Hej!

Parkett under köksskåp eller inte?
Åsikten verkar gå isär kring parkett under skåpen eller ej. Vad är egentligen rätt? Stommarna kommer stå på plastben + sockellådor och har även en fristående köksö. Parketten är 13 mm flytande från Tarkett.

Smidigast är ju förstås att lägga parketten i hela köket och även under skåpen. Förstått att det ska vara golv under diskmaskin samt kyl och frys oavsett. Hur gör man om man inte lägger golv under skåpen, ställer man de direkt på betongen eller någon skiva emellan?
 
BirgitS
Det som är rätt är det som golvtillverkaren bestämmer. Du måste alltså kontrollera vad Tarkett skriver i läggningsinstruktioner och om du inte får tillräcklig information i dem bör du kontakta deras kundtjänst.

Men oftast tillåter tillverkarna att köksskåp som i huvudsak hänger på väggen och endast har en mindre vikt på stödben kan stå på parkettgolv men inte köksskåp där hela tyngden är neråt typ köksöar.

Det känns antagligen bäst om bänkskivan är på samma höjd oavsett om det är hängande skåp vid väggen eller är en köksö. Diskmaskinen ska ju också gå in under bänkskivan.
 
Ok! Enligt Tarkett ska golvet inte låsas fast under skåpen. Hur brukar man göra? Köksön kommer jag ställa på golvet oavsett. Vet inte om det spelar någon roll men golvet kommer läggas ”längs med” köksskåpen så att säga.
 
Har parkett (Tarkett) under mitt kök i vinkel sen 8 år tillbaka, och det har inte gett några problem.
 
BirgitS
Man brukar då bara lägga golvet fram till benen/sockeln där skåpens tyngd ligger. Golvet rör sig mest tvärs brädorna.

Risken när man låser fast parketten så att den inte kan röra sig med årstiderna är att golvet reser sig eller går isär. Ibland går det bra ändå och ibland inte.
 
Isakare Isakare skrev:
Har parkett (Tarkett) under mitt kök i vinkel sen 8 år tillbaka, och det har inte gett några problem.
Vi med. Vi har dessutom en fristående köksö som står på golvet och det har inte varit några problem med den heller.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.