F fsn skrev:
Ja, det hade varit kul och risken är ju begränsad då det blir ett ”småmål” så TS riskerar väl som mest 3000kr eller vad det maximalt kan bli…. Jag kan ställa upp med 200 spänn med om det går så långt men då skall det inte vara nån tråkig förlikning, eftersom fakturan inte är betald så är det ju elfirman och inte TS som har det initiala beslutet om det öht är aktuellt att pröva det civilrättsligt.
Aha, intressant att veta. Var kunniga alla är här
Förhoppningsvis kan han göra nåt på fakturan, får samla mig och maila imorgon.
 
  • Gilla
Ps1971 och 2 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Varför har man både framkörningsavgift och reskostnad? Är inte det tårta på tårta?
Det har man för att framkörningsavgift ska täcka fasta kostnader för bilen (leasingavgift, försäkring mm) medans resekostnaden täcker rörliga utgifter som slitage, drivmedel mm.
Så resonerade min arbetsgivare, vissa väljer att baka in allt i ett pris andra inte. Inget konstigt.
 
  • Gilla
elKnugo och 3 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Ja, det skulle vara intressant, men kommer nog inte dra det så långt, inte tid och ork för en sån process just nu. ARN är väl så långt jag kan gå om det behövs.
Full förståelse att du inte vill dra det längre än till ARN. Se till att lägga fram bra och korrekta underlag till ARN om du går dit. Exakt rätt artikelnummer och ett erbjudande om att gå på leverantörens nettopriser, efter som de sannolikt kommer att hävda att nätbutikerna inte är jämförbara.

De som förlorat i ARN har tex refererat till liknande produkter och krävt avdrag för väl mycket.
 
  • Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Generellt brukar jag hänvisa till konsumenttjänstlagen, men däremot är det nog svårt i detta läget enligt paragraf 2 punkt 2. 2 § Lagen gäller inte
1. tillverkning av lösa saker,
2. installation, montering eller annat arbete som en näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös sak.

Jag skulle reklamera till en början pga oskäligt påslag och försöka resonera om att det är dyrare än vad man kan förvänta sig. Det där påslaget är oacceptabelt men jag vet tyvärr inte om man kan få någon form av juridisk backning. ARN eventuellt?

Jag har jobbat som elektriker och gjort badrum med golvvärme, spotlights etc för mindre summa än det där.
Tack för ditt svar. Bra att få se de paragraferna och dina tips!
 
D Daniel 109 skrev:
Full förståelse att du inte vill dra det längre än till ARN. Se till att lägga fram bra och korrekta underlag till ARN om du går dit. Exakt rätt artikelnummer och ett erbjudande om att gå på leverantörens nettopriser, efter som de sannolikt kommer att hävda att nätbutikerna inte är jämförbara.

De som förlorat i ARN har tex refererat till liknande produkter och krävt avdrag för väl mycket.
Ja, att visa på samma artikel ser jag som en självklarhet. Tack för tips och stöd!
 
X xLnT skrev:
Det har man för att framkörningsavgift ska täcka fasta kostnader för bilen (leasingavgift, försäkring mm) medans resekostnaden täcker rörliga utgifter som slitage, drivmedel mm.
Så resonerade min arbetsgivare, vissa väljer att baka in allt i ett pris andra inte. Inget konstigt.
Tack!
Jo det förstår jag att det måste ta betalt för resan, i min värld var det dock nåt som ingick i pengen från Evify, även om jag skulle ha extra jobb när de väl var på plats.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ett tips är att HBV (gemensamt inköpsbolag för kommunala bostadsbolag i Sverige) har sina fakturapriser publicerade helt öppet på nätet. Man ser också Ahlsells gällande bruttopriser för den som tycker sådant är kul.

För elpriser se följande sida.
https://contracts.tendsign.com/Contract/Details/1623454

Vi kan ta kapsligen som exempel (2281562) som du blivit debiterad 4335 sek plus moms. Det är bruttopriset innan höjningen 1/1 (installatören har väl inte orkat uppdatera sin prislista). Enligt HBVs prislista ovan är bruttopriset hos Ahlsell idag 4570 och de har en rabatt om 76,2% (notera att HBV köper elmaterial för hundratals miljoner per år, så dessa priser har inte Kalle Installatör AB) med ett fakturapris om 1088 plus moms. Proffsmagasinet tar 1278 plus moms för samma pryl, eller ca 15% mer. Således är det inte orimligt att Kalle Installatör AB betalar ytterligare 15% till när han hämtar i butik och vill även ha påslag på materialet (15%?). 15+15=30, men för att vara säker så släng på 50% påslag på allt.

Alternativt kontaktar du bara installatören och påpeka att det är helt oskäligt och att du noterat priser som är 75% lägre på nätet och be honom återkomma med reviderad faktura. Om han efter det inte ger med sig, 50% påslag på nätpriser och bestrid resten.
 
  • Gilla
  • Haha
moonsire och 10 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ett tips är att HBV (gemensamt inköpsbolag för kommunala bostadsbolag i Sverige) har sina fakturapriser publicerade helt öppet på nätet. Man ser också Ahlsells gällande bruttopriser för den som tycker sådant är kul.

För elpriser se följande sida.
[länk]

Vi kan ta kapsligen som exempel (2281562) som du blivit debiterad 4335 sek plus moms. Det är bruttopriset innan höjningen 1/1 (installatören har väl inte orkat uppdatera sin prislista). Enligt HBVs prislista ovan är bruttopriset hos Ahlsell idag 4570 och de har en rabatt om 76,2% (notera att HBV köper elmaterial för hundratals miljoner per år, så dessa priser har inte Kalle Installatör AB) med ett fakturapris om 1088 plus moms. Proffsmagasinet tar 1278 plus moms för samma pryl, eller ca 15% mer. Således är det inte orimligt att Kalle Installatör AB betalar ytterligare 15% till när han hämtar i butik och vill även ha påslag på materialet (15%?). 15+15=30, men för att vara säker så släng på 50% påslag på allt.

