Hej

Någon som suttit med en gammal kamin, i mitt fall en contura bras från 80talet. Och bytt den mot säg en täljstenskamin (gärna med extra sten). Jag tror ju inte att jag kan räkna hem ett sånt byte trotts våra höga elpriser. Men ändå nyfiken på hur mycket mer det gör att ha en vettig kamin som värmer på vintern. Kommer inte elda dagligen, men stötta lite när det är som kallats o så, men även lite mys då.

Tänkte även då att passa på och lägga en airmove2.0 som suger varm luft vid taket ovanför kaminen och blåser upp den i allrumet ovan så man får upp lite värme med.

Tack för svar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gissar att det egentligen bara är vid byte från öppen spis till kamin/insats som man kan hoppas på att räkna hem investeringen inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Det hela beror ju naturligtvis på vad kalaset kostar. Man ska ju också vara medveten om att nya kaminer är väldigt mycket mer effektiva - man sparar ved. Ved är sällan gratis.
 
coconut
A Anmg skrev:
Hej

Någon som suttit med en gammal kamin, i mitt fall en contura bras från 80talet. Och bytt den mot säg en täljstenskamin (gärna med extra sten). Jag tror ju inte att jag kan räkna hem ett sånt byte trotts våra höga elpriser. Men ändå nyfiken på hur mycket mer det gör att ha en vettig kamin som värmer på vintern. Kommer inte elda dagligen, men stötta lite när det är som kallats o så, men även lite mys då.

Tänkte även då att passa på och lägga en airmove2.0 som suger varm luft vid taket ovanför kaminen och blåser upp den i allrumet ovan så man får upp lite värme med.

Tack för svar.
Inget svar på frågan om kaminen. Men en airmove 2.0 gör inte vad du tänker dig. Den suger inte luft från taket upp till allrummet. Den tvingar ner luft från allrummet till våningen under. Luften behöver sen hitta en annan väg upp till övervåningen. T.ex via trapphuset. Så du har koll på detta.
 
coconut coconut skrev:
Inget svar på frågan om kaminen. Men en airmove 2.0 gör inte vad du tänker dig. Den suger inte luft från taket upp till allrummet. Den tvingar ner luft från allrummet till våningen under. Luften behöver sen hitta en annan väg upp till övervåningen. T.ex via trapphuset. Så du har koll på detta.
Beror väll lite på vilket håll man sätter den åt?
Annars tänkte jag, även pratat med eldabutiken om det, att man sätter någon form av ventilationsrör med fläkt som suger/blåser upp varmluft där.

Ved har jag i princip gratis, bara hämta. Men är mer kommunens krav om trivseleldning som bromsar. Men tanken är inte att ha det som primär värmekälla, utan som sagt mys men kanske boosta lite när det är extra kallt. Och räkna hem den är nog svårt, är nog mer hur bra det faktiskt blir? Med en täljsten, om den värmer mer och är varm länge att det gör någon skillnad på förbrukningen hemma.

Den kaminen jag har nu är väldigt dragig och suger ju luft från både huset och krypgrunden. Två glasskivor som ska stängas men massa tjuvluft överallt. Sen effektiviteten kan ju disskuteras med, mestadels av värmen går ju ut över tak tror jag.
 
A Anmg skrev:
Hej

Någon som suttit med en gammal kamin, i mitt fall en contura bras från 80talet. Och bytt den mot säg en täljstenskamin (gärna med extra sten). Jag tror ju inte att jag kan räkna hem ett sånt byte trotts våra höga elpriser. Men ändå nyfiken på hur mycket mer det gör att ha en vettig kamin som värmer på vintern. Kommer inte elda dagligen, men stötta lite när det är som kallats o så, men även lite mys då.

Tänkte även då att passa på och lägga en airmove2.0 som suger varm luft vid taket ovanför kaminen och blåser upp den i allrumet ovan så man får upp lite värme med.

Tack för svar.
Har exakt samma fundering. Har en äldre Contura från 80-talet. Vi eldar friskt, mycket och ofta. Låter kamin vila när den behöver det men annars brassar vi på. Har även fläktkanaler. Dvs den är en ganska primär värmekälla under vintern, så undrar om du kom fram till något?
 
