Vi upptäckte att det var väldigt fuktigt på vår kattvind, runt detta röret.
vad är det för rör och hur åtgärdar vi det?
 
  • Isoleringsmaterial runt ett rör, något mörkt och trångt utrymme, synliga trästrukturer, möjlig vindsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa att det är avluftning till avloppet, om det är fuktigt runt det så kanske vakuumventilen är trasig så att den är öppen hela tiden. (Om jag nu gissar rätt om vad det är jag ser, avloppsavluftning med vakuumventil, dvs det ska bara kunna dra in luft inte släppa ut på kattvinden).
 
Redigerat:
Tar jag av frigolithatten så ser det ut såhär som på bild.
Var sitter vakumventilen och hur vet jag om den är kass?
Installationen är ej felaktigt utförd då? Kan man ha den ut i kattvind? Ska den ej ut genom tak?


T TypRätt skrev:
Skulle gissa att det är avluftning till avloppet, om det är fuktigt runt det så kanske vakumventilen är trasig så att den är öppen hela tiden. (Om jag nu gissar rätt om vad det är jag ser, avloppsavluftning med vakumventil, dvs det ska bara kunna dra in luft inte släppa ut på kattvinden).
 
  • Vit luftningsventil för avlopp, försäljningssida, mobilgränssnitt, prisangivelse, sökfält och menynavigering synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl hela dosan och inte en del av den som kallas vakuumventil, syftet med den är att just kunna sättas på vinden för att inte behöva dra ut den genom taket (rörgenomföring av tak är ju alltid en risk). Om den inte sluter tätt ordentligt kan ju istället varm fuktig luft från avloppet stiga upp och ut ur röret istället och är det då kallt på kattvinden kondenseras fukten ut ur luften och det blir fuktskador.

Första frågan är dock vad för typ av avlopp har du? Har du ett enskilt eller ansluten till kommunalt? Är det så att du har eget så är det ofta så att du inte ska ha vakuumventil på det och det skulle ju kunna vara så att någon upptäckt en sådan miss och då utan att tänka hela vägen bytt till en öppen ventil. Känns mindre troligt men konstigare saker har ju hänt.

Vet inte om det är samma produkt som du länkar till men denna kallas uttryckligen vakuumventil på hemsidan:
https://www.vvsochbad.se/purus-vaku...4_Gww2VuqIcMwOrMnH_9A9NG8jztgoiBoCX20QAvD_BwE
 
Vi har kommunalt och anledningen till att man inte dragit ut röret är för det är eternittak misstänker vi.
däremot byggdes huset om 1976 och badrummet har haft sin placering på samma ställe sen dess, så man undrar ju varför drog man inte ut röret genom taket redan då? Eller man hade inte samma krav på den tiden som idag?
badrummet renoverades 2018 och har man då satt en luftning eller den kanske har funnits där hela tiden..
tyvärr lever ej förra ägaren så man kan inte fråga honom direkt vilket hade varit de optimala.



T TypRätt skrev:
Det är väl hela dosan och inte en del av den som kallas vakuumventil, syftet med den är att just kunna sättas på vinden för att inte behöva dra ut den genom taket (rörgenomföring av tak är ju alltid en risk). Om den inte sluter tätt ordentligt kan ju istället varm fuktig luft från avloppet stiga upp och ut ur röret istället och är det då kallt på kattvinden kondenseras fukten ut ur luften och det blir fuktskador.

Första frågan är dock vad för typ av avlopp har du? Har du ett enskilt eller ansluten till kommunalt? Är det så att du har eget så är det ofta så att du inte ska ha vakuumventil på det och det skulle ju kunna vara så att någon upptäckt en sådan miss och då utan att tänka hela vägen bytt till en öppen ventil. Känns mindre troligt men konstigare saker har ju hänt.

Vet inte om det är samma produkt som du länkar till men denna kallas uttryckligen vakuumventil på hemsidan:
[länk]
 
Gör man det samtidigt som en större renovering eller ombyggnad där man ändå lägger om taket förstår jag varför man drar ut det men annars är ju det alltid en risk att göra hål i ett tak oavsett material. Tanken med avluftningen att lösa problem med undertryck i systemet, främst när man spolar, vakuumventilen gör att det då kan sugas in luft i systemet men luft skall sedan inte kunna gå bakåt och komma ut. Detta gör att det går utmärkt att sätta på tex en vind. Jag har absolut ingen aning om hur konstruktionen ser ut men tänker att det borde vara en lätt fjäder som gör att den sluter tätt igen eller bara ett vipplock som är tyngre i ena änden och sedan någon packning som gör att det ska bli tätt. Om du vill kontrollera om luften kommer från detta rör borde du bara kunna tejpa en genomskinlig påse över ventilen och en bit ner på röret för att se om det bildas kondens på insidan.
 
tack för tips och bra hjälp!

T TypRätt skrev:
Gör man det samtidigt som en större renovering eller ombyggnad där man ändå lägger om taket förstår jag varför man drar ut det men annars är ju det alltid en risk att göra hål i ett tak oavsett material. Tanken med avluftningen att lösa problem med undertryck i systemet, främst när man spolar, vakuumventilen gör att det då kan sugas in luft i systemet men luft skall sedan inte kunna gå bakåt och komma ut. Detta gör att det går utmärkt att sätta på tex en vind. Jag har absolut ingen aning om hur konstruktionen ser ut men tänker att det borde vara en lätt fjäder som gör att den sluter tätt igen eller bara ett vipplock som är tyngre i ena änden och sedan någon packning som gör att det ska bli tätt. Om du vill kontrollera om luften kommer från detta rör borde du bara kunna tejpa en genomskinlig påse över ventilen och en bit ner på röret för att se om det bildas kondens på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.