A AG A skrev:
En bilverkstad stänger normalt kl 16.00.
Har fyra stycken nära mitt jobb och de stänger.17:00, 17:00, 18:00 och 18:00.
En har stängt på fredagar och en har stängt torsdagar och fredagar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kollektivavtal etc med de anställda är ju helt ovidkommande för kunden.
Det enda som är intressant att titta på är förtagets prissättning, i förhålalnde till avd kunden beställt.

Har de tydligt påtalat att de har en högre taxa efter en viss tid, och kunden beställer jobbet och vill att de kommer omgående så skall de helt klart kunna debitera.
Om Jag däremot beställer ett jobb dagtid, som leverantören inte gör klart till tex 16.00, utan väljer att köra klart, så kan han aldrig debitera mig det. Här får man skilja på ordinarie jobb eller begärd forcering. Har inte jag begärt forcering, eller att beställningen klargöra att det kan tillämpas, så hade jag aldrig accepterat ett påslag. Det står entreprenören fritt att lägga ner verktygen och komma tillbaka, eller fråga om jag accepterar ett prispåslag för att få det klart. Vilket kanske till och med blir billigare på sista raden. Annars skulle det stå en entreprenör fritt att sätta timpriser efter hur han vill disponera sin personal under dygnet.

En jourtaxa är ju också en speciell situation. Dets akll ju i praktiken till att man beställer en juóurutryckning, tex att man bokar under kväll helg, ofta på ett journummer etc. Även här förutsätter jag att informationen attd etta är en jour och inte ordinarie framgår tydligt.

Id et här fallet var det å ena sidan akut, och de kom emd kort varsel. men det är kalrlagt attd et inte avr jour (Vilket hade varit absurt kl 13.00 en vardag). De var dessutom klara hos kund 16.00. sen att de har av etablering etc efter det kan omöjligen handla om övertid som TS skall betala. Jag hade bara stryckt den raden och sagt detta är fel. Arbete har skett på dagtid.... Visst småsummor, men efter att sett alla kreativa påhitt för extradebitering som del i batterier, arbetshandskar mm så är det väl dags att rakryggat säga ifrån när det börjar barka iväg.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har fyra stycken nära mitt jobb och de stänger.17:00, 17:00, 18:00 och 18:00.
En har stängt på fredagar och en har stängt torsdagar och fredagar.
Min stänger 20.00
 
K kortis skrev:
Min stänger 20.00
M Mortsken skrev:
Har fyra stycken nära mitt jobb och de stänger.17:00, 17:00, 18:00 och 18:00.
En har stängt på fredagar och en har stängt torsdagar och fredagar.
Hur vet ni det???
 
A AG A skrev:
Hur vet ni det???
De kanske kommunicerar det :D
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
V
Fairlane Fairlane skrev:
Håller inte med för fem öre. Min verkstad stänger senare så hur ska jag veta att det just är din verkstad som sätter standarden?
Vad har du emot att företagare är tydliga mot sina kunder?
Ibland önskar man de finnes ett pris i att spela dum
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V
S Sir Duke skrev:
Han släppte ju eftersom han var klar...

Märker att du missat frågeställningen. Det gäller inte främst pengarna, dem betalar jag, undrar bara om fler har erfarenhet av att personalens övetid sätts upp på kunden. Jourtid brukar jag betala men har inte sett övertid förut. Det blandades också ihop priser.
Han va ju inte klar. Städning, resa därifrån och all skit ska väl du som kund stå för. Frågeställningen är ställd av någon som spelar lite dum nu. Du ska betala för all tid montörer lägger ner på ditt jobb.

Hade han inte varit hos dig hade han sluppit lägga ner den tiden... eller hur ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Hur vet ni det???
Tro det eller ej, jag har hittat verkstäder och hantverkare som kan kommunicera mer än bara svara på frågor. Jag ringde en bilverkstad till mamma för att boka tid. Jag beskrev problemet och han svarade med ok, det kan vi fixa. Vi gör .. eller ... beroende på hur det ser ut. Kostnad ungefär X kronor. När vi bokade så sa han självmantt när de ville ha bilen på morgonen och när de stängde... Märkligt ellerhur?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
V Villaägarenr1 skrev:
Ibland önskar man de finnes ett pris i att spela dum
Vill du vinna ett pris?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill du vinna ett pris?
Han har redan vunnit förstapris...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det hade känts lite bättre om det stod samma i fakturan som han sa när han var här. Både namn och pris.

