V VVS.Gajjan skrev:
Lär dig att i livet så är ingenting gratis.
Vet inte i vilken värld du lever i , men den där meningen stämmer inte.
Jag kan säga otaliga exempel då saker är gratis för en personligen som du troligen inte ens tänker på.
Och ska vi specifiera lite mer ... för hantverkare verkar det ofta vara:

Köpa X antal meter av vara Y där det bara går åt Z meter.
Kvarvarande meter (dvs X-Z) tar de hem till sig, men fakturerar kunden för det.
Dvs gratis för hantverkaren som person för kunden betalar.

Annat exempel:
Hantverkaren behöver åka och köpa material och passar på att fika/ta lunch och kunden får betalta timpeng för denna fika/lunch.
Gratis för hantverkaren.

Ska jag fortsätta???


Och ska vi gå in på just detta med hantverkare fakturor och ROT,
så ja du har helt rätt i att skatteverket kräver betydligt mer specade fakturor med olika poster för saker.
MEN kräver de verkligen en egen post för övertid?
NOPE!
Företaget kan skriva
arbetskostnad: X kr (där övertiden är inbakad)
Att de sen även måste speca
material: X kr
servicebil: Y kr
för att skatteverket ska godkänna ROT, javisst.

Ja maskinhyra ingår inte i arbetskostnad för ROT enl skatteverket, men att ta extra betalt för att man inte har rätt utrustning?? Då får man vara ärlig och säga. Tyvärr vi kan inte ta det här jobbet, vi har inte rätt utrustning.
Sen får företaget köpa in rätt utrustning och smeta ut den kostnaden i bas timpriset och sen ta liknande jobb framöver. Och detta är faktiskt helt OK från skatteverket dessutom ;)
Precis som i alla andra branscher!

Och att ta betalför att att åka och hämta/köpa saker man glömt.
Vilket j* otyg!
Det skulle du aldrig få betalt för i nått annat yrke.
Det får det som glömt stå för själva, speciellt om man tar betalt för servicebil.

Sen finns det hantverkare som fattat detta samt upplyser hela tiden kunden om de av nån anledning tillkommer extra kostnader utöver det som offererats och undrar om det är ok INNAN det gör något. De ligger oftast lite högre i pris, men har också de nöjdaste kunderna.
Och det är just detta i sista stycket som resten av Svenska befolkningen tycker är självklart men många hantverkare inte kan förstå.
Och ja, jag har två sådana hantverkare, en elektriker och en vvs:are som klarar detta.
De är dyra, men gör bra jobb och pratar med mig som kund om hur jag vill ha saker och ting hela tiden.
Jag är toknöjd med dessa och ifrågasätter aldrig deras fakturor eller posterna på dem då de stämmer överens med den prisbild jag fått att jobbet ifråga ska kosta.

Det är diskrepansen mellan hantverkare som skor sig nått ohemult på sina kunder och hur kunderna uppfattar hur det ska vara som gör att hela hantverkarbranschen blir kritiserad ty det är tyvärr väldigt många hanterkare som är i hantverksbranschen som inte borde vara det pga ROT och låga räntekostnader senaste 20 årsen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Lite nyfiken på hur du tänker…
Menar du att de skulle fakturera någon annan kund för jobbet de gjort hos dig?
Ett företag har ingen annan inkomstkälla än sina kunder… så antingen får de fakturera dig eller någon annan kund.

Det mest naturliga är förstås att de fakturerar den kund de faktiskt arbetat hos. :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lite nyfiken på hur du tänker…
Menar du att de skulle fakturera någon annan kund för jobbet de gjort hos dig?
Ett företag har ingen annan inkomstkälla än sina kunder… så antingen får de fakturera dig eller någon annan kund.

Det mest naturliga är förstås att de fakturerar den kund de faktiskt arbetat hos. :)
Nu är jag inte @Sir Duke , men som jag förstår frågeställningen är om det är ok för hantverkaren att ha en extra post för övertid då det är en fråga mellan hantverkaren och hans arbetsgivare och inte mellan företaget och kund.

Personligen tycker jag att det är fel.
Ev övertidskost ska vara inbakad i ordinare timpris ut mot kund. Kund ska aldrig behöva se en rad med övertid öht på sin faktura
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Vet inte i vilken värld du lever i , men den där meningen stämmer inte.
Jag kan säga otaliga exempel då saker är gratis för en personligen som du troligen inte ens tänker på.
Och ska vi specifiera lite mer ... för hantverkare verkar det ofta vara:

Köpa X antal meter av vara Y där det bara går åt Z meter.
Kvarvarande meter (dvs X-Z) tar de hem till sig, men fakturerar kunden för det.
Dvs gratis för hantverkaren som person för kunden betalar.

