Nu vill jag byta strömbrytaren men jag tvekar lite på hur jag kopplar dem. Symbolerna är lite annorlunda. Jag förstår att brun är L men sen. Och jag skulle säga att svart går på pilen, men sen har jag grå och ingen blå.

Liten uppdatering. Tänkte inte att det var nödvändigt att veta, men det handlar om en brytare som släcker alla ljus i hela huset, den pratar med en brytare i 'propp'skåpet. Och jag tänkte byta ut den till en med en timer, så att jag kan tända vissa lampor i huset när jag är på semester.

Och det finns en grön gul kabel som inte syns på bilden och som är inte ansluten.

Väggmonterad elektrisk installationsdosa med synliga trådar och strömbrytarfästen, öppen och oskyddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en adapter med USB-portar, europeisk stickkontakt, reseladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är en trappbrytare, det tycks inte din nya brytare vara.
 
Den nya ser ut att vara en dimmer eller annan elektronisk brytare som kräver nolla. Det ser inte i den dosan vad jag kan se.
 
Jag har uppdaterat frågan.
 
Vad sitter i andra änden av kablarna? Om den bryter alla lampor i hela huset så gissar jag att den inte är inkopplad direkt på varenda lampa?
 
Det ser ut att vara en trappbrytare. Med brun fas och svart och grå mellantrådar. Men om det är som du säger att den bryter alla belysningsgrupper är den andra tråden kanske till en lampa som tänds när allt annat är släckt.

Den befintliga brytaren är en växlande brytare som lägger ut fas på svart eller grå. Underförutsättning att brun är fas.

Ska du använda timern behöver du oavsett dra fram nolla.
 
Den gör att den här brytaren i proppskapet går upp eller ner.
Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, grön indikatorlysdiod. Nominella spänningsetiketter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Då gissar jag att den har separata styrsignaler för till och från. Det går att lösa med ett växlande relä i centralen.
Men det går inte att bara byta brytaren mot timern i befintlig installation.
 
  • Gilla
Stefan3 och 1 till
  • Laddar…
Tack, då ska ringa elektrikern :)
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.