Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Hej

Har inte följt tråden, men du betalar listpris för produkten, vilka är helt orimliga.
Men är det så att elektrikern inte har rabatt hos grossisten han handlar hos så är detta priset hand betalar.

List pris på en grej som en wago är runt 10kr per wago. Hade hellre bara tvinnat ihop koppar än att betala 100kr för toppskarvar i en sketen dosa.

Tycker det är svintråkigt när folk får betala liksom 7000kr för 4 spottar som kostar 1200kr, ett exempel.

Kollade bara upp den dyraste produkten.
Om han har det priset hos grossist så måste han vara en synnerligen oskicklig förhandlare eller helt ignorant, efter att ha jobbat som elektriker i 20 år.

Tack för ditt svar!
 
S Sir Duke skrev:
Hej!

Grundprincipen är att man betalar det man kommit överens om, pacta sunt servanda.

Om ni inte har avtalat om pris och näringsidkaren inte informerat om pris så är du bara skyldig att betala "skäligt" pris. Det är alltså inte fri prissättning, näringsidkaren får inte debitera "vad som helst" i efterhand genom att mörka i förväg.

Det är näringsidkaren som ska bevisa att hens fordran är skälig. Under tiden betalar du den otvistiga delen men bestrider resten, alltså innehåller betalning för den delen.

Det är bra om du själv undersöker vad som är skäligt pris, till exempel genom att ta prisuppgifter från andra utförare för motsvarande tjänst. Både prisnivån och prismodellen har betydelse.

Kolla gärna upp Konsumenttjänstlagen (1985:716) [länk]

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §


Jag har haft liknande problem och skrivit i denna tråd: [länk]
Tack för ditt svar! Bra information.
 
S sve84 skrev:
Om han har det priset hos grossist så måste han vara en synnerligen oskicklig förhandlare eller helt ignorant, efter att ha jobbat som elektriker i 20 år.

Tack för ditt svar!
Hej

Ja antar att du känner av tonen i mitt inlägg och jag instämmer helt, troligtvis har han rabatt men fakturerar efter listpris, vilket blåser dig.

Tråkigt, men hoppas förrådet blir bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Men är det så att elektrikern inte har rabatt hos grossisten han handlar hos så är detta priset hand betalar.
Jag har konto hos Ahlselll, men har aldrig någonsin köpt en enda elpryl där. Jag får 50-70% rabatt på prylarna TS har i sin lista.
Menar du att en elektriker som har handlat saker där i 20 års tid skulle vara utan rabatt?
Eftersom "alla" får minst dessa rabatter kan elektrikern inte skylla på att han har sämre iallafall.


Produktbild av en trefas huvudbrytare från Hager, modell HAS, kopplad med kabel, prissatt på Ahlsells webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit elcentral, tom, öppen dörr, modellbeskrivning och prisinformation på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Hej

Ja antar att du känner av tonen i mitt inlägg och jag instämmer helt, troligtvis har han rabatt men fakturerar efter listpris, vilket blåser dig.

Tråkigt, men hoppas förrådet blir bra.
Har byggt mycket själv så det blir vad det blir
Fyller sin funktion!
 
useless useless skrev:
Jag har konto hos Ahlselll, men har aldrig någonsin köpt en enda elpryl där. Jag får 50-70% rabatt på prylarna TS har i sin lista.
Menar du att en elektriker som har handlat saker där i 20 års tid skulle vara utan rabatt?



[bild]

[bild]
Jag har ingen aning om hur länge elektrikern handlat och vart.

Jag tror absolut att han har rabatt, men att han blåser kunden igenom att fakturera listpriset.
Jag trodde det budskapet nådde fram

Sen vet jag inte hur det funkar med rabatter på Ahlsell, men jag vet att mitt företag förhandlar med grossister om pris.
Vi har mycket bättre pris än många andra.

Men en privatperson som betalar med privatkort kan jag inte tänka mig får rabatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J
Att gå på grossist bruttoprislista kan man göra när man gör jobb åt kommun och landsting då samtliga anbud oftast ligger där med några procents marginal hit eller dit. Jag har 72% ”rabatt” på Rexel men ändå kostar en rulle fyrledare 350kr mer än hos elbutik.se..