Annat exempel:
Hantverkaren behöver åka och köpa material och passar på att fika/ta lunch och kunden får betalta timpeng för denna fika/lunch.
Gratis för hantverkaren.

Ska jag fortsätta???


Och ska vi gå in på just detta med hantverkare fakturor och ROT,
så ja du har helt rätt i att skatteverket kräver betydligt mer specade fakturor med olika poster för saker.
MEN kräver de verkligen en egen post för övertid?
NOPE!
Företaget kan skriva
arbetskostnad: X kr (där övertiden är inbakad)
Att de sen även måste speca
material: X kr
servicebil: Y kr
för att skatteverket ska godkänna ROT, javisst.

Ja maskinhyra ingår inte i arbetskostnad för ROT enl skatteverket, men att ta extra betalt för att man inte har rätt utrustning?? Då får man vara ärlig och säga. Tyvärr vi kan inte ta det här jobbet, vi har inte rätt utrustning.
Sen får företaget köpa in rätt utrustning och smeta ut den kostnaden i bas timpriset och sen ta liknande jobb framöver. Och detta är faktiskt helt OK från skatteverket dessutom ;)
Precis som i alla andra branscher!

Och att ta betalför att att åka och hämta/köpa saker man glömt.
Vilket j* otyg!
Det skulle du aldrig få betalt för i nått annat yrke.
Det får det som glömt stå för själva, speciellt om man tar betalt för servicebil.

Sen finns det hantverkare som fattat detta samt upplyser hela tiden kunden om de av nån anledning tillkommer extra kostnader utöver det som offererats och undrar om det är ok INNAN det gör något. De ligger oftast lite högre i pris, men har också de nöjdaste kunderna.
Och det är just detta i sista stycket som resten av Svenska befolkningen tycker är självklart men många hantverkare inte kan förstå.
Och ja, jag har två sådana hantverkare, en elektriker och en vvs:are som klarar detta.
De är dyra, men gör bra jobb och pratar med mig som kund om hur jag vill ha saker och ting hela tiden.
Jag är toknöjd med dessa och ifrågasätter aldrig deras fakturor eller posterna på dem då de stämmer överens med den prisbild jag fått att jobbet ifråga ska kosta.

Det är diskrepansen mellan hantverkare som skor sig nått ohemult på sina kunder och hur kunderna uppfattar hur det ska vara som gör att hela hantverkarbranschen blir kritiserad ty det är tyvärr väldigt många hanterkare som är i hantverksbranschen som inte borde vara det pga ROT och låga räntekostnader senaste 20 årsen.
Men snälla lilla rara, allt det du skriver är antaganden och dina personliga känslor.
Vill du ha en seriös diskussion kring detta så är jag villig att berätta för dig hur det går till.
Men att starta argumenten med att kunden betalar hantverkarna fika/lunch är på extremt låg nivå och helt ärligt har jag ingen lust att bemöta sånt skräp.
Hur många fika pauser bekostar du på dem alla olika myndigheterna, vem betalar banktjänstemannens toa besök?
Det liksom finns inget slut på tramset.

Angående posten ”övertid”, helt klart kunde bolaget ha bakat in allt i samma post. Men ur min synvinkel tycker jag att bolaget gjorde helt rätt att speca upp så tydligt som möjligt för kunden.

Självklart ska man innan arbetet startar ha en dialog med kunden om förutsättningarna tex ”här behövs en saxlift eller en Barbara docka”.
Hoppas verkligen att du inte tror på fantasin att bolaget tillhandahåller all typ av utrustning?
Då kan ju bolag som Cramo, swelift ect ect lägga ner sin verksamhet direkt.

Slutligen är jag av åsikten att är man nöjd så gnäller man inte, TS har all rätt att välja och vraka på den fria marknaden efter andra bolag.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V VVS.Gajjan skrev:
Men snälla lilla rara, allt det du skriver är antaganden och dina personliga känslor.
Vill du ha en seriös diskussion kring detta så är jag villig att berätta för dig hur det går till.
Men att starta argumenten med att kunden betalar hantverkarna fika/lunch är på extremt låg nivå och helt ärligt har jag ingen lust att bemöta sånt skräp.
Hur många fika pauser bekostar du på dem alla olika myndigheterna, vem betalar banktjänstemannens toa besök?
Det liksom finns inget slut på tramset.

Angående posten ”övertid”, helt klart kunde bolaget ha bakat in allt i samma post. Men ur min synvinkel tycker jag att bolaget gjorde helt rätt att speca upp så tydligt som möjligt för kunden.

