Och vi har väl fru fortunas milda europavinter att tacka för det. Och Tyskarna verkar redan nu trygga med att deras gaslager ska ta dem genom även nästa vinter.

Elpristerminerna har rasat senaste månaden. Sent i december kostade det 146 öre ex moms att prissäkra Q2 2023. Detta pris är nu 58 öre! Februaripriset handlar kring 88 öre, motsvarar ett SE3-pris om kring 100 öre, som sagt ex moms.

Marknaden tror det kommer sjunka stadigt fram till sommaren. 57 öre i Q2, 47 öre Q3 och 82 öre Q4. Intressant också att årspriserna handlar stadigt sjunkande hela vägen fram till 2027 då årspriset är 46 öre.

Finansiell tabell som visar produktserier, bud, frågekurs, volym, högsta och lägsta pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt är dessa priser ex moms, andra påslag, och ökade kostnader för se3 och 4. Men trenden är tydlig och det är närmast att betrakta som att marknaden här tror på en normalisering av priserna, och kan ses som en signal att elkrisen är förbi.

Jag skulle tänka mer än en gång extra om jag övervägde solceller just nu. Kalkylerna de säljs på just nu är rena fantasikalkyler efter anomalin förra året. På det får man betala en premie för att det blivit så hett under fjolåret och priserna gått upp.

Jag skulle heller absolut inte binda priset just nu. De avtal som erbjuds över 200öre/kWh på fleråriga avtal är ren ocker.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Och vi har väl fru fortunas milda europavinter att tacka för det. Och Tyskarna verkar redan nu trygga med att deras gaslager ska ta dem genom även nästa vinter.

Elpristerminerna har rasat senaste månaden. Sent i december kostade det 146 öre ex moms att prissäkra Q2 2023. Detta pris är nu 58 öre! Februaripriset handlar kring 88 öre, motsvarar ett SE3-pris om kring 100 öre, som sagt ex moms.

Marknaden tror det kommer sjunka stadigt fram till sommaren. 57 öre i Q2, 47 öre Q3 och 82 öre Q4. Intressant också att årspriserna handlar stadigt sjunkande hela vägen fram till 2027 då årspriset är 46 öre.

[bild]

Som sagt är dessa priser ex moms, andra påslag, och ökade kostnader för se3 och 4. Men trenden är tydlig och det är närmast att betrakta som att marknaden här tror på en normalisering av priserna, och kan ses som en signal att elkrisen är förbi.

Jag skulle tänka mer än en gång extra om jag övervägde solceller just nu. Kalkylerna de säljs på just nu är rena fantasikalkyler efter anomalin förra året. På det får man betala en premie för att det blivit så hett under fjolåret och priserna gått upp.

Jag skulle heller absolut inte binda priset just nu. De avtal som erbjuds över 200öre/kWh på fleråriga avtal är ren ocker.
Jag vet inte riktigt om jag tror att krisen är över. Jag menar, vad har egentligen förändrats när det gäller produktion av el?
Efterfrågan blev låg pga mild och blåsig vinter. Men så blir det förhoppningsvis inte varje vinter de närmsta åren.

Men det var en intressant redogörelse, tack för den. Jag hoppas att det blir så att priserna håller sig låga i flera år framåt. Men jag vågar inte tro på det.
 
Dessutom stiger efterfrågan framöver så kortsiktigt är det "över" men sen lär det bli värre innan det kan bli bättre.
 
  • Gilla
klimtachakka
  • Laddar…
O
H Hank_Ö skrev:
Jag vet inte riktigt om jag tror att krisen är över. Jag menar, vad har egentligen förändrats när det gäller produktion av el?
Efterfrågan blev låg pga mild och blåsig vinter. Men så blir det förhoppningsvis inte varje vinter de närmsta åren.

Men det var en intressant redogörelse, tack för den. Jag hoppas att det blir så att priserna håller sig låga i flera år framåt. Men jag vågar inte tro på det.
Det tillkommer ständigt ny produktion från vind samt kan Tyskland producera el med gas där gasen köps in till ”normalare” priser blir det också normalare priser på elen.

Man får aldrig glömma (hur mycket man än vill skylla på annat) att det genom Nord stream passerade lika mycket energi per år som Sverige förbrukar totalt. Det är klart det ger en chock i priserna när den gasen försvunnit.

Sen får man nog inte ropa hej än, för en stor del i sänkningen av elpriset är tack vare oss själva som förbrukar mindre el! Går förbrukningen upp igen så kommer även priserna göra det.

I resonemanget med solceller finns en risk att det kommer vara lägre priser på sommaren och således när solcellerna producerar mest kommer intäkterna vara som lägst.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag vet inte riktigt om jag tror att krisen är över. Jag menar, vad har egentligen förändrats när det gäller produktion av el?
Efterfrågan blev låg pga mild och blåsig vinter. Men så blir det förhoppningsvis inte varje vinter de närmsta åren.

