Hej, Vi behöver täta ett läckande tak... Inte helt optimalt, men ibland så får man bita i det sura äpplet. Tidigare ägaren la om taket ungefär 2000, men de som la det var väl inte så väldigt duktiga, så det har läckt hela tiden (men inte synts förrän skyfall i år).

Efter att ha haft många takläggare på plats, och fått den ena mer fantastiska lösningen efter den andra så tog vi in en byggdoktor från OCAB för att ge råd på hur vi skall hantera vår vind. Huset är byggt 1910. Rådet var att göra om det till en klimatvind, mha Monier Clima Comfort (eller liknande). Detta ger ett bra klimat på vinden och kommer också att, sommartid, sänka temperaturen i sovrummen (som ligger i söderläge på övervåningen). Vinden har spån/torvisolering idag som vi inte vill röra.
Produktdatablad för Clima Comfort isoleringssystem, illustration av installation, informationstext, Monier logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort så började vi försöka hitta någon som kunde lägga taket, men det var svårt att hitta någon som gjort det, så planen är att lägga själva under mars/april månad. Då alla Vittinge T11 pannorna är i bra skick så tänkte vi återanvända de flesta.

Någon som har tips på vad man skall tänka på när man lägger detta? Har läst i Moniers monteringsanvisning och där verkar allt busenkelt, men är det verkligen så enkelt som att lägga ett stort pussel, där man sågar och limmar hop.
Här nere en liten installationsfilm.
https://www.google.com/url?sa=t&rct...=Nuu79cp_Gxw&usg=AOvVaw02JST7MA21AmFj45QimPAg
 
Detta låter som en superintressant idé. Sitter i samma sits nästan, måste lägga om taket och har spån som isolering idag. Dock är spånet inte tillräckligt som isolering, kallt på vintern och stekhett på sommaren. Sen har våra gamla lertegelpannor uppnått livslängden. Skulle behöva ta tag i detta snarast, men vi har bara bytt pannor.
 
Hej,
Har skickat ut några offerter här i Stockholmsområdet. Får se vilka svar jag får. Fick dock en lite nedslående information igår från Monier. Om man lägger detta måste man ha UV täta pannor, Vittinge T11 är inte UV täta… Man måste alltså ha en extra tätduk om man vill behålla sina fina lertegelpannor (Vittinge T11 har sneda hörn). Fast det lär ju hålla under många år ändå.
Har hört att vissa lägger PIR och sedan duk istället för Clima Comfort. Får se hur offerterna ser ut. Jag kommer att göra jobbet i april i år, så jag kan ju skriva och ge lite information. Räknar dock med att det blir ganska dyrt, bara med materialet. Har sett priser på pass 900 kr/kvm bara för Clima Comfort, sen tillkommer skruv och annat, så jag räknar på 1100 kr/kvm.
 
Jag skjuter på taket 1år, hoppas allt håller tätt. Blir till att göra rejäl undersökning här. Skulle lagt om redan förra året, men priserna skrämde oss den gången. Har ett gammalt torp med spån som isolering, dock känns det som mesta spånet runnit ur.

Planen är, fylla på spån, lägga isolering/duk mm utanpå råsponten sen på med nytt tegel igen. Har dock 10st olika projekt som kan färdigställdes före taket :crysmile:
Det som står först är ny vedbod. Sen är en bastu på kö efter. Det är årets stora planer. Nästa år blir det taket, så går tankarna.
Glömde att vi gör avlopp nu till våren också, bygger om spisen samt trixar lite ytskikt inne. :thinking:
Jisses vad jobb man lätt skaffar sig.
 
Hej. Har nu fått en offert på att jobbet och det kommer att göras under slutet av våren. Verkligen spännande att se resultatet.
Kommer att ta lite bilder och ladda upp.
Har beslutat mig för att behålla alla pannor, och sedan komplettera med gamla pannor, där det behövs. I sommar blir det också solceller på taket.
 
Hej!
Sitter med ungefär samma funderingar… Jag funderar på att använda cellplast, typ Finja eller Isover falsad S100 100mm tjock. Detta i kombination med ny duk under. Har du funderat på något liknande och förkastat det? Det verkar väldigt dyrt med Moniers system..?
 
Tror att Monier inte säljer jättemånga av dessa system, priset är för högt när man jämför med en komplett vanlig omläggning. Själv sitter vi sitsen, byta eller köra detta Monier system som spar en väldig massa tid.
 
Hej,
Funderade också på det där med att ta något annat system, typ Finja, men la ner det ganska snabbt. Skulle helt enkelt ta för lång tid om jag skall göra det själv.

