För de invändiga rörjobben har jag anlitat en rörmokare. De är dyra men snabba och jag tyckte det kändes som värt att det var värt det. Ett litet fel och det blir dyrt.
Det han har gjort här var att sätta dit en ny vattenmätarkonsol och ansluta inkommande vattenslang mot den. Nu är allt klart på dricksvattendelen för att beställa slutbesiktning.
Installation med kopparledningar, ventiler och flexibla slangar, möjligen en del av VVS-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsröret är framdraget nästan ända fram till där de gamla rören går in i tanken, men jag har lämnat en liten lucka så att jag kan koppla om avloppet att gå till burken istället för till gamla septitanken. Nu är även avloppsdelen klar att slutbesiktiga. Nacka förväntar sig alltså inte att allt är inkopplat mot huset vid besiktningen.

Vid besiktningen installerades vattenmätaren och de provade, med egen medhavd slang, att öppna kranarna och kolla trycket genom att spola ut lite på gräsmattan. Och det fick godkänt. I den av mig, tomma och rentorkade, pumpbrunnen installerade de sedan pumpen men då inget avlopp än så länge leder hit så gjordes ingen provkörning. Nu kunde jag alltså koppla in det kommunala vattnet i huset och ta bort anslutningen från brunnen. Man får inte leda in brunnsvatten i husets system, men om man vill kan man sätta en egen utkastare dit man leder brunnsvattnet för t.ex. bevattning utomhus på sommaren

Här är den färdiga rördragningen, med en magnetventil installerad. Då vi har två hus och dessutom har en pump vars öppning ligger högre än färdigt golv i det andra huset så fick jag tips om att installera en magnetventil. Den kommer kopplas in på larmet som går från pumpen. Om pumplarmet går så kommer magnetventilen stänga. Det är en danfoss NO ventil på 230v
Värmecentral med rör, ventiler, mätare i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Det behövs en del eljobb också till denna installation. Pumpen och larmet behöver el. Som tur var hade jag bett om att få ett kabelskyddsrör nedgrävt fram till tanken när huset byggdes. Jag trodde tanklarmet behövde el, men det gick visst på batteri. Men nu kom röret väl till pass. Fick kapa av en del som hade blivit förstört av UV ljus och sen var det bara att skarva. Bad elektrikern lägga i en extra kabel utöver den som pumpen krävde. Han trodde nämligen inte att kommunen skulle gilla att pumpen delade el med andra funktioner. Nu kan jag använda den andra kabeln till belysning och strömuttag i denna del av trädgården. Kabeln till pumpen är en 5 ledare där några används av pumpen och några (någon) av larmet. Kabelskyddsröret gick upp till fasadmätarskåpet där det finns kanaler som fortsätter in till säkeringsskåpet. Bra med många extra kanaler in till elskåpet när man bygger ut sin elinstallation. Larmpanelen måste installeras i kök, hall eller vardagsrum enligt kommunen. Man får inte installera den i tvättstuga eller liknande bakom en stängd dörr. Den går att installeras infälld eller utanpåliggande. Här fick vår elektriker till ett riktigt snyggt montage
En vägg med två enheter: överst ett larm, nedan en termostat. Märkena är LPS och Uponor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln löper sen in i tvättstugan och sen utanpåliggande bort till en dosa ovanför elcentralen där den försvinner :) I dosan kommer sedan kabeln från magnetventilen att kopplas in
Vit vägg med rör, vit låda med text, hörn, skuggor, bostadsmiljö, installation, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Som jag tolkat det så får jag i min kommun inte dra in kommunalt vatten och avlopp så nära varandra utan de kräver att vatten ligger två decimeter högre upp och 2dm åt sidan - om avloppsslangen är trycksatt. Men det kanske "bara" är kraftiga rekommendationer...
 
Hur har du löst strömförsörjning till LPS om det blir elavbrott lokalt? Känns frustrerande om det inte går att bruka toan mer än ett par ggr om man har vattenförsörjning.
 
  • Gilla
vjutvik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkat det så får jag i min kommun inte dra in kommunalt vatten och avlopp så nära varandra utan de kräver att vatten ligger två decimeter högre upp och 2dm åt sidan - om avloppsslangen är trycksatt. Men det kanske "bara" är kraftiga rekommendationer...
Kraven kan säkert skilja sig åt. Just denna variation har jag inte hört nått om dock. Jag har följt principen nedan. Z i mitt fall är väl typ 80-100 cm, därav låda. Men har man långt att dra kan det bli dyrt med lådor. Det går att lägga isolering enbart ovanför men då måste man gräva brett. Exakta mått måste man räkna fram, finns program på internet för det.
Teknisk ritning av frostskyddskabel i mark med dimensioner, grus och sandlager angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hur har du löst strömförsörjning till LPS om det blir elavbrott lokalt? Känns frustrerande om det inte går att bruka toan mer än ett par ggr om man har vattenförsörjning.
Jag har tänkt lite på problematiken. Det enda jag hittat på nätet är att man rekommenderas att inte använda vatten under strömavbrott. Vidare tror jag (inte 100% dock) att larmet funkar vid strömavbrott då elektrikern testade att stänga av säkringarna som sitter i mätarskåpet, och då gick larmet. Vet dock inte hur magnetventilen beter sig vid strömavbrott. Vi har kanske avbrott en gång om året så det känns inte som en big deal. Ska se om jag kan testa detta när elektrikern kopplar in det sista
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har tänkt lite på problematiken. Har läst på nätet att man rekommenderas att inte använda vatten under strömavbrott. Dock tror jag (inte 100% dock) att larmet funkar vid strömavbrott då elektrikern testade att stänga av säkringarna som sitter i mätarskåpet, och då gick larmet. Vet dock inte hur magnetventilen beter sig vid strömavbrott. Vi har kanske avbrott en gång om året så det känns inte som en big deal.
Har du som jag så är det en 5 ledare ner till pumpen kopplad till handske. (fas+nolla+jord) för drift av pump och box,sen är de andra två ledarna för larmet.

