Fakturan kunde lika gärna hamna på 50.000 kr.
Det är tyvärr skrämmande många som inte avtalar pris innan.
Då kan det bli överraskningar.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Fakturan kunde lika gärna hamna på 50.000 kr.
Det är tyvärr skrämmande många som inte avtalar pris innan.
Då kan det bli överraskningar.
Nej det ska vara skäligt, om inte pris avtalats innan.
 
  • Gilla
  • Haha
KÅMH och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej det ska vara skäligt, om inte pris avtalats innan.
Ja, det stämmer. Men vad som är skäligt kan man ha olika uppfattningar om.
Om man har ett avtalat pris innan, så undviker man konflikt i alla fall om kostnaden.
 
  • Gilla
Cicci91 och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Ja, det stämmer. Men vad som är skäligt kan man ha olika uppfattningar om.
Om man har ett avtalat pris innan, så undviker man konflikt i alla fall om kostnaden.
Absolut, men tex kostnad för material bör inte vara 5x dyrare än vad man kan själv kan handla det för osv.

Visst är det bäst att be om offert innan.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betala det du anser är rimligt. Tex handelspris +25%. Sedan bestrider du resten. Se till att vara noga med att du tar prisuppgift på exakt samma vara, inte något liknande. Annars lär de skylla på det.

De verkliga priserna på Ahlsell och liknande fackdetaljister är i samma nivå som det du hittar i handeln.
"Ahlsellpriser" innehåller dessutom ofta en rejäl bonus till hantverkaren som inte framgår av fakturan, om kunden händelsevis vill se hantverkarens rabatter och inköpspris.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Håller med att man inte skall betala ockerpriser men måste ju vara hopplöst att hålla på med privatkunder som betalar ” vad de tycker är rimligt”
Om du drar detta rättsligt är jag övertygad om att du förlorar
 
  • Haha
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Jag håller tummarna för att du får en vettig och uppdaterad faktura TS!
Håll oss gärna uppdaterade med hur det löser sig!
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Ja, det skulle vara intressant, men kommer nog inte dra det så långt, inte tid och ork för en sån process just nu. ARN är väl så långt jag kan gå om det behövs.
Om du bestrider fakturan är det motparten som måste driva det till domstol om de vill ha betalt. Detta blir ett småmål där alla tar sina egna kostnader, det förloraren får betala extra är 950kr i ansökningsavgift och KANSKE en timmas konsultation till motparten. Du behöver inte en jurist i detta fallet. Lägg bara fram dina resonemang och argument. Högst troligt kostar det motparten för mycket om han vill gå så långt så det ligger nog mer i hans intresse att förlika till ett rimligt pris.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Fakturan kunde lika gärna hamna på 50.000 kr.
Det är tyvärr skrämmande många som inte avtalar pris innan.
Då kan det bli överraskningar.
Man ska inte behöva avtala om fastpris för att få ett rimligt pris.
 
  • Gilla
Ankmamma och 6 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Att gå på grossist bruttoprislista kan man göra när man gör jobb åt kommun och landsting då samtliga anbud oftast ligger där med några procents marginal hit eller dit. Jag har 72% ”rabatt” på Rexel men ändå kostar en rulle fyrledare 350kr mer än hos elbutik.se..

Jag är inte elektriker ska dock tilläggas men har normalt ett påslag på 45-55%, återkommande småkunder får 10%, sen växer rabatten upp mot 20% beroende på årsomsättning på kunden.

Förra bokslutet landade på omsättning på ca 4 miljoner med en vinst på 200 000kr och då har jag tagit en bruttolön på ca 40000kr per månad samt avlönat en heltidsanställd ytterligare med ungefär samma peng. Med 25% påslag skulle jag gå med förlust. 2022 omsättning landar ungefär likt med skillnaden att jag får skriva av 140000 kundförluster där folk antingen skiter i att betala, eller gått i konkurs eller liknande. 37000kr vinst och jag har sänkt min bruttolön 60000kr över året.

Jag klagar inte och säger att livet som hantverkare är orättvist och hemskt men man täljer tyvärr inte guld, trots ”orimliga” påslag :) Kan vara värt att ha i åtanke ibland med!
Tror absolut inte att alla hantverkare täljer guld, men att de ändå (som du också skriver) får ut en bra månadslön. Jämför med om du lämnar in din dator till en butik och ber dem stoppa i ett grafikkort. Normalt frågar du väl direkt efter pris, lättare eftersom du vet exakt vad som ska göras, men om du inte gör det kanske du räknar med att ett grafikkort som kostar 4000kr online, kanske kan gå på upp emot 5000kr i butik + arbetet, du tycker det är okej.
Du hämtar datorn och får betala arbete + 10 000kr för grafikkort. Känns det okej?

Jag säger inte att han ska ta just 25% påslag, utan det är nåt som vi får diskutera vad som är skäligt.
 
Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Man kanske kan trösta sig i att det var tur att du inte hade anlitat honom för ett större jobb.

Det är bra att man kan ta lärdom av tidigare erfarenheter, hade själv att göra med en badrumsrenoverare som hade obefintlig ansvarskänsla men ville ha mer betalt.
Trist att du råkat ut för en sån hantverkare :(

Förstod också andemeningen i dina tidigare inlägg för övrigt.

Ja, har blivit en del lärdomar. Framförallt att inte skynda till beslut när någon vill att du ska skynda till beslut. Något jag ständigt verkar glömma och få lära mig på nytt :rofl:
 
T Tthz skrev:
Håller med att man inte skall betala ockerpriser men måste ju vara hopplöst att hålla på med privatkunder som betalar ” vad de tycker är rimligt”
Om du drar detta rättsligt är jag övertygad om att du förlorar
Kommer förmodligen inte dra det rättsligt, och jag håller med dig om att kunder kan vara jobbiga, men nog måste man som företagare inse när man har dragit till med nåt och hoppas att kunden inte vet/bryr sig.

Om han inte har bättre inköpspriser än enligt fakturan jag fick (vilket jag som sagt starkt betvivlar) så ska jag personligen köpa in alla grejer han satt upp och köra till honom så han kan returnera till grossisten. Kan till och med tänka mig att betala honom en timmes arbete för att returnera dem då.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man ska inte behöva avtala om fastpris för att få ett rimligt pris.
Håller med i sak men som beställare tycker jag man minst ber om ett ungefärligt pris. Särskilt om man inte använt hantverkaren tidigare. Det skulle undanröjt de flesta missförstånd. I värsta fall blir det lite läropengar för TS. Det är ju lyckligtvis inga fantasisummor det rör sig om :)

För egen del har jag samlat ihop hantverkare som jag litar på att inte skörta upp mig mer än normala påslag. För större jobb alltid offert och fastpris.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man ska inte behöva avtala om fastpris för att få ett rimligt pris.
Köper du en bil utan att ta reda på priset innan?
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Freeddee Freeddee skrev:
Normala för icke avtalskunder brukar vara listpris och 30% avdrag.


Tim priset var ändå helt ok, brukar få betala betydligt mer för en elektriker.
Timpriset känns rimligt att ligga på 600kr inkl. moms (bilden är exkl. moms), inte i överkant, inte i underkant. Har pratat med andra elektriker som ligger aningen billigare eller aningen dyrare. Tror det är nånstans mellan 600-800kr/timme det ligger härikring.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.