Ställningen är rest och på plats. Kommer att påbörja projektet idag. Vi lyfte av allt taktegel i helgen (PUST) och taktransportören som vi hyrde var naturligtvis inte komplett. Så det blev att konka en del. 1500 pannor nere på marken, det snöar och är minusgrader idag...Semestern kunde börja bättre.
Det är absolut inte gratis att göra en klimatvind, kostar många slantar, men jag tänker att om vi installerar detta, så får vi ett bättre klimat i huset, och vinden kommer inte att mögla. Det blir bättre miljö på övervåningen där solen ligger på om sommaren. Bra bas också med grova bär och ströläkt inför kommande solceller i juni.
Om jag tittar på vad totalen blir med Clima Comfort, i förhållande till vad de offerter jag fått in på vanlig omläggning så kanske det skiljer 100 000 kronor, så visst blir det en extra kostnad, men inte astronomisk. För att lägga om taket hade jag offerter från 250 000 till 650 000 (10 st olika).
Tror att priserna idag på offerter hade varit lägre, då de mellanstora företagen som tar sådant här börjar att få svårt med jobb.
Jag kommer att skriva och ta lite bilder vad det lider.
 
Låter spännande, ser verkligen fram emot lite bilder. Har du en uppfattning om vad det kostar per m2 med Clima Comfort? Bortsett från tiden det tar att lägga verkar det betydligt billigare med Finja etc.
 
Hej, lite beroende på vem som ger offerten så kostar det mellan 180 och 230 tusen för material inklusive brädor till ram och bär/ströläkt. Tabell med byggmaterial, artiklar och mängder, svart text på vit bakgrund, byggprodukter specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt har jag c:a 150 m2 takyta.
Så, det blir ju mellan 1200 och 1530 kr/m2.
Men, är det bara Clima Comfort så blir det ju billigare, dvs mellan 670 och 870 kr/m2. Det lönar sig att ta in flera offerter och att prata med Monier direkt, så kan de hjälpa till med att ta fram en grundoffert, så får företagen höra av sig till Monier och sedan prisa sig själva.
Det snöar ganska tappert idag, så grabbarna börjar med att riva imorgon. Återkommer med bilder imorgon om det slutat snöa.
 
Perfekt, tack för svaret! Får nog ta mig en funderare på vilken väg jag vill gå. Enklast är nog att strunta i klimatvind, tror att det blir nästa ägare som i så fall tjänar på det. Fast när man ändå måste byta tak så… Svårt beslut och ganska mycket pengar.
 
Hej, Det är ganska mycket pengar, men vi gör det inte för att tjäna in det på elen, utan just för att vi vill behålla det som finns. Så, för vår del så är det säkert nästa ägare som tjänar på det.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Sitter I ungefär samma sits och kikar på Clima Comfort. Jättenyfiken! Hur blev slutresultatet? Har du några bilder?
 
Bumpar denna tråd.
 
Hej,
Ursäkta att jag somnade in.
Vi har nu haft ClimaComfort installerat sedan i Juni månad. Klimatet på vinden är toppenbra!
Kan rekommendera det företaget vi använde, de gjorde ett bra jobb och kom när de lovade och avslutade när de lovat!

Vi har Vittinge T11 på taket och beslutade att behålla dessa (dvs ta ner dem och tvätta pannorna). Plockade av allt 23 mars förra året och 24 mars började det snöa.... Sen blev det -10 grader och pannorna fick bäras in i garaget (1600 pannor tar sin plats, tur att man har lift och lyfta upp bilen så att pannorna kan tina under). Att tvätta pannor tar tid! Tips är att låta dem bada i pass 8 timmar i "GrönFri" eller något liknande. Sen rengöring med stålborste och sedan högtryck på bägge sidorna, sen får de torka under någon vecka.
Vittinge T11 är inte UV täta och det innebär att man måste lägga en duk ovanpå membranet....
Ska ni lyfta ner och upp pannor så rekomenderar jag att hyra en taktransportör. Det sparar mycket tid och knän.

Vi hade tidigare minusgrader på vinden under vintern och luftfuktighet på över 80%. Skickar med en mätning från förra året.
I år har vi aldrig haft kallare än 10,5 grader och aldrig haft luftfuktighet på mer än 50% (nu iofs med en Aqara mätare som ligger istället för att sitta i taket) på vinden. Kommer att ta ner loggern under april månad för att jämföra.

När det gäller förbrukningen så verkar vi inte tjäna så mycket som vi hoppas, men jag har inte gjort någon jättejämförelse än. Vi har höjt temperaturen något och sedan har vi också stoppat dit Ngenic styrning av värmepumpen. Så, vad som gör vad är jag inte säter på. Har dock konstaterat att vi sedan installationen av Ngenig märker att elpatronerna (3 och 6 kW) på vår Thermia Diplomat TWS12 går in oftare än under förra året när det är kallt ute.

Men som sagt, är man som jag inte direkt ute efter att tjäna in detta, så verkar Clima Comfort vara toppen för huset.
 
  • Datagraf med temperatur, fuktighet, daggpunkt; tidsseriedata; alarmgrenser markerade; tidig vår 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med tegelstenar på presenning, skottkärra i förgrunden, verktygstavla och handdukar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar och vattentätt membran på hus under konstruktion. Märken indikerar byggnadsmaterial och standarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad, tak under konstruktion, blå himmel, vita moln, taktegel, byggmaterial, uppåtperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett förvrängt hus med takpannor och en svetsad trappa som leder till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett snötäckt landskap med garage, släpvagn och vedstapel. Husnummer 13 synligt. Vinterstämning i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.