Det kan ju ligga ett äldre tätskikt längre ner i golvet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det kan ju ligga ett äldre tätskikt längre ner i golvet.
Var? Om det som syns i hålet är betong, inte kan det ligga ett tätskikt inuti betongen?
 
Förr la man tjärpapp sen gjöts det en finsats ovanpå det. Hur gammal är lägenheten? Har du kollat i brunnen hur det ser ut?


Edit: såg att det byggt 2006 då va inte den metoden aktuell.
 
M myrstack skrev:
Ser ju ut som en tunn pågjutning ovanpå en flytspackel eller betongkaka som du håller i. Man ser ju uppenbara fixrester och vad jag antar är baksidan av mosaikark på golvet. OM, och med betoning på OM, det finns ett tätskikt går det inte se i bilderna.

Någon manschett synlig i golvbrunn?
Jag vet inte vad manschett innebär, men såhär ser golvbrunnen ut. På höger sida var det riktigt blött och geggigt, det syns bara av kamerablixten. Ramen täcker i vanliga fall den delen, jag har inte sett det förut.
 
  • Smutsig diskmaskinförsegling med synliga rester och behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammal, smutsig kaffekanna med kalkavlagringar och mögel. Behov av rengöring synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Förr la man tjärpapp sen gjöts det en finsats ovanpå det. Hur gammal är lägenheten? Har du kollat i brunnen hur det ser ut?
Huset byggdes 2006 av JM. Har bifogat bild på brunnen i inlägg ovan
 
Manschett är en duk som normalt trycks ner av den blå klämringen du har och givet byggåret bör vara rollad ovanpå med ett gummiliknande tätskikt och limmad eller klistrad nedåt.

hur känns ytan runt blå ringen? Är det någon cementliknande hård massa eller lite filtigt eller som en duk? Om det är mer som det sistnämnda kan det vara en manschett som hittats och mao borde det då vara ett rollat tätskikt
 
  • Gilla
Troys och 1 till
  • Laddar…
Ja, det ser ju åtminstonde ut som ett rollat tätskikt där, sen om det ligger en manschett under är svårt att se på bild.
 
Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som en manschett i brunnen med tätskikt på. Det beigea mellan stål och blå plast:

Bilden är för suddig och ospecifik för en tydlig beskrivning; delar av metall och möjligtvis isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar, jo den här ”duken” som letar sig ner över den blå ringen, den har en gummiliknande textur. Som ett tjockt, gummiliknande lager färg.

Frågan är varför den inte syns 50 cm bort där mitt hål är? Hålet är på gränsen till duschzonen.
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alex med brunnen skrev:
Tack för svar, jo den här ”duken” som letar sig ner över den blå ringen, den har en gummiliknande textur. Som ett tjockt, gummiliknande lager färg.

Frågan är varför den inte syns 50 cm bort där mitt hål är? Hålet är på gränsen till duschzonen.
Duken ligger bara kring 30 cm kring brunnen sen ska tätskiktet fortsätta som ett rätt tunt rollat akrylatgummimassalager över flytspackellagret. På tätskiktet har man sen satt klinkers med fix rakt på.

Tätskiktet ska finnas vid pilen:

En spricka i en vägg med en gul pil som pekar på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pontus.norell och 2 till
  • Laddar…
Där du har gjort hål skall det inte finnas någon duk eller manschett. Rollat tätskikt var standard 2006, och är fortfarande ok under vissa förutsättningar. Principen var att man flrst rollar en ångspärr, som blir nästan osynlig. Ett tunt skikt, som ör supertätt. Det är tätt men har dålig mekanisk hållfasthet, blir lätt små sprickor. Tätheten hindrar fuktvandring, vattenånga i luften vandrar annars igenom materialet på stora ytor. Men flytande vatten sugs igenom sprickorna. Därför har man ett rollat gummiartat skikt, segt, tål mekanisk påverkan. Men tätheten är typ en faktor 100 sämre än för den osynliga ångspärren. Det gör inget, för gummit behöver bara täta på de mikroskopiska ytor där ångspärren är trasig.

Problemet med rollat tätskikt, var att det fuskades. Man skulle rolla gummimassan minst två ggr, men med totalt ca 1,5 kg per kvm. I praktiken behövs 3-5 rullningar (med torktid mellan) för att komma upp i den mängden. Många plattsättare rollade en gång och returnerade den överblivna massan till butiken, stoppade återbetalningen i egen ficka. Det kunde röra sig om 5-6 000 kr. Och fuskjobbet håller ändå tätt några år, tills värmerörelser skapat sprickor i ångspärren. Idag används nästan uteslutande folietätskikt, där hela tätheten kommer från ett moment.

Nu ser det ju inte ut att finnas ens ett lager gummimassa på bilden, men där kan finnas ångspärr. Den är nästan osynlig.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 4 till
  • Laddar…
Nu är ju detta för gammalt för alla former av ansvar från byggaren. Men jag vet att JM har i vissa fall varit snälla och tagit uppenbart byggfusk på sitt ansvar som goodwill garanti, så det kan ju löna sig att kontakta dem. fast mer än 15 år kanske är lite väl mycket även som goodwill. Och bör man kanske först utreda om detta verkligen är original från bygget. År 2006 tror jag att det var rätt ovanligt med mosaik som standard eller standardtillval vid nybyggen av lägenheter. Så frågan är väl om detta verkligen är gjort av JM.
 
Tack för svaren.

Tycker ni jag gjorde rätt i att öppna golvet, med tanke på hur det buktade upp flera cm, att det var hål i fogen, och att både flytspackel lossnat från betong och även klinker från fix? Jag resonerade som att här är något ordentligt paj, jag vill se hur illa det är.
 
Ja det var bra och skulle ändå gjorts.
Den tekniska åldern är ändå snart där så lika bra att fortsätta bila bort golv och väggar och göra nytt med moderna grejor
 
Jag skulle vilja köpa mig lite tid tills vi behöver renovera. Är det en helt virrig idé att köpa exempelvis ett läckageskydd för diskmaskin och lägga in och skära hål rakt ovanför golvbrunnen? Vi skulle behöva använda duschen.

Annat förslag? Ställa in ett billigt badkar tills vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.