Vi börjar bli sugna på att få ordning på tomten men ingen av oss har varken större erfarenhet kring detta..

Handlar om ca 600kvm med en del buskar, bärbuskar, fruktträd. Men även ojämn mark/grop med någon gammal stubbe samt större stenar.

Planen är en trädgård med enbart gräsmatta samt tujor längst tomtgräns.

Att såga ner buskar, träd, röja bort de mindre buskar och bortforsling kan vi ordna. Men hur är det bäst att göra det svårare grovarbete? Tänker alla stubbar, rötter samt stenar som behöver tas bort? Gör man det enklast via firma? Hyra någon maskin?

Alla tips mottages!
 
Spara (några) uppvuxna träd, det tar 10--20 år för nya om ni ångrar er. Buskar tar bara 3-10 år att få tillbaka.

Plantera inte tujor om ni inte har minst 2000 m^2 och då som solitär eller ev i mindre grupper. Fast enar är snyggare och lättare att sköta.
För häck så välj vilken annan häckväxt som helst inklusive hagtorn och slånbär. (Nej jag hatar inte tujor, i alla fall inte överdrivet mycket).

Stubbar bryts ner av kväve så borra hål och fyll med hönsgödsel. Fyll på regelbundet. Minimalt arbete och det blir snart en ihålig stubbe som går att slå sönder. Annars stubbfräsning eller grävmaskin.

Gropar fyller ni med jord eller utnyttjar för att göra mindre regnrabatter.

Går inte stenarna att få bort med spett/reglar och hävstångsverkan är det grävmaskin eller att spräcka dem på plats med snigeldynamit (ingen explosion) alt slägga och kilar.

Vore det fysiskt möjligt skulle jag gärna byta 600 kvadrat av vår tomt mot er som låter mycket trevligare än den nära gräsmonokultur vi har. Inga tujor som tur är.

Vill ni fortfarande skapa en gräsöken så lej lämpligen en grävmaskin med förare som tar bort träd, buskar, stenar, gräver dike för häcken, återfylla hålen mm på en dag. Ev ta in någon som fäller allt växande med motorsåg och kapar upp till mer hanterbara enheter, särskilt om det är lite trångt är det en fördel. Alla grävmaskinister fulfäller inte heller träd
 
  • Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 4 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Spara (några) uppvuxna träd, det tar 10--20 år för nya om ni ångrar er. Buskar tar bara 3-10 år att få tillbaka.
Plantera inte tujor om ni inte har minst 2000 m20
Jag hör också till trädgårdsälskare som avråder thujahäckar. Dessa kan bli ytterligt arbetskrävande efter 10 år när häckarna fått fart. Tänk också på att stora maskiner lätt förstör och kompakterar marken. Undvik traktorkörning om möjligt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Utan träd är det ingen trädgård! Vet att smaken är olika, men träd o buskar ger lite dynamik, så det inte bara är platt. Thujor är känsliga och det räcker med en kall och solig vår så har du plötsligt en häck med bruna partier som kan vara svåra att reparera.
Liguster är vintergrön i södra delen av landet, det kan vara ett bra alternativ. Spara åtminstone något/några träd för framtiden. Och det är aldrig fel att låta någon liten bit av gräset växta och locka pollinatörer, de tillför så mycket. Tror även att värdet på din fastighet höjs av en fin trädgård, om du skulle sälja en dag.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag ser det från två håll. En trädgård som är fin är i mitt tycke aldrig en platt yta med gräs. För att det ska bli vackert behövs buskar och träd. MEN! om man inte vill lägga i stort sätt några timmar alls på sin trädgård i form av löpande arbete blir det faktiskt finare med "grön platta på mark". Billigast och snabbast för ett bra resultat om er tid är pengar är att ta in en firma med en maskin som bara hyvlar och gräver av allting, på med några dm matjord och se till att det är lagom kompakt och helt rakt sedan rullar ni ut nytt gräs och anställer en robot som åker omkring och klipper. När ni ändå 'bygger' om trädgården ser ni till att ni har el-dragning till lämplig plats för att sätta laddaren till robotgräsklipparen. Lika bra att även dra runt lite rör för framtida ljuspollare och släng ut slang för automatiskt bevattning också. Då kan ni få en fin gräsmatta som inte kräver direkt något arbete av er.