Självklart ska man innan arbetet startar ha en dialog med kunden om förutsättningarna tex ”här behövs en saxlift eller en Barbara docka”.
Hoppas verkligen att du inte tror på fantasin att bolaget tillhandahåller all typ av utrustning?
Då kan ju bolag som Cramo, swelift ect ect lägga ner sin verksamhet direkt.

Slutligen är jag av åsikten att är man nöjd så gnäller man inte, TS har all rätt att välja och vraka på den fria marknaden efter andra bolag.
Ville bara bemöta ditt extremt felaktiga påstående om att "det finns ingen gratis lunch" ;)
Det gör det visst.

Sen är poängen att oavsett om företagen hyr in utrustningen eller har den själv ska det inte tillkomma en extra post på fakturan om det.
Det ska ingå i ordinarie timpeng (om man inte upplyser om att det INTE gör det tydligt i förväg så att kunden både förstår och är medveten om det inte ingår.)

Sen beror hur nöjd man är på kommunikation från hantverkare om kostnader i förväg.
Om man får en fakturan man upplever oskälig i förhållande till vad som kommunicerats och kan förväntas så blir man de allra flesta icke-nöjd och gnäller.
Men det är ju det som är poängen iden biten... att skulle hantverkarna vara extremt tydliga och kommunicera om här och där uppstår ditt och datt som extra kostnader, frågar om extra material ska lämnas kvar, om det ska städas etc etc så blir de flesta nöjda och kommer inte att gnälla även om fakturan är stor.

Och det är det som är så svårt att förstå .... att det ska försvaras att just hantverkare inte ska behöva kommunicera med privatkunder om extra kostnader.
Det är ju tom så j* illa att det finns lagar som stöder privatkunderna i detta ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.

Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
IT folk som utför 1-2 timmar? Det har jag svårt att tro, det finns krav på prestation, det skulle märkas väldigt snabbt om de utförde endast 1-2 timmars arbete på en arbetsdag. Vilken nivå jobbar de på i företaget? Jag känner många inom IT och dessa jobbar sällan 8 timmar, mer 10-12 timmar/dag. Det arbetar högre upp i karriärstegen iochförsig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ville bara bemöta ditt extremt felaktiga påstående om att "det finns ingen gratis lunch" ;)
Det gör det visst.

Sen är poängen att oavsett om företagen hyr in utrustningen eller har den själv ska det inte tillkomma en extra post på fakturan om det.
Det ska ingå i ordinarie timpeng (om man inte upplyser om att det INTE gör det tydligt i förväg så att kunden både förstår och är medveten om det inte ingår.)

Sen beror hur nöjd man är på kommunikation från hantverkare om kostnader i förväg.
Om man får en fakturan man upplever oskälig i förhållande till vad som kommunicerats och kan förväntas så blir man de allra flesta icke-nöjd och gnäller.
Men det är ju det som är poängen iden biten... att skulle hantverkarna vara extremt tydliga och kommunicera om här och där uppstår ditt och datt som extra kostnader, frågar om extra material ska lämnas kvar, om det ska städas etc etc så blir de flesta nöjda och kommer inte att gnälla även om fakturan är stor.

Och det är det som är så svårt att förstå .... att det ska försvaras att just hantverkare inte ska behöva kommunicera med privatkunder om extra kostnader.
Det är ju tom så j* illa att det finns lagar som stöder privatkunderna i detta ;)
Äntligen har vi nått en punkt där jag tror vi är överens om att kommunikationen är A-O.
Jag har krav från mina beställare som är fastighetsbolag att allt ska vara specat, varje koppling, skruv, plugg, rör, hyrmaskiner vilket jag tycker är bra då inga konstigheter uppstår.

Du kanske känner till det men idag så inhandlas i stort sett allt via EDI fakturor.
Ett mellanstort bolag kan hantera mellan 30-40 fakturor om dagen där det blir väldigt viktigt att allt är separerat från start för att förenkla ROT processen, faktureringen.
Annars kommer farbror Roger sitta hela kvällarna på kontoret och gå igenom vad som är vad i fakturorna innan den kan skickas iväg.
Åker ”Jimpa” och hyr en ställning hos cramo så skickas hyres kostnaden direkt in i fakturan via EDI som en separat post.
 