Alternativt kontaktar du bara installatören och påpeka att det är helt oskäligt och att du noterat priser som är 75% lägre på nätet och be honom återkomma med reviderad faktura. Om han efter det inte ger med sig, 50% påslag på nätpriser och bestrid resten.
Bra råd. Vill inte gå in i diskussion med en aggressiv ton. Tack!
 
  • Gilla
AnitaBerit
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ett tips är att HBV (gemensamt inköpsbolag för kommunala bostadsbolag i Sverige) har sina fakturapriser publicerade helt öppet på nätet. Man ser också Ahlsells gällande bruttopriser för den som tycker sådant är kul.

För elpriser se följande sida.
[länk]

Vi kan ta kapsligen som exempel (2281562) som du blivit debiterad 4335 sek plus moms. Det är bruttopriset innan höjningen 1/1 (installatören har väl inte orkat uppdatera sin prislista). Enligt HBVs prislista ovan är bruttopriset hos Ahlsell idag 4570 och de har en rabatt om 76,2% (notera att HBV köper elmaterial för hundratals miljoner per år, så dessa priser har inte Kalle Installatör AB) med ett fakturapris om 1088 plus moms. Proffsmagasinet tar 1278 plus moms för samma pryl, eller ca 15% mer. Således är det inte orimligt att Kalle Installatör AB betalar ytterligare 15% till när han hämtar i butik och vill även ha påslag på materialet (15%?). 15+15=30, men för att vara säker så släng på 50% påslag på allt.

Alternativt kontaktar du bara installatören och påpeka att det är helt oskäligt och att du noterat priser som är 75% lägre på nätet och be honom återkomma med reviderad faktura. Om han efter det inte ger med sig, 50% påslag på nätpriser och bestrid resten.
Insåg nu att jag också känner en kille på Ahlsell, om han jobbar kvar där. Kanske ska höra lite med honom också
 
S sve84 skrev:
Bra råd. Vill inte gå in i diskussion med en aggressiv ton. Tack!
"Hej Mr Elektriker

Tack för ett fint utfört arbete. Jag noterar dock att det måste blivit något fel på fakturan, det ser ut som du glömde rabatten och jag blivit debiterad grossistens officiella bruttopris, jämför ex 2281562 som du nu har ett påslag om ca 250% jämfört med nätbutikspriset.

Är fullt medveten om att jag får betala ett rimligt påslag på ditt inköpspris, men vänligen återkom med en rättad faktura så skall jag titta på den omgående.

Med vänliga hälsningar, sve84"

...men det är ett h-vete att man ens skall behöva påpeka detta över huvud taget. Jag är i branschen med drar mig ändå för att ta hem både rörisar och elektriker för jag vet att det blir tjafs. Lättare att läsa manualen, hänga lite på BH och sedan göra det själv :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mest_ohändig och 38 till
  • Laddar…
341 spänn för ett eluttag, det där är förskräckligt, hoppas det löser sig för dig och att ingen annan ska behöva bli drabbad igen.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
"Hej Mr Elektriker

Tack för ett fint utfört arbete. Jag noterar dock att det måste blivit något fel på fakturan, det ser ut som du glömde rabatten och jag blivit debiterad grossistens officiella bruttopris, jämför ex 2281562 som du nu har ett påslag om ca 250% jämfört med nätbutikspriset.

Är fullt medveten om att jag får betala ett rimligt påslag på ditt inköpspris, men vänligen återkom med en rättad faktura så skall jag titta på den omgående.

Med vänliga hälsningar, sve84"

...men det är ett h-vete att man ens skall behöva påpeka detta över huvud taget. Jag är i branschen med drar mig ändå för att ta hem både rörisar och elektriker för jag vet att det blir tjafs. Lättare att läsa manualen, hänga lite på BH och sedan göra det själv :)
Ja, synd att man inte får göra elen själv.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
341 spänn för ett eluttag, det där är förskräckligt, hoppas det löser sig för dig och att ingen annan ska behöva bli drabbad igen.
Ja, läste ju Googlerecensioner efteråt och jag var då inte först att få saftig faktura...
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
"Hej Mr Elektriker

Tack för ett fint utfört arbete. Jag noterar dock att det måste blivit något fel på fakturan, det ser ut som du glömde rabatten och jag blivit debiterad grossistens officiella bruttopris, jämför ex 2281562 som du nu har ett påslag om ca 250% jämfört med nätbutikspriset.

Är fullt medveten om att jag får betala ett rimligt påslag på ditt inköpspris, men vänligen återkom med en rättad faktura så skall jag titta på den omgående.

Med vänliga hälsningar, sve84"

...men det är ett h-vete att man ens skall behöva påpeka detta över huvud taget. Jag är i branschen med drar mig ändå för att ta hem både rörisar och elektriker för jag vet att det blir tjafs. Lättare att läsa manualen, hänga lite på BH och sedan göra det själv :)
Du formulerar dig i samma banor som jag tänker, skönt med lite uppbackning, för jag är för obekväm med att klaga på saker. Och för att vara det så gör jag det ändå ofta, och det tar av min energi
 
  • Gilla
  • Haha
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Ja ni som har kommit i kontakt med sådana hantverkare har mitt medlidande.

Självklart så måste även vi tjäna pengar, det skulle ju bli lite orättvist om det nästan bara var sådana med med datorjobb som " jobbar hemma" som tjänar pengar.

Men allt måste ju vara rimligt.

Skönt att vara trygg med att vi på vår firma inte beter oss så där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.