Förresten ni som har koll, vad ingår i servicebil, vad ska det täcka?
Svar på din fråga.
Servicebil debiteras för att täcka försäkring, service, drivmedel, slitage, parkeringsavgift, trängselskatten, samt standard verktyg (rörtång, rörkniv, skiftnycklar, skruvdragare, slagborr maskin ect ect).
Krävs det special verktyg för just det specifika arbetet tex frysmaskin, ställning inspektionskamera, så debiteras detta separat.
Hade det inte varit för ROT så hade det inte varit nödvändigt att separera dessa i olika poster.
Då hade montören + servicebilen legat i samma post.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur vet ni det???
Det kan göras på flera sätt men de vanligaste brukar vara att tala med med någon men det kan oxå gå bra att läsa innantill
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V VVS.Gajjan skrev:
Svar på din fråga.
Servicebil debiteras för att täcka försäkring, service, drivmedel, slitage, parkeringsavgift, trängselskatten, samt standard verktyg (rörtång, rörkniv, skiftnycklar, skruvdragare, slagborr maskin ect ect).
Krävs det special verktyg för just det specifika arbetet tex frysmaskin, ställning inspektionskamera, så debiteras detta separat.
Hade det inte varit för ROT så hade det inte varit nödvändigt att separera dessa i olika poster.
Då hade montören + servicebilen legat i samma post.
På min auktoriserade bilverkstad har aldrig sett att de tar betalt för lokal, lift o verktyg inte heller om de måste hämta något verktyg på ex HK.
Jag får ett pris och mer har jag aldrig blivit debiterad, däremot oftast har det blivit billigare
naturligtvis ingår alla kostnader till och med deras transportbilar om de måste hämta delar
 
V Villaägarenr1 skrev:
Han va ju inte klar. Städning, resa därifrån och all skit ska väl du som kund stå för. Frågeställningen är ställd av någon som spelar lite dum nu. Du ska betala för all tid montörer lägger ner på ditt jobb.

Hade han inte varit hos dig hade han sluppit lägga ner den tiden... eller hur ?
Men int extra för övertid. Många har ju i dag ingen övertidsersättning hur ska jag som kund veta att just den gubben har det och vilket avtal han går under och har han avtal
 
K kortis skrev:
På min auktoriserade bilverkstad har aldrig sett att de tar betalt för lokal, lift o verktyg inte heller om de måste hämta något verktyg på ex HK.
Jag får ett pris och mer har jag aldrig blivit debiterad, däremot oftast har det blivit billigare
naturligtvis ingår alla kostnader till och med deras transportbilar om de måste hämta delar
Vilken värld lever du i?
Det har du inte gjort när du besökt din lokala tandläkare heller, är du övertygad om att du inte betalar för lokal, tandläkarstolen, el, lokalen ect ect vid ditt besök?
Jag kan liksom inte vara mer tydlig i det jag skriver, men gör ett nytt försök.
Branscher där det finns utrymme för ROT ansökningar så behöver bolaget separera sina poster, förstår du nu?
Om bolaget skriver i sin ROT ansökan till Skatteverket att arbetet(montören) var 1000kr men hade 0kr övriga uppgifter(material, bil) så gör dem fel.
Ett korrekt exempel kan vara skrivet på detta vis 700kr arbete(montören) & 200kr servicebil(övriga kostnader) & 100kr material.
Då har bolaget enbart rätt att söka ROT på 700kr för arbetet(montören).

Skatteverket vill inte betala ut ROT pengar för trängselskatten när bilen åker till kunden, det vill inte byggbolaget heller göra för det är minus affär.
Lär dig att i livet så är ingenting gratis.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.