Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
Tabell med artiklar, benämningar, leverantör, enheter, á-priser och summor; sannolikt en faktura eller offert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
Fakturadata med artiklar, kostnader, handelspriser och påslagsprocent i en tabell.

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 14 till
  • Laddar…
Elektrikern var väl där 2 gånger och du blev fakturerad 1 gång, vad missar jag?
Sen är ju påslaget sjukt högt och borde rendera i kraftiga avdrag och dåliga betyg.
Bestrid men kom med ett motförslag, var gärna trevlig i tonen, för det kan ju gå bra också :)

/W
 
  • Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Elektrikern var väl där 2 gånger och du blev fakturerad 1 gång, vad missar jag?
Sen är ju påslaget sjukt högt och borde rendera i kraftiga avdrag och dåliga betyg.
Bestrid men kom med ett motförslag, var gärna trevlig i tonen, för det kan ju gå bra också :)

/W
Absolut, kommer hålla trevlig ton och ge ett rimligt förslag.
Min reservation mot att han fakturerat mig för en resa var väl framförallt att han "passade på" att åka dit en extra gång (antar att det ingår en resa i installationskostnaden från Evify), trots att han lika gärna kunde gjort allting vid samma tillfälle, när han ändå har cirka 2h20min restid och 15mil (ToR).
Varför svänga förbi en timme på onsdagen för att bara skruva upp laddboxen, borra ett hål och koppla på en kabel (i ena änden), när han inte hade allt material? Hade jag förstått att han då skulle fakturera mig för en resa hade jag sagt "nej, vi tar allt imorgon". Trodde han var i närheten i annat jobb, eftersom han ringde och sa "jag blev klar tidigare, svänger förbi dig och börjar lite"
 
  • Gilla
  • Haha
Bussmotor och 14 till
  • Laddar…
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Georgemartin3 och 103 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Aha, där ser man.
 
  • Gilla
Bonka och 4 till
  • Laddar…
Betala det du anser är rimligt. Tex handelspris +25%. Sedan bestrider du resten. Se till att vara noga med att du tar prisuppgift på exakt samma vara, inte något liknande. Annars lär de skylla på det.

De verkliga priserna på Ahlsell och liknande fackdetaljister är i samma nivå som det du hittar i handeln.
 
  • Gilla
Sammy_j och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle även meddela firman som du köpt laddaren av om vilken typ av hantverkare de samarbetar med. Då räddar du kanske några andra kunder från honom. Sen borde ju inte bolaget vilja samarbeta med bluffmakare då det ger dåligt rykte och missnöjda kunder.
 
  • Gilla
perror och 38 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag skulle även meddela firman som du köpt laddaren av om vilken typ av hantverkare de samarbetar med. Då räddar du kanske några andra kunder från honom. Sen borde ju inte bolaget vilja samarbeta med bluffmakare då det ger dåligt rykte och missnöjda kunder.
Ja, tanken har slagit mig. Samtidigt hade det ju inte varit ett problem om jag bara skulle ha laddbox med installation, då det var ett fast pris.
Svårt med samvetet också när man ändå småsnackar under tiden han arbetar och han är relativt trevlig. :confused: Tror ändå fortfarande gott om folk och ger mig själv tankar som "han kanske bara är dålig på inköp" eller "har nåt tryckande behov av pengar till nåt fint ändamål" eller liknande. Ganska otroligt kanske, men ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
dan-lind och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betala det du anser är rimligt. Tex handelspris +25%. Sedan bestrider du resten. Se till att vara noga med att du tar prisuppgift på exakt samma vara, inte något liknande. Annars lär de skylla på det.

