Var ner och kikade lite i på rören som kommer in till bergvärmepumpen. Såg att det bildats en ispropp på vad jag antar är utgående brine. Har inte sett det tidigare men kan ju bara vara att jag missat det. Har inte ändrat några inställningar förutom att sänka värmekurvan samt sätta cirk-pumpen i läge 1 för att få bättre delta-t.

Antar att det har att göra med att isoleringen är borta där? Ser ut som någon tidigare varit på och försöka fippla med silvertejp.

Är det svårt att isolera om själv och är denna isbildning farlig?

Isolerade rör och ventiler med tejp, isolering, korrosion, i ett underhållsutrymme eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Remsor av armaflex med rutmönstrat förlimning. Alla remsor av armaflex har en tendens till att släppa. Det ska limmas med kontaktlim för att hålla, riv bort det som har släppt och skaffa armaflex i bredd av 10 cm och en tub kontaktlim , använd sax för att forma om det behövs
 
  • Gilla
MG_88
  • Laddar…
Tycker isklumpen växt till sig lite sista dagarna, men kanske inbillar mig.

Frågan är ju om detta är något akut som behöver fixas nu eller om det kan vänta ett tag? Tänker på frostsprängning etc.

Blir enklare att göra vid varmare väder då KB håller någon plustemp och isen förhoppningsvis försvinner.
 
Ta en hårblås och smält isen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Tycker isklumpen växt till sig lite sista dagarna, men kanske inbillar mig.

Frågan är ju om detta är något akut som behöver fixas nu eller om det kan vänta ett tag? Tänker på frostsprängning etc.

Blir enklare att göra vid varmare väder då KB håller någon plustemp och isen förhoppningsvis försvinner.
Som sägs smält ner isen. Det är fukten i luften som avsätts som is. Mera ordentlig isolering som är limmad och difftätt utfört.
 
Man får vara noga med att isolera köldbärarrör runt muttrar och skarvar. Annars kan isen krypa in i gängorna och spräcka muttern med läckage som följd.
 
Z Zakalwe skrev:
Man får vara noga med att isolera köldbärarrör runt muttrar och skarvar. Annars kan isen krypa in i gängorna och spräcka muttern med läckage som följd.
Lite sådant jag är rädd för. Får köpa in armaflex och ta itu med detta nästa helg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.