Om ni istället tycker att det är mysigt att påta runt i trädgården och gärna lägger dessa (gissningsvis rätt stora pengar) på annat istället så gör som andra föreslagit och spar en del av det som finns idag, det har ju rotat sig och trivs. Klipp ner det som tar för stor plats och gör lite trivsamma trädgårdsgångar i mellan. När det finns lite liv i trädgården går det även lätt att skapa lite olika rum där det går att ställa en ljugarbänk eller annat vilket kan blir nog så mysigt. Om du lägger upp en bild eller skiss tror jag du kan få bättre input. =)

Thujor är inte svåra när de väl etablerat sig, men det är rätt kinkiga när de just planterats. Har en 50m lång o ca 3.5m hög häck som sträcker sig längs ett hörn av tomten. Tycker inte direkt om den men då den delen av tomten vetter mot genomfartsleden i området är den rätt bra som ett grönt plank. Har en firma som kommer och klipper den varje år, då de har rätt utrustning tar det nog inte mer än en timme för 1 kille men det skulle ta mig en hel dag och skulle inte bli i närheten av lika bra. Nackdelen är ju som sagt att det blir som ett högt plank och det skuggar gräsmattan bakom en stor del av dagen vilket gör att det är 95% mossa och 2% gräs flera meter in från häcken.
Så om du inte verkligen behöver ett bygglovsbefriat 'plank' håll dig borta från thuja är mitt råd. =)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rob8181 skrev:
Planen är en trädgård med enbart gräsmatta samt tujor längst tomtgräns.
Och här brukar jag gå runt och undra när de ska ta tag i och fixa till sin trädgård när jag ser helt platta gräsmattor med tillhörande tujahäck runt om. :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag förstår att vissa kan tyckte det är trevligt med lite träd och buskar, men tycker inte placeringen av dessa är det bästa i nuläget och stor del av tomten äts upp av detta. Vi vill ha mer öppet med plats för spring, lekställning etc.

Tanken med tujor är insynsskydd då det är en hörntomt där baksidan är mot en liten gles skogsparti samt gång/cykelväg. Kändes smidigast för att slippa ansöka om bygglov för plank som säkerligen kommer nekas.

Någon som har en gissning på hur mycket det skulle kosta om en firma kom och tog hand om allt detta?
 
Utan uppfattning om hur omfattande arbetet är blir det ju helt omöjligt att svara på. 230k blir min gissning. Du får väl ta in några offerter så kan du väl avslöja vad det hamnar på =)
 
Beror på hur det ser ut 600 m² är en ganska liten yta att arbeta på tänker trånga passager och så
 
coconut
R Rob8181 skrev:
Tack för era svar!
Jag förstår att vissa kan tyckte det är trevligt med lite träd och buskar, men tycker inte placeringen av dessa är det bästa i nuläget och stor del av tomten äts upp av detta. Vi vill ha mer öppet med plats för spring, lekställning etc.

Tanken med tujor är insynsskydd då det är en hörntomt där baksidan är mot en liten gles skogsparti samt gång/cykelväg. Kändes smidigast för att slippa ansöka om bygglov för plank som säkerligen kommer nekas.

Någon som har en gissning på hur mycket det skulle kosta om en firma kom och tog hand om allt detta?
Mitt tips är att kontakta en schakt/grävfirma snarare än nån som sysslar med trädgårdar. Vi grävde om i vår trädgård med en lokal entreprenör som primärt sysslar med att gräva enskilda avlopp, men hade en duktig grävmaskinist och vi var flexibla med när arbetet kunde utföras. Deras offert var 1/4 av priset som de som jobbade med trädgårdsanläggning för samma jobb.

Nu var vårt jobb lite större tomt och mer grejer som skulle ordnas, så jag har ingen jämförbar prisuppgift.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
BirgitS
R Rob8181 skrev:
Tanken med tujor är insynsskydd då det är en hörntomt där baksidan är mot en liten gles skogsparti samt gång/cykelväg.
Finns ju bra mycket trevligare och mindre arbetskrävande insynsskydd än tujor. Kolla på t.ex. idegran och avenbok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.