De verkliga priserna på Ahlsell och liknande fackdetaljister är i samma nivå som det du hittar i handeln.
Yes, har länkar på exakt samma varor med i min Excel. Har faktiskt också en kolumn som inte syns i bild med handelspris + 25%, vilket ändå är en bra marginal för honom tycker jag. Har själv sålt datorer i butik för länge sen och såna påslag (25%) var man ju glad när man hade.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Ja, tanken har slagit mig. Samtidigt hade det ju inte varit ett problem om jag bara skulle ha laddbox med installation, då det var ett fast pris.
Svårt med samvetet också när man ändå småsnackar under tiden han arbetar och han är relativt trevlig. :confused: Tror ändå fortfarande gott om folk och ger mig själv tankar som "han kanske bara är dålig på inköp" eller "har nåt tryckande behov av pengar till nåt fint ändamål" eller liknande. Ganska otroligt kanske, men ändå.
Problemet är att bedragare ofta är duktiga på att snacka in sig hos folk så de upplevs ofta som trevliga/charmerande. Med hans moral hade han lika gärna kunnat ringt upp en 90-årig dam och sagt att han var från banken och att hon behövde använda bankdosan till något. Inse att han är kriminell, det är inget annat än rent bedrägeri han sysslar med. Han ska vara glad så länge du inte polisanmäler honom för bedrägeri. Finns ingen anledning att vara snäll mot honom.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 37 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet är att bedragare ofta är duktiga på att snacka in sig hos folk så de upplevs ofta som trevliga/charmerande. Med hans moral hade han lika gärna kunnat ringt upp en 90-årig dam och sagt att han var från banken och att hon behövde använda bankdosan till något. Inse att han är kriminell, det är inget annat än rent bedrägeri han sysslar med. Han ska vara glad så länge du inte polisanmäler honom för bedrägeri. Finns ingen anledning att vara snäll mot honom.
Vet inte om jag skulle kalla honom bedragare rakt av, hade ändå jobbat som elektriker i 20 år, men en opportunist med längre till samvetskval än vad jag har i alla fall :rofl:

Men tack för stödet, gör det definitivt lättare att bestrida fakturan. Tänkte först ha överseende med de extra tusenlapparna för resa och kilometerkostnad bara för att jag inte vill göra mig obekväm. :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Ferryman och 12 till
  • Laddar…
F
L lbgu skrev:
Jag skulle även meddela firman som du köpt laddaren av om vilken typ av hantverkare de samarbetar med. Då räddar du kanske några andra kunder från honom. Sen borde ju inte bolaget vilja samarbeta med bluffmakare då det ger dåligt rykte och missnöjda kunder.
Vacker tanke men troligtvis fullständigt meningslöst. Dom tar in elektriker på lägsta anbud och inte på etik och moral. Det är även rätt pressat mot elektrikern med de här installationerna på fast pris och deras förhoppning är att det är något på plats som inte stämmer som gör att dom kan ocker-fakturera för nån mindre avvikelse eller att dom kan snacka in ett 3-fas uttag eller nåt sånt samtidigt. Får dom inte in sånt i dessa affärerna så är det troligtvis ett rätt dåligt betalt jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
sturnus och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vacker tanke men troligtvis fullständigt meningslöst. Dom tar in elektriker på lägsta anbud och inte på etik och moral. Det är även rätt pressat mot elektrikern med de här installationerna på fast pris och deras förhoppning är att det är något på plats som inte stämmer som gör att dom kan ocker-fakturera för nån mindre avvikelse eller att dom kan snacka in ett 3-fas uttag eller nåt sånt samtidigt. Får dom inte in sånt i dessa affärerna så är det troligtvis ett rätt dåligt betalt jobb.
Dumt att som elektriker gå med på det, och dumt av mig kanske att inte bara ta en lokal elektriker till allt, men har pratat med några innan och ingen hade egentligen tid förrän januari februari. Nu blev det ju det ändå, men då var laddaren redan beställd och betald.
 
  • Gilla
Erkan_li
  • Laddar…
A
Varför har man både framkörningsavgift och reskostnad? Är inte det tårta på tårta?
 
  • Gilla
  • Haha
Berthramb och 12 till
  • Laddar…
F
S sve84 skrev:
Dumt att som elektriker gå med på det, och dumt av mig kanske att inte bara ta en lokal elektriker till allt, men har pratat med några innan och ingen hade egentligen tid förrän januari februari. Nu blev det ju det ändå, men då var laddaren redan beställd och betald.
Det är vad det är. Med facit i hand är det mycket man skulle gjort annorlunda. Det ger nada att älta det, nu är det bara att göra det bästa av det.

Jag tycker du skall vara frikostig och erbjuda +50% på inköpt material, ingen elektriker släpper materialet för +25%. Bilavgiften skall du inte betala, hade det totalt varit med än en arbetsdag så tycker jag den varit berättigad.
 
  • Gilla
  • Haha
PEDan1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.