Men det var en intressant redogörelse, tack för den. Jag hoppas att det blir så att priserna håller sig låga i flera år framåt. Men jag vågar inte tro på det.
Man kan givetvis tro vad man vill. Men
marknadens prissättning är den bästa indikatorn vi har om framtiden och den är övertygad om att krisen är över, annars hade inte priserna sett ut som de gör för framtiden.

Det hela grundar sig ju i gaspriserna som i slutändan avgör alla elpriser. Vi har primärt inte haft brist på el, det har varit brist på gas, och det har lett till skenande elpriser.

Allt talar nu för att Europa klarar av att ställa om i tillräcklig grad för att klara ett fortsatt stopp på den ryska gasen. Nya försörjningsvägar, minskad förbrukning och omställningar. Oavsett hur vintrarna framöver blir säger marknaden att det kommer lösa sig fint.

Marknaden kan såklart också ha fel. Men scenförändringen senaste månaden är häpnadsväckande. Förra årets priser kommer absolut inte bli standard framöver, det är en sak som är säkert.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
I resonemanget med solceller finns en risk att det kommer vara lägre priser på sommaren och således när solcellerna producerar mest kommer intäkterna vara som lägst.
Jag skulle bli förvånad om vi någonsin kommer se så höga sommarpriser igen som vi hade förra sommaren. De kommer snarast bli lägre än tidigare med utbyggd solel och vind.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
En stor anledning till att Gaspriserna sjunker är att Kina köper betydligt mindre LNG nu då de gått över till andra inhemska energislag som sol & kärnkraft.
Det gör att LNG priserna har droppat och det finns BETYDLIGT mer gas att tillgå i Europa.
Iom att det är permanent övergång i Kina så spår marknaden att LNG priserna inte kommer att stiga närmaste åren heller.
Men som vanligt är detta om inget oförutsett händer.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Man kan givetvis tro vad man vill. Men
marknadens prissättning är den bästa indikatorn vi har om framtiden och den är övertygad om att krisen är över, annars hade inte priserna sett ut som de gör för framtiden.

Det hela grundar sig ju i gaspriserna som i slutändan avgör alla elpriser. Vi har primärt inte haft brist på el, det har varit brist på gas, och det har lett till skenande elpriser.

Allt talar nu för att Europa klarar av att ställa om i tillräcklig grad för att klara ett fortsatt stopp på den ryska gasen. Nya försörjningsvägar, minskad förbrukning och omställningar. Oavsett hur vintrarna framöver blir säger marknaden att det kommer lösa sig fint.

Marknaden kan såklart också ha fel. Men scenförändringen senaste månaden är häpnadsväckande. Förra årets priser kommer absolut inte bli standard framöver, det är en sak som är säkert.
Minskad förbrukning? Att hushållen drog ned 2022 förändrar bara på marginalen. Elektrifieringen driver en ökning av total efterfrågan som vida överstiger det vi sparade förra året.
Svenska Kraftnäts prognoser för kommande 10 åren är inte munter läsning.
 
H Hank_Ö skrev:
Minskad förbrukning? Att hushållen drog ned 2022 förändrar bara på marginalen. Elektrifieringen driver en ökning av total efterfrågan som vida överstiger det vi sparade förra året.
Svenska Kraftnäts prognoser för kommande 10 åren är inte munter läsning.
Vad Sveriges hushåll sparar gör såklart bara skillnad på marginalen. Men att Eu dragit ner gaskonsumtionen 20% är inte peanuts direkt https://www.euractiv.com/section/en...onsumption-by-20-in-august-november-eurostat/
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
MaxHugo
Jag anser att detta har en stor faktor. Tyskland/södra Europa har nu hittat nya leverantörer.


 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du har rätt. Hade gärna bundit på under 100 öre i SE4 inkl moms
 
Det tror inte jag, men hoppas såklart du har helt rätt (y)

(Men jag tror däremot att vi kanske slipper de där extremtopparna som fanns förra sommaren)
 
Snigla Snigla skrev:
Det tror inte jag, men hoppas såklart du har helt rätt (y)

(Men jag tror däremot att vi kanske slipper de där extremtopparna som fanns förra sommaren)
Personligen vill jag ha högt elpris på sommaren och lågt på vintern.... hör inte alls ihop med att jag har solceller :rofl:
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Personligen vill jag ha högt elpris på sommaren och lågt på vintern.... hör inte alls ihop med att jag har solceller :rofl:
Jag däremot skiljer på investering och boende och ser gärna ett rimligt elpris året om så vi kan behålla bostadsstandarden med väl uppvärmda, upplysta och ventilerade hus.

Investeringar är ofta lämpliga att göra på börsen om man inte kan köpa mark i eget namn.
 
H Hank_Ö skrev:
Minskad förbrukning? Att hushållen drog ned 2022 förändrar bara på marginalen. Elektrifieringen driver en ökning av total efterfrågan som vida överstiger det vi sparade förra året.
Svenska Kraftnäts prognoser för kommande 10 åren är inte munter läsning.
Det roliga med marginalen är att det där priset sätts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.