• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
"Exempel på data som tidigare varit avgiftsbelagd men i och med detta blir gratis, är adress- och byggnadsdata, information om fastighetsgränser, höjddata, flygfoton, hydrografi och kartor."
Är väl lite otydligt från artikeln då det mesta av nämnda finns tillgängligt gratis på https://minkarta.lantmateriet.se/
För fastighetsinformation gäller istället https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/vem-ager-fastigheten/ vilket också det är gratis.
Men jag gissar att det som avses som nu kostnadsbelagt är de tjänster som finns inom:
https://www.lantmateriet.se/globala...ifter_och_leveransinformation_for_geodata.pdf
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Det är nog knappast ALL fastighetsinformation som släpps fri, utan bara gränser/ytor/fastighetsbeteckning.

Jag gissar att uppgifter om lagfaren ägare, samfällighetsandelar, rättigheter mm inte omfattas.
 
Lagfaren ägare är redan öppen för upp till 5 sökningar per dygn.
 
Får man gissa utan att gå djupare är det sådant som är intressant för mera kommersiellt bruk, nyare data.
Gammal dokumentation, kartor, lantmätardokument, etc, har jag hämtat i mängder för släkt/historieforskning.
 
C
A AndersS skrev:
Får man gissa utan att gå djupare är det sådant som är intressant för mera kommersiellt bruk, nyare data.
Det mesta (allt?) har i praktiken varit gratis, om man frågat snällt och det inte handlar om några volymer. Så de har till synes rådit någon sorts gråzon kring när man får betala. Så det är bra att det blir klara besked om vad som gäller. Handläggarna kan/får/skall inte lägga sig i varför man frågar och vad man skall ha uppgifterna till, vilket har varit lite nuvarande situation.

Sen är det ju inte så bra om det innebär att Lantmäteriet får lägga massa miljoner på att serva kommersiella aktörer.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur många som beställer data men kollar man på prislistan jag länkade till i första inlägget så känns det som att det kan blir ett rätt stort inkomstbortfall för Lantmäteriet om detta avser att det ska vara fritt även för större kommersiella företag, och verksamheter.

Exempel:
Ortofoto Visning, Årsvisa Innehåll: Rikstäckande ortofoto färg och IR, uppdelade årsvis efter flygår med början 2006. Upplösning 0,16 m resp 0,4 m per pixel från år 2019 och framåt samt 0,25 m resp 0,5 m per pixel för år 2006-2018.
Licensavgift: Årlig avgift 1 661 000* kr
Månatlig avgift 166 100 kr

* Priserna ska multipliceras med en faktor som är olika beroende på antalet anställda och ändamål. (forskning är gratis, icke kommersiellt bruk = 0,1, enmansföretag = 0,5, mer än 20 anställda 1.0 mfl).
 
Redigerat:
Ja, ska detta finansieras på annat sätt än dagens avgifter är det väl högre skatt som gäller?
 
Intressant att se om det kommer möjliggöra dwg underlag i den nedladdningsbara kartorna.
 
Det här är till största delen inte riktat mot enskilda privatpersoner utan kommersiella aktörer som kan nyttja datat i sina tjänster.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Unikt namn
Lämnar det ett hål på nästan 400M i årsbudgeten som Google maps mfl slipper betala?
Undra vars de pengarna ska hämtas in då. :thinking:
Svensk tabell över intäkter och kostnader per verksamhetsområde, Lantmäteriet år 2019-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Som privatperson lär man bli blåst...

Lantmäteriet lär inte lägga pengar på att göra sin data enkel och tillgänglig längre.

utan bara hänvisa till kommersiella intressen eftersom de inte ska konkurrera med privata företag så privatpetsoner får betala två ggr för all information...

först till det självfinansierade lantmäteriet i skatter och avgifter och sedan till företag för att se gratisinformation...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.