Sätts på två säkringar så man kan testa genom att bryta spänning till pumpen och trigga larmet för att kontrollera.

Vid strömavbrott har du inget larm om du inte har någon backup på specifikt larmet då.

Planen här från början var att köpa en reservhandske att bara kunna ha till lilla elverket och koppla över på men sen blev det onödigt avancerat istället.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Gjorde detta förra våren i sommarstugan. Betalade 58.000 inkl. ROT för totaljobbet med grävning, el, 10 m värmekabel. Hade aldrig gjort det jobbet själv för att spara pengarna...
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Hej! Vi har också just fått kommunalt VA och vi gjorde installationen själva med! Känns kul att spara en rejäl slant:D och pumpansvarig på kalmar vatten tyckte det såg bättre ut än när en del proffs gör installationen:rofl:

/Kim
 
  • Grävd mark med rörinstallation, brunnslock, flexibla skyddsrör och anslutningsledningar i utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markarbetsplats med skidsteer, grön septiktanklock, orange rör i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarrum med isolering, installationer, rör, en pall och verktygslåda. VVS-arbete verkar pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Skulle tippa på att det tog mig ca 3 dagar och kostade ca 10tusen i material. Och tjäna ca 50tusen på mitt vanliga arbete det gör iallafall inte jag på 3 dagar så det var klart värt det:crysmile::cool:
 
  • Gilla
  • Älska
raspen86 och 12 till
  • Laddar…
kulle
M Matskopacsi skrev:
Gjorde detta förra våren i sommarstugan. Betalade 58.000 inkl. ROT för totaljobbet med grävning, el, 10 m värmekabel. Hade aldrig gjort det jobbet själv för att spara pengarna...
:sleep:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Matskopacsi skrev:
Gjorde detta förra våren i sommarstugan. Betalade 58.000 inkl. ROT för totaljobbet med grävning, el, 10 m värmekabel. Hade aldrig gjort det jobbet själv för att spara pengarna...
Här i Nacka vill de ha fantasipriser för dessa jobb. 100000 plus är standard. Tror aldrig jag sparat så här mycket pengar på så kort tid. Arbetet är inte ens speciellt svårt
 
  • Gilla
RolfoHelena och 11 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Som du säger så varierar kraven mellan kommunerna. De ville ha backventilen nära avstängningen men det var ok som jag gjorde också. Just backventilen (och elsvetsningen av vattenslangen) ville de kontrollera innan den grävdes igen. Den ska som sagt ligga plant eller i uppförsbacke (mot gatan). Finns även ett upp och ett ner så det gäller att göra rätt. Tror det kan vara bra att ha den nära men i mitt fall tror jag det skulle innebära att man måste gräva bort vår kommande häck för att serva den, och då får den hellre ligga i gräsmattan.
Hur hade det vart att sätta tex. ett par 600mm ringar och skapat en tillsyningsbrunn vid backventilen? Erfarenhetsmässigt så kommer dessa backventiler att krångla i framtiden. Alltså inte om utan när. Bara ett förslag för framtiden. Intressant tråd. Grävde själv in kommunalt vatten förra våren och förberedde för LTA lösning på spillen. Tur med vädret hade vi
 
  • Ett djupt grävt dike visar ledningar och rör, möjlig infrastrukturarbeten eller reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd gråv med rörledningar och kablar, grön gräs på sidan, jord, stenar, dagljus, utomhus installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin vid en öppen grävning med nedlagda rör nära en trätrappa utomhus. Anläggningsarbete eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd gråv för rörledning, utomhusarbete, grävmaskin, blomkruka, soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin vid grävd ränna, kablar på marken, bostadsområde i bakgrunden, gathinder, träd och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin vid en husgrund gräver bred dikesgrav under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop med exponerade ledningar, kablar och rör. Byggarbetsplats, infrastrukturarbeten eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
Sitter ytterligare en backventil i lta pumpen så den på ledningen är extra iallafall.. men bra o veta vart den sitter såklart. I Kalmar sätter numera kalmar vatten backventilen direkt vid servisen
 
  • Gilla
Kenneth Milding
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Lägg ner avloppsrör där du vill att vattenslangarna skall komma upp i huset (till komplementshuset och från kommunala vattennätet) och dra ut det till någonstans utanför huset där du sen kan skjuta in PEM slangarna i framtiden. Jag har för mig att han sa att det bara får vara 15 graders böjar på avloppsrören.
Grym redovisning och vilket snyggt jobb du gjort!

En kommentar på ovanstående, av egen erfarenhet kan jag säga att ett 110-avlopp med två 45-böjar KAN gå att dra igenom en PEM 40 i om det inte är så långt till böjen. I vårt fall var det typ 15m fram till böjarna och då fick jag inte igenom det, och böjarna var så långt ner i marken att jag inte nådde ner med handen för att hjälpa till. Bytte till PEM 32 och då gick det fint. Bygger man med 3 st 30-böjar går det bra att få igenom PEM 40, men förstås så är ju 6 st 15-böjar ännu enklare! :D
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.