priset. Kunden betalar ju dem för att de åker och handlar.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
J
A atomlab skrev:
Hör ju egentligen inte till trådämnet. Men skulle gissa att dina utgifter kontra intäkter inte är helt optimala och att mycket utav utgifterna går till onödigt "lull-lull"
Testa att driva 2 stycken nya skåpbilar fullt utrustade med alla verktyg som krävs, plus certifieringar och sådant runtomkring så får du se Bara det senaste genidraget med bonus-malus kostar 35000kr extra per år numera. Eller så köper man en elbil för 800000 ‍♂️ Branschsnittet ligger där det ligger, 5-10% vinstmarginal på sista raden.

S sve84 skrev:
Nej med den kontexten (10h + helg) får jag väl hålla med dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Testa att driva 2 stycken nya skåpbilar fullt utrustade med alla verktyg som krävs, plus certifieringar och sådant runtomkring så får du se Bara det senaste genidraget med bonus-malus kostar 35000kr extra per år numera. Eller så köper man en elbil för 800000 ‍♂️ Branschsnittet ligger där det ligger, 5-10% vinstmarginal på sista raden.
När det gäller hantverkarbilar så förstår jag inte ens tanken med att köpa nytt och dyrt. Företaget funkar ju knappast bättre ifall bilarna är nya jämfört med bilar med några år på nacken. De hantverkare jag haft hemma hos mig har snarare haft bilar äldre än 10 år.
 
  • Ledsen
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
När det gäller hantverkarbilar så förstår jag inte ens tanken med att köpa nytt och dyrt. Företaget funkar ju knappast bättre ifall bilarna är nya jämfört med bilar med några år på nacken. De hantverkare jag haft hemma hos mig har snarare haft bilar äldre än 10 år.
Det är förmodligen för att du inte är hantverkare och vet vad det innebär i stilleståndskostnad när en bil rasar pga ålder :) Det hade varit billigare att driva en skrivbordsfirma i ett tält på tomten än ett kontor också. Är det ett stort företag så funkar det ofta att ha ett gäng äldre bilar till vissa jobb absolut, då finns det alltid möjlighet att skifta vid behov.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Fakturan kunde lika gärna hamna på 50.000 kr.
Det är tyvärr skrämmande många som inte avtalar pris innan.
Då kan det bli överraskningar.
Grejen är att lagen skyddar konsumenterna. Den professionella utföraren förutsätts ha ett övertag. Därför får firman stå risken om det är informationsunderskott. De ska alltså inte tjäna på att inte kommunicera. Så att det inte är avtalat och informerat betyder inte fritt fram för fantasipriser. Kunden är skyldig att betala skäligt pris. Och det är vad motsvarande tjänst kostar hos andra utförare. Det är den som kräver betalt som måste visa att den har rätt till pengarna. Om inget avtal finns kan man ju hävda att det ska vara gratis - om man vänder lite på det och spetsar till det. Sitt på pengarna och låt firman kämpa för dem säger jag.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Vi har åkt på samma sak där kostnaderna är ca 200-300% mer på vissa saker men inte alla.några är BARA 100% vilket vi kan överse men en sockel dosa som kostar 300kr vill de ha 850kr , hörn box med 3 uttag kostar ca 350 kr och deras pris är 1400kr ja du såg rätt 1400kr.
Vårt tim pris för elektrikern är över de dubbla av vad det skulle kostat löpande. Det tar 650kr/h men vill ha 1500kr/h enligt uträkning av offerten. Jag ifråga sätter deras offert och faktura.
Hur de kan komma fram till arbetet ska ta över dubbelt så långtid än vad de egentligen gjorde. Det är ju svårt för en privat person att vet vad som är mycke och lite när man frågar efter en offert och inte har någon uppfattning om hur långtid arbetet ska ta. Den offerten som de utgick ifrån va även innan besiktning och innan de ens viste hur mycke som skulle göras på plats.
Allt detta va så grymt oseriöst att man blir arg. Och vi blev rekommenderade detta företag av Ikea där elektrikern va underleverantör till snickaren.
En sak att tillägga va att innan vi fick slut giltiga offerten la de till en kostnad av inköp för 6st led lister samt kabel och 2 spott lights i ett skåp för ca 9500kr som inte fanns på vår första leverans av varorna vi köpt in själva. Men det sluta med att vi åkte till ikea å köpte in det själva för 1500kr
 
  • Wow
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Jag har ingen aning om hur länge elektrikern handlat och vart.

