Norrtull Norrtull skrev:
Har hittat detta: [länk]
Denna lösning verkar jävligt intressant. Finns även en tråd med nån lirare som ville göra likadant. Men den tråden har inte fått något svar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/monier-clima-comfort.474959/

Men det som har hänt på den vinden jag har så har ett expansion kärl läckt ganska mycket vatten. Plus att nångång ser det ut som om taket läckt in.
Så jag vill ändå passa på att byta ut spånet. Är det verkligen så jävla dumt? Ska man köra träcellulosa skiver i samma höjd. Ev dra lite nya kanaler och förbereda lite el för det som kan önska sig. Fräscha upp hela ytan.

Och hur bör man göra om man skulle vilja sätta spotlight eller nått? Eftersom det är öppet till råspont på insida.
 
B BuildingFuture skrev:
Denna lösning verkar jävligt intressant. Finns även en tråd med nån lirare som ville göra likadant. Men den tråden har inte fått något svar.
[länk]

Men det som har hänt på den vinden jag har så har ett expansion kärl läckt ganska mycket vatten. Plus att nångång ser det ut som om taket läckt in.
Så jag vill ändå passa på att byta ut spånet. Är det verkligen så jävla dumt? Ska man köra träcellulosa skiver i samma höjd. Ev dra lite nya kanaler och förbereda lite el för det som kan önska sig. Fräscha upp hela ytan.

Och hur bör man göra om man skulle vilja sätta spotlight eller nått? Eftersom det är öppet till råspont på insida.

Eller inte hahaha, 1000kr kvm. Nästan billigare att få fuktskada. Sen tak plus andra omkostnader.
 
B BuildingFuture skrev:
Eller inte hahaha, 1000kr kvm. Nästan billigare att få fuktskada. Sen tak plus andra omkostnader.
Säger du att systemet kostar 1000:-/kvm att bygga?
Då bör jag tänka om mao, det känns inte helt rätt att lägga dom summorna på vårt gamla tak.
 
Ja, egentligen är jag inte helt säker men det offentliga pris jag hittade online är 7366kr för 3 st 2400x1200x100mm paket. Vilket blir 852 kr kvm för att vara exakt men det tillkommer säkert skruv, ev extra tejp till skarv för att säkerställa att det är tätt även om det är tejpade skarvar på skivorna m.m. Så bara för att runda av åt rätt håll så körde jag på 1000kr.
Men oavsett om man får ett bra pris så bör det vara ganska dyrt. Men sen i slutändan vad är alternativet?
 
B BuildingFuture skrev:
Ja, egentligen är jag inte helt säker men det offentliga pris jag hittade online är 7366kr för 3 st 2400x1200x100mm paket. Vilket blir 852 kr kvm för att vara exakt men det tillkommer säkert skruv, ev extra tejp till skarv för att säkerställa att det är tätt även om det är tejpade skarvar på skivorna m.m. Så bara för att runda av åt rätt håll så körde jag på 1000kr.
Men oavsett om man får ett bra pris så bör det vara ganska dyrt. Men sen i slutändan vad är alternativet?
Jag är efter en nattsömn inne på denna typ av lösning. Dyrt men som du säger vad är alternativet.
Spara pengar och hoppas på förhandling med gott resultat.
 
Hoppas det är okej att jag hoppar in i den här tråden och ber om råd. Jag har en liknande situation med en vind som skulle behöva tilläggsisoleras. Kåken är på ca 235kvm (plus källare) och har oisolerad plankstomme. På vinden är det spån (okänd tjocklek) i bjälklaget, ingen plast eller liknande. Ovanpå det ligger ett gammalt trägolv som man på 60-70-talet har lagt ett lager glasull som man antagligen var typ 95 från början men genom åren trampats ned till ca 25mm.

Jag skulle alltså vilja ta bort mineralullen, regla upp och isolera med ny isolering för att sedan lägga ett nytt trägolv. Bör jag även ta bort det gamla golvet och tömma facken i bjälklaget på gammalt spån och sedan fylla dessa fack med ny isolering eller tror ni att det räcker att bara ta bort mineralullen och blåsa på ny isolering? Vinden i sig är ju ganska luftig, man ser ljuset mellan brädorna på gavlarna). Ingen råspont utan bara masonit och läkt under tegeltaket.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Funderar på att isolera utanpå råsponten, lägga på 10cm av något. Men ser att det som står till buds är några val, kingspan eller någon board lösning från paroc. Vad finns det för lösningar idag på detta problem? Tillverkare och finns det någon metod att föredra?
Det här var i ropet för några år sedan: https://www.maco-takisolering.se/start.htm

Har ingen aning om pris, kvalité etc - men det verkar åtminstone lovande.

(På den tyska leverantörens site fanns en instruktion för hur det läggs: https://maco-dach.de/sheets/Dachisolierung.php )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.