Jag har satt gipsskivor i taket och tänkte nu sätta armeringsduk (motsv. Microlit) innan jag målar. Har hört att detta skall vara bästa sättet att få snyggt och jämnt tak.
Frågan är hur jag enklast gör detta?

Rollar vävlim direkt i taket och sedan trycker upp armeringsduken eller rollar vävlimet på armeringsduken först?

/Gojan
 
Vävlimmet i taket och sedan microlit eller armeringsduk.
Väv, microlit och liknande material måste vara torra vid uppsättnig annars blir de ohanterbara.
 
Taket blir absolut inte jämnare av fiberduken. Det döljer ingenting så se till att spackla skarvar och skruvar ordentligt. Tänk också på att duken dricker mycket färg, lägger du på för lite blir det lätt flammigt. Själv bygger jag om ca 110 kvm med gips i taket. Tänker måla direkt på gipsen. Blir lika bra men man sparar in ca 20 kr/kvm. Pengar jag kan ha roligare för.
 
Så i vilket sammanhang är det, enligt dig, vettigt att använda Microlit?

Kan det vara vettigt att sätta på spånskiveväggar innan målning?

/Gojan
 
Microlit ger en snygg yta att titta på. Den armer taket så att det inte spricker mellan de olika plattorna när huset rör sig. Och det gör ett nybyggt trähus.

Nackdelen med microlit är att man bara har en chans att få den på plats. Har den väl blivit fuktig/blöt av lim så är den näst intill omöjlig att hantera.

Jag upptäckte själv detta när jag satte den i taket på köket, jag blev förbannad och satte inte i de andra rummen. Nu, efter drygt ett och ett halvt år så är det något som jag verkligen ångrar. :(

Så svaret på din fråga blir: Rollar vävlim direkt i taket och sedan trycker upp armeringsduken och gör rätt från början och ge inte upp...
 
Gojan skrev:
Kan det vara vettigt att sätta på spånskiveväggar innan målning?

/Gojan
Det tycker jag inte är en så bra ide, spånskivor sväller och krymper konstant vilket gör att ytbeklädnader spricker eller korvar sig.
Gips är dött det rör sig inte individuellt, de rör sig med hela huset.
 
Enligt det resonemanget skulle alla mina tapeter på nedervåningen ha spruckit eller korvat sig, vilket de inte gjort efter 4 års tid. Men jag kanske bara har haft tur.

Jag hade tänkt motverka sprickor genom att sätta armeringsduk på spånskivorna uppe innan målning. Jag får väl hoppas på tur även på övervåningen.

/Gojan
 
De sprickor man kan få kommer i skarvarna mellan skivorna och har man lagt remsor och spacklat ut ordentligt så ska det ju inte spricka. Sätter man armeringsduk så har man livrem och hängslen samtidigt, inget fel men kanske onödigt.
 
Jag har renoverat hus där det inte hjälper med remsor när det är spånskivor på väggarna och inte bara ett hus utan ett flertal, har bara hittat en lösning på detta och det är att skruva spånskivan med ca 5 cm mellanrum runt hela skivan sen remsa och spackla såklart.

Men som sagt jag har haft många dåliga erfarenheter av just spånskivor och skulle inte rekommendera någon att sätta upp dessa ur målningssynpunkt.
Gipsskivor har jag aldrig haft liknande problem med och min åsikt om att spån rör sig mer än gips är egentligen inte min utan en snickare jag talade med.
Själv vet jag inte varför det spricker eller korvar sig men det är ett faktum att det händer i mycket större utsträckning när det är spånskivor.
 
Använder man en tapetborste för att sätta Microliten på plats, eller "läcker" vävlimmet igenom så man skall använda typ roller eller?

/Gojan
 
Använd tapetborste eller ett vävverktyg i mjuk plast. Borsten blir full med lim vartefter men tvätta bort det direkt så är det inga problem. Se till att spackla ordentligt, väven döljer ingenting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.