Hej!

Ska lägga om taket på ett mindre sommarhus och funderar på hur jag vill lägga takpappen. Tänkte använda mig av matakis kristallsvart 7x1m.

Varje taksida mäter 9x4,25m. För att minimera spill och behov av snedskärningar funderar jag på att lägga en våd horisontellt längs med takfoten på båda sidor och sedan övriga våder vertikalt rakt över nocken, alltså att de börjar på ena sidan och slutar på andra. Min fråga är då om detta är ett lämpligt sätt att lägga takpappen på? Rent tätmässigt borde det inte vara några problem, hellre en hel våd än att man skarvar och klistrar tänker jag. Men kan det eventuellt bli problem med sprickbildning eller dylikt?

Tacksam för svar!
 
Rickard.
Vilken taklutning?
 
Redigerat:
38 graders lutning.

Har inte hittat någon takpapp på 10 meter som är svart tyvärr, bara matakis skiffergrå. Om jag kunde hitta en svart på 10m hade det löst det mesta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Köp takpapp på rulle med tillräcklig längd!
Och lägg den horisontellt på traditionellt sätt.
Det tror jag blir bäst som skydd mot fukt och väta.
T.ex. [länk]
Den du länkar en underlagspapp, lyckas inte hitta en ytpapp på 10m som är svart...
 
Rickard.
Ungefär så är ett normalt sätt att lägga svetsad papp på och jag har försökt fundera lite på det och jag tror det kommer fungera även här. Givetvis måste du limma kortsidorna noggrant eftersom du bara har klisterkant på undre våden.

Tillverkarna tvingar proffs att lägga ut en nockremsa för att förstärka och det kanske man kan kosta på sig, om inte annat så ser det bra mycket proffsigare ut tycker jag.
 
Ja rejält med limm blir det på kortsidorna. Rent estetiskt klarar jag mig utan nockremsan, men är mest orolig över ifall pappen håller då den ligger sträckt över nacken. Men det är ju jävligt slitstark papp så det borde den klara
 
Rickard.
T Ted Hörman skrev:
Ja rejält med limm blir det på kortsidorna. Rent estetiskt klarar jag mig utan nockremsan, men är mest orolig över ifall pappen håller då den ligger sträckt över nacken. Men det är ju jävligt slitstark papp så det borde den klara
Som jag skrev så tillåter inte tillverkarna det utan nockremsa på betydligt bättre papp så jag tycker det är dumt att chansa.
 
Sant, får kanske unna mig en nockremsa trots allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.