A Anmg skrev:
Hej

Någon som suttit med en gammal kamin, i mitt fall en contura bras från 80talet. Och bytt den mot säg en täljstenskamin (gärna med extra sten). Jag tror ju inte att jag kan räkna hem ett sånt byte trotts våra höga elpriser. Men ändå nyfiken på hur mycket mer det gör att ha en vettig kamin som värmer på vintern. Kommer inte elda dagligen, men stötta lite när det är som kallats o så, men även lite mys då.

Tänkte även då att passa på och lägga en airmove2.0 som suger varm luft vid taket ovanför kaminen och blåser upp den i allrumet ovan så man får upp lite värme med.

Tack för svar.
Ska man ha täljsten så lär man upp i flera hundra kilo om de ska hålla ett tag. Innan den mängden är varm så lär man elda ett tag. Jag vill ha varmt på en gång. Bytte en kamin från 80~ till en ny. Även om jag så skulle fått vedboden fylld gratis så hade jag bytt kamin. Men Cleanburning så reglerar man kamin enklare. Mindre ve och mer värme. En sån Contura från 80 är långt ifrån dagens kaminer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Ska man ha täljsten så lär man upp i flera hundra kilo om de ska hålla ett tag.
Ska man använda täljstenen till att ackumulera värme så det räcker under natten i en vanlig villa skulle jag föreslå Tulikivi som gör bra hållbara täljstensugnar på ett par ton.
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska man använda täljstenen till att ackumulera värme så det räcker under natten i en vanlig villa skulle jag föreslå Tulikivi som gör bra hållbara täljstensugnar på ett par ton.
Eller Nunaunni.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…

Hur jag skaffade mig en Tulikivi eldstad


Tråden jag skapade om vår Tulikivi. Vet tyvärr inte hur man länkar.

Intjänad på 4 år gentemot direktel.
 
Redigerat:
L lindsmik skrev:
Det hela beror ju naturligtvis på vad kalaset kostar. Man ska ju också vara medveten om att nya kaminer är väldigt mycket mer effektiva - man sparar ved. Ved är sällan gratis.
En norsk studie på gamla kaminer visar att de är lika bra och till och med bättre än nytillverkade kaminer
Det har gått lite till överdrift med att gamla spisar är dåliga.
Har man tillgång till egen ved eller billig ved så lär det knappast löna sig att byta till en ny spis.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
En norsk studie på gamla kaminer visar att de är lika bra och till och med bättre än nytillverkade kaminer
Det har gått lite till överdrift med att gamla spisar är dåliga.
Har man tillgång till egen ved eller billig ved så lär det knappast löna sig att byta till en ny spis.
Den Norska studien gäller inte alla kaminer. Isåfall skulle en öppenspis va lika effektiv.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Den Norska studien gäller inte alla kaminer. Isåfall skulle en öppenspis va lika effektiv.
Men ta då och lägg upp data på din öppna spis!
Den norska studien gäller 4 st gamla kaminer.
Ditt påstående visa att du inget vet!
Med ditt resonemang så skulle alla nytillverkade kaminer var samma miljöbovar som en öppen spis.
 
S Stegväxellåda skrev:
Men ta då och lägg upp data på din öppna spis!
Den norska studien gäller 4 st gamla kaminer.
Ditt påstående visa att du inget vet!
Med ditt resonemang så skulle alla nytillverkade kaminer var samma miljöbovar som en öppen spis.
https://www.land.se/hus-hem/norskt-test-gamla-kaminer-renare-an-vantat/

Är det den du menar? Där dom testar partikelutsläpp och kommer fram till att dom inte var fullt lika dåliga som dom hade trott, bara 2-4 gånger mer utsläpp än den kamin som dom jämför mot.
Procentuellt sett är det ändå rätt mycket.

Men framför allt så skrivs det ingen data om verkningsgrad på testade eldstäder som definitivt lär skilja en del.
Sen är trivselfaktorn klart högre på en modern kamin med stora glas med luftspolning så dom inte blir sotiga direkt. Täta luckor så man kan justera inluften till lugna fina lågor.
Det är inte heller oviktigt om man funderar på att byta ut en gammal plåtcontura.
 
  • Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.