Jag är inte elektriker ska dock tilläggas men har normalt ett påslag på 45-55%, återkommande småkunder får 10%, sen växer rabatten upp mot 20% beroende på årsomsättning på kunden.

Förra bokslutet landade på omsättning på ca 4 miljoner med en vinst på 200 000kr och då har jag tagit en bruttolön på ca 40000kr per månad samt avlönat en heltidsanställd ytterligare med ungefär samma peng. Med 25% påslag skulle jag gå med förlust. 2022 omsättning landar ungefär likt med skillnaden att jag får skriva av 140000 kundförluster där folk antingen skiter i att betala, eller gått i konkurs eller liknande. 37000kr vinst och jag har sänkt min bruttolön 60000kr över året.

Jag klagar inte och säger att livet som hantverkare är orättvist och hemskt men man täljer tyvärr inte guld, trots ”orimliga” påslag :) Kan vara värt att ha i åtanke ibland med!
 
  • Gilla
Götesjö och 12 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Har byggt mycket själv så det blir vad det blir
Fyller sin funktion!
Man kanske kan trösta sig i att det var tur att du inte hade anlitat honom för ett större jobb.

Det är bra att man kan ta lärdom av tidigare erfarenheter, hade själv att göra med en badrumsrenoverare som hade obefintlig ansvarskänsla men ville ha mer betalt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vacker tanke men troligtvis fullständigt meningslöst. Dom tar in elektriker på lägsta anbud och inte på etik och moral. Det är även rätt pressat mot elektrikern med de här installationerna på fast pris och deras förhoppning är att det är något på plats som inte stämmer som gör att dom kan ocker-fakturera för nån mindre avvikelse eller att dom kan snacka in ett 3-fas uttag eller nåt sånt samtidigt. Får dom inte in sånt i dessa affärerna så är det troligtvis ett rätt dåligt betalt jobb.
Du har fel. Ett seriöst bolag som får reda på att en hantverkare sysslar med bedrägeri mot sina kunder skickar inte denne hantverkare att installera sina produkter. Gör man sådant kan man inte kalla sig seriös. Ifall du har rätt och laddboxföretaget gör det så bevisar det bara att laddboxföretaget också kvalar in bland bedragarna.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
absolut bestrid. Det där kommer du vinna i rätten. Ocker är olagligt.
Jag hade också en situation med en elektriker som försökte sig på att debitera 4750 istället för dom 2250 som jag fick offert på.
Bestrid!
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om samma sak nu när jag fått ett kök installerat. Vi fråga efter pris lista och det va envisa som bara den och ville inte ge ut de. När vi får prislistan så upptäcker vi att det tagit betalt 1300kr för en hörn box med 3 uttag.även att använda deras garanti kostar oss minst 1500kr per gång för att det ska behöva åka ut hit å fixa ett 10min jobb pga. Det är över 1h att åka hit vilket vi inte blev förmedlade om i deras så kallade garanti möte som vi inte fick ta del av.detta har blivit en lång historia med bråkande ang. Fakturan i 4 månader. Jag hade inte sagt något om projekt hanteringen hade gått bra men jag fick själv ta hand om att ringa till Elektrikern som va underleverantör för bolaget vi blev till gett av Ikea.Han ställde frågor som hur mycket el våran micro,häll och ugn skulle ta så han visste hur han skulle koppla. Detta är inte mitt jobb och vi har anlitat något för att sköta detta ändå blir jag bemött som att jag har skapat problem genom att anlita honom. I detta fall känns det definitivt som att vi blev lurade på både service ,garanti och inköps priser. Det utgår från en offert som inte är giltig där tim priset för elektrikern har blivit 1500kr/h vilket vi inte ens valt att diskuterar utan bara bestridit inköps priserna.
 
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Tjena sve84, tycker att timmarna och bilen mm stämmer bra men materialet är dyrt dyrt. Jag skulle aldrig våga fakturera detta men det är ju jag som elektriker. Tycker det kan vara snudd på ocker. Ring och ifrågasätt vänligt men bestämt. För det kan ju handla om misstag vid faktureringen. Om det inte är det så vet du nog hur du löser det.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Normala för icke avtalskunder brukar vara listpris och 30% avdrag.


Tim priset var ändå helt ok, brukar få betala betydligt mer för en elektriker.
 
R
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Enl en kompis, elektriker, har en elgubbe 65-70% rabatt på Ahsell.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.