Hej,
Jag och min sambo köpte ett hus i somras.
Huset är ett fiskarheden och byggdes 2020 med delad entreprenad.

Häromdagen såg jag att laminaten på bänkskivan bubblat sig precis bakom blandaren intill väggen i köket.
Jag kände med fingret längs med bänkskivan och väggen och det är en ganska rejäl glipa som inte har fyllts ut ordentligt med silikon, så vattnet har fritt runnit ner den vägen.

Hur ska jag tänka och vad gäller nu?
Är detta något som vi borde upptäckt själva? (undersökningsplikten) eller går det som ett dolt fel? I köpet av huset ingick en Gar-Bo försäkring, kan den täcka något sådant här?

Känns ju riktigt tråkigt att behöva byta bänkskiva efter knappt ett år i ett "nybyggt" hus.

Det är ju inte hela världen och glappet kan jag fylla ut med mer silikon, men ändå tråkigt och det jag vill veta är väl mest om vi får stå för hela kostnaden av ny bänkskiva själva (om vi byter) eller om det kan gå på någon garanti eller försäkring som följde med huset.

Tack på förhand!
 
Definitivt inte dolt fel då felet hade kunnat upptäckas. Men läs igenom ert köpekontrakt och avtal och rådfråga ert försäkringsbolag. Reklamation mot köksmontören eller entreprenören kanske är möjlig inom garantin om den inte har avtalats bort på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.