Hallo,
Angående ventilationen, så har jag faktiskt inte tänkt så himla mycket på eventuella problem som damm o.d. Jag gör det lite som ett experiment och har inte lagt ner min själ i det direkt. Om jag får problem så tar jag bara in luften på vanligt sätt helt enkelt. Det råkar faktiskt vara så att jag redan fått problem med rörens fall efter att marken har satt sig rejält efter motfyllningen. Har inte riktigt tänkt ut vad jag ska göra åt allt i nuläget.

Fönstren sitter egentligen inte fast i frigoliten (annat än med skummet). De är monterade i liv med frigoliten men är fästade med monteringsjärn och vinklar mot betongkärnan. Ganska bökig montering, men tror att det blir bra i alla fall. Om tjuven ska gå in via fönster så tror jag det enklaste faktiskt är att slå sönder glaset då glaslisten är innåt. Våra helglasade altandörrar har också säkerhetsglas.
 
Tråkigt med sättningen :(, hoppas du får det att fungera ändå. Rapportera gärna hur bra det fungerar och hur mycket röret klarar av att kyla/värma om du får ordning på det.
 
B
Hej,
Har själv byggt ett eget "frigolit" hus med extra tjocka ytterväggar. Vi valde att bygga upp en trä ram som vi skruvade upp fönster och dörrar emot. Träramen i sin tur är monterad mot betongen. På så sätt kunde vi fästa upp dörrarna och fönstren med karmskruvar.
 
  • DSCN3439.jpg
Beo skrev:
Hej,
Har själv byggt ett eget "frigolit" hus med extra tjocka ytterväggar. Vi valde att bygga upp en trä ram som vi skruvade upp fönster och dörrar emot. Träramen i sin tur är monterad mot betongen. På så sätt kunde vi fästa upp dörrarna och fönstren med karmskruvar.
Hej,
Möjligtvis kör jag träramsvarianten på ytterdörrar. Mina fönster och altandörrar har PVC-karm och gillar inte karmskruv... :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.