Hur många har ansökt om jämkning.

Vi har inte gjort det och håller därför på att plåga oss lite extra.
Tanken är att få tillbaka extra på skatten som man kan göra en extra amortering med alt.
göra annat "stort" för pengarna.
Förmodligen blir det en kombination av en extra amortering och att göra något kul med
familjen.
Känns på något sätt bättre än att få ut någon tusen lapp extra per månad som förmodligen
skulle gå till något som man inte skulle minnas.

Är det resonemanget dumt, borde man begära jämkning och sätta de "extra" pengarna
på ett buffertsparande?

Skattekontot har ju ingen ränta så ur det perspektivet är det kanske dumt men känns
ändå på någt sätt bra med detta som ett slags "tvångs-sparande".
 
Om du ändå skall amortera, så begär jämkning och amortera varje månad. Då sjunker er räntekostnad.
 
Jag har jämkning just av den anledningen att det ju nu finns flera banker där man kan ha 4% inlåningsränta på sina pengar. För mig handlar det om runt 2000 kr/månad. På ett år blir det väl kanske inte mer än 1000 kr i ränta, men det är ju alltid något.
Och jag föredrar att ha mina pengar själv istället för att låna ut dem gratis till skattmasen. Även om det innebär att jag inte får någon skatteåterbäring.
 
Jag börjar tänka om lite.

Jag har alltid, så länge jag har haft jobb, lagt mig på en högreskattetabell än vad
jag egentligen har. Som ett sorts tvångssparande. Jag "låtsas" att jag har en högre
levnadskostnad än vad jag har, sedan är det alltid kul att få tillbaka 5-10 000kr en gång
per år istället för att ha detta utspritt under året så att det knappast märks.
Nu ligger jag kvar i rätt tabell men har inte begärt jämkning, detta för att lura sig
själv till att leva lite sparsamt.

Men håller med det där disiplinerat och amorterar alt. buffertsparar så tjänar man ju
som sagt en del räntepengar.
Hmm ska nog begära jämkning för 2008.
 
Vi jämkar inte. Med ett taxeringsvärde på 2M så "kvittas" ränteavdragen mot fastighetsskatten (fast den ska ju försvinna nästa år). Eller funkar det inte så? Hmm blev osäker...

Och förresten, visst får man väl någon ränta på skattekontot?
 
Man får tydligen 1,8% (From 2007-07-01 http://skatteverket.se/skatter/skattekonto/rantor.4.18e1b10334ebe8bc80002582.html )

Sedan om fastighetsskatten http://www.e24.se/dynamiskt/skatterdeklarationer/did_17038936.asp
En enighet vore inte så dumt faktiskt, nu vet jag inte om den komunalaavgiften är bestämd eller
om det endast är ett förslag.
Oss skulle det gynna. Tycker även att tänket känns riktigt, billigt att bo men att man betalar lite högre
skatt vid en eventuell vinst. Avgiften eller skattesatsens storlek tänker jag inte kommentera.

Att kvitta fastighetesskatten var också en tanke som jag glömde nämna att den var med i planen.
Men om den nu ändras till det förslaget om en komunalavgift om 4500 kr så blir det att ansöka om
jämkning och amortera/spara lite mer. Åtminstonne tom 2010.
 
Vi har ingen jämkning i år. Mestadels beroende på att jag inte haft tid/ork att ordna med det. Givetvis är det vansine att låna ut sina pengar till staten med en skamlig ränta. Samtidigt så förstår jag de som ser skatteåterbäringen som en trevlig summa pengar att få i en klump före sommaren.
Med en discpilinerad och ordnad ekonomi så bör man ansöka om jämkning och amortera alt spara dessa pengar löpande under året.
Klarar man inte det utan spenderar dessa pengar på konsumtion av allehanda slag kan det vara bättre att betala för mycket i skatt och sedan lättare kan hantera ett sparande elelr amorterande av dessa pengar då de kommer i en "klump".

Lite av en smaksak, men det mest lönsamma är såklart att ansöka om jämkning.
 
Kan man ansöka om jämkning på byggkreditivets ränta också och hur gör man det i så fall? :)
 
lånar tråden lite...:)
Vi ska sätta våra lån på huset den 1:a februari och tänker därefter begära jämkning. Finns det något sista datum för att begära jämkning för 2008? hjälper banken till med detta eller får vi ordna detta själva?
Tacksam för svar!
 
Man kan ansöka om jämkning på byggnadskreditivet, inga problem. Det finns heller inget "sista datum" för att ansöka om jämkning, utan när räntekostnaderna börjar uppstå är det bara att ansöka.
 
Hemmakatten
Nej, det finns inget sista datum för jämkningsansökan, men att lämna in den i november 2008 ger ju inte mycket. Ni får fylla i jämkningsansökan själva.

Att ansöka om jämkning innebär att man under innevarande år 2008 får ett mindre skatteavdrag varje månad istället för att få en större skatteåterbäring nästa år i juni/augusti. Oavsett vad kostnadsräntorna är för slag (lån, byggnadskreditiv, avbetalningar mm) ger de ett skatteavdrag med 30%. Har man haft inkomsträntor (eller andra kapitalvinster) så minskar de kostnadsräntorna (kapitalförlusterna) och det är nettot (kapitalförlusten) man får skatteavdrag på.
 
Hemmakatten skrev:
Nej, det finns inget sista datum för jämkningsansökan, men att lämna in den i november 2008 ger ju inte mycket. Ni får fylla i jämkningsansökan själva.
Det kan göra ganska mycket ändå. Lämnar man in i tid för november-lönen och man har 35000 i lön, och har ett lån på 1,5 miljoner (två personer som delar på ett lån på 3 miljoner) med 4,5% ränta, så har man ett avdrag på 20250 kr.

Man ska alltså minska återstående skatteinbetalning med 20250 kr, vilket skulle innebära att man i november och december bara betalar 592 kr i skatt per månad, om man har 31% kommunalskatt, istället för 10717 kr per månad. Man hinner alltså få ut hela avdraget under dessa två månader, istället för att vänta på skatteåterbäringen.

Har man 5% ränta på samma lån, så slipper man skatta november och december, och får tillbaka ett pyttebelopp i skatteåterbäring 6-13 månader senare.
 
Hej!

kan nån bara kort förklara hur jag räknar ut min jämkning? Hur vet jag hur mycket mer i månaden jag får ut i lön? Finns det någon beräknings regel?

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.