V VVS.Gajjan skrev:
Vilken värld lever du i?
Det har du inte gjort när du besökt din lokala tandläkare heller, är du övertygad om att du inte betalar för lokal, tandläkarstolen, el, lokalen ect ect vid ditt besök?
Jag kan liksom inte vara mer tydlig i det jag skriver, men gör ett nytt försök.
Branscher där det finns utrymme för ROT ansökningar så behöver bolaget separera sina poster, förstår du nu?
Om bolaget skriver i sin ROT ansökan till Skatteverket att arbetet(montören) var 1000kr men hade 0kr övriga uppgifter(material, bil) så gör dem fel.
Ett korrekt exempel kan vara skrivet på detta vis 700kr arbete(montören) & 200kr servicebil(övriga kostnader) & 100kr material.
Då har bolaget enbart rätt att söka ROT på 700kr för arbetet(montören).

Skatteverket vill inte betala ut ROT pengar för trängselskatten när bilen åker till kunden, det vill inte byggbolaget heller göra för det är minus affär.
Lär dig att i livet så är ingenting gratis.
Nu är väl inte alla jobb rotade
Och du glömde övertiden
 
S Sir Duke skrev:
Tänkte bara om man gör bort sig, att det är ett regelfel att betala personalens övertid. Jag har ju liksom inte något att göra med hur mycket de jobbat tidigare den dagen, veckan eller månaden.
Däremot jourtid efter 16 är lättare att fatta
Han som kom ut den dagen kanske var ledig och fick rycka in just för dig, vissa hantverkare jag känner som jobbar lördagar etc har lediga dagar mitt i veckan.
 
H hablam skrev:
Han som kom ut den dagen kanske var ledig och fick rycka in just för dig, vissa hantverkare jag känner som jobbar lördagar etc har lediga dagar mitt i veckan.
El så är han anställd på 25%
 
K kortis skrev:
Nu är väl inte alla jobb rotade
Och du glömde övertiden
Kortis läser du mina inlägg innan du svarar?
TS har ansökt om att arbetet ska utföras med ROT avdrag då skall allt separeras för att underlätta faktureringen mot kunden samt för bolaget vid ROT ansökan hos Skatteverket.

Vad är det du undrar angående övertiden?
”Jimpa” arbetade övertid 1 timme vilket han skrev in i sin arbetsorder.

Utan att ägna speciellt många hjärnkalorier misstänker jag att timdebiteringarna skiljer sig åt vilket bolaget har har specat upp i fakturan så att TS förstår vad som är vad.
Tex bolaget debiterar 100kr/Tim mellan 7.00-16.00 för att därefter debitera debitera 120kr/Tim 16.00-20.00.
 
K kortis skrev:
El så är han anställd på 25%
Precis, dock kan så hade jag talat om till kunden att ska vi lösa det idag så blir det övertid (tex påslag på 20% eller vad det nu kan vara).
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
A AG A skrev:
Naturligtvis gör jag det. En bilverkstad stänger normalt kl 16.00. Kommer jag med bilen kl 15:30 med skada som tar 2-3 timmar att laga och säger att jag måste ha bilen kl 07.00 morgonen därpå. Då är jag väl dum i huvudet om jag inte fattar att jag får betala övertidsersättningen.
Detsamma gäller ju om verkstaden säger att de inte har tid att laga min bil förrän om två dagar. Om jag då insisterar att de ska laga min bil tidigare, så är man väl också en idiot om man inte fattar att man kab tvingas stå för övertidsersättningen.
Dåligt exempel då en etablerad bilverkstad vill ha bilen på måndag morgon klockan 07.00 för att "de tar in den när de får tid" och sen börjar de med den klockan 15.30 på onsdag och inser att de behöver beställa en del som de missat så man får den på fredag klockan 16. Självklart har kunden sagt till att det är den delen som är trasig redan veckan innan men det litar de så klart inte på utan vill göra en egen felsökning
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T tompaa1980 skrev:
Dåligt exempel då en etablerad bilverkstad vill ha bilen på måndag morgon klockan 07.00 för att "de tar in den när de får tid" och sen börjar de med den klockan 15.30 på onsdag och inser att de behöver beställa en del som de missat så man får den på fredag klockan 16. Självklart har kunden sagt till att det är den delen som är trasig redan veckan innan men det litar de så klart inte på utan vill göra en egen felsökning
Då anlitar du fel verkstad
 
T tompaa1980 skrev:
Dåligt exempel då en etablerad bilverkstad vill ha bilen på måndag morgon klockan 07.00 för att "de tar in den när de får tid" och sen börjar de med den klockan 15.30 på onsdag och inser att de behöver beställa en del som de missat så man får den på fredag klockan 16. Självklart har kunden sagt till att det är den delen som är trasig redan veckan innan men det litar de så klart inte på utan vill göra en egen felsökning
Hur är det om du får stopp på vägen, och bärgaren kör bilen till verkstad?
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.