Jag tror absolut att han har rabatt, men att han blåser kunden igenom att fakturera listpriset.
Jag trodde det budskapet nådde fram

Sen vet jag inte hur det funkar med rabatter på Ahlsell, men jag vet att mitt företag förhandlar med grossister om pris.Vi har mycket bättre pris än många andra.

Men en privatperson som betalar med privatkort kan jag inte tänka mig får rabatt.
På Ahlsell räcker det med att regga ett konto för att få enorm rabatt på elprylar. Vår BRF har 58% rabatt på den där kapslingen. Vi handlar för någon tusenlappar per år.

Det behövs lagstiftning rörande hanteringen av materialpåslag.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Testa att driva 2 stycken nya skåpbilar fullt utrustade med alla verktyg som krävs, plus certifieringar och sådant runtomkring så får du se Bara det senaste genidraget med bonus-malus kostar 35000kr extra per år numera. Eller så köper man en elbil för 800000 ‍♂️ Branschsnittet ligger där det ligger, 5-10% vinstmarginal på sista raden.
Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?

Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.

Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
Angående resan för installatören så ser jag inte på Evifys hemsida att de något om den. Någonstans i ditt avtal med dem bör det ju ganska detaljerat framgå vad som ingår och vad som inte ingår. Annars är det nog ok för installatören att fakturera reskostnad.
Jag beställde laddbox från OK och de specificerar tydligt att 50 km resa ingår i det fasta priset.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall de inte tar betalt för tiden det tar att handla så kan ett tillägg vara motiverat. Men tar de betalt för att åka och handla (tid + bilersättning) så är det inte motiverat med några påslag på priset. Kunden betalar ju dem för att de åker och handlar.
Ja, de handlar ju på arbetstid eller gillar du att jobba gratis? Jag vill iaf bli betald för 40h arbetstid minst varje vecka. Säg att de har 4 uppstarter av småjobb, då ska mellan 4-8h vara obetalda, och kunden ska bara betala momsfria varor?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Ja, de handlar ju på arbetstid eller gillar du att jobba gratis? Jag vill iaf bli betald för 40h arbetstid minst varje vecka. Säg att de har 4 uppstarter av småjobb, då ska mellan 4-8h vara obetalda, och kunden ska bara betala momsfria varor?
Menar du uppriktigt att du jobbar gratis om du tjänar 4000kr på ett inköp på en elcentral?
 
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Menar du uppriktigt att du jobbar gratis om du tjänar 4000kr på ett inköp på en elcentral?
Nu pratar vi äpplen och päron. Jag menar att man bör ha påslag på material. Att slå på, o detta fall minst 3500kr, är orimligt. Att slå på öht. är rimligt. Ibgu vill inte slå på alls, jag tycker RIMLIGT påslag är ok
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Aha, där ser man.
sicket snack, även med 70-80% rabatter från grossisten så är det iallfall billigare på nätet eller lokala bygghandeln! Fakturorna som brukar visas här är med den kraftiga rabatten, det är bara så det är! På bygghandeln el. nätet kan inte elektrikern handla, för det finns ingen service, ingen som kan hantera garantier, dåligt utbud och jag tror inte heller du vill betala för att elektrikern ska stå i kö hos dom i flera timmar för att få hjälp som man alltsom oftast måste där!

Om du vill ha billigt material köp det själv och kontakta någon som vill komma för att sätta upp det! Bli inte förvånad om elektrikern lägger på 10-20% bara! För att kunna stå för garantierna på jobbet vid egenköpt material!
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Ibgu vill inte slå på alls, jag tycker RIMLIGT påslag är ok
Jag skrev att jag inte tyckte påslag var motiverat om kunden betalar hantverkarens arbetstid när han är ute och handlar. Om inköpen sker på ofakturerad tid så är det rimligt med påslag. Men är det påslag på 50% och uppåt så skulle jag kalla det ocker/bedrägeri.
 
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.