Hej,

jag tänkte hyra en betongfräs för att ta bort plastfärg med lite, vad jag tror är, svartmögel på. Jag tänkte hyra en flex eller festool och koppla den till min ctl26 och köra med p3 mask på mig.

Dammar det så mycket så man måste plasta av och öppna fönster eller kommer det mesta hamna i dammsugaren? Det är inte jättemycket svartmögel.

See bifogad bild, det ser mörkare ut på bild än vad det är. Det har heller inte vuxit på de 10 år vi bott här så det kommer nog ifrån innan de dränerade.
Tack på förhand
 
  • Smutsig trappavsats inomhus med slitet målade väggar, fuktfläckar och en röd kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E erik8308 skrev:
Hej,

jag tänkte hyra en betongfräs för att ta bort plastfärg med lite, vad jag tror är, svartmögel på. Jag tänkte hyra en flex eller festool och koppla den till min ctl26 och köra med p3 mask på mig.

Dammar det så mycket så man måste plasta av och öppna fönster eller kommer det mesta hamna i dammsugaren? Det är inte jättemycket svartmögel.

See bifogad bild, det ser mörkare ut på bild än vad det är. Det har heller inte vuxit på de 10 år vi bott här så det kommer nog ifrån innan de dränerade.
Tack på förhand
Jag hade inte rivit eller slipat något med mögel utan ordentlig halvmask, (sundström eller 3m) ordentlig "avstängning" och annan nödvändig skyddsutrustning, mögel är inget att leka med. Jag är dock bara en lekman och hade kanske tagit det ett steg längre än någon kunnig, men hellre på den säkra sidan.
 
T
Ja, det dammar rejält och det tar sig in/ut överallt...

Jag slipade lite färg och betong med slipskål till vinkelslip i ett litet rum i källaren och hade både tillskjuten dörr (glipa för elkabel) och hade en plast hängande ner över dörren men fick avbryta för att dammet spred sig i rummet utanför.
Det blev lite bättre med vatten på golvet jag slipade, men till slut fick jag bygga skärmväggar av regel och plast för att hålla dammet i schack.
 
Även om det mesta hamnar i dammsugaren, så kommer du att få damm inte bara i rummet utanför, utan i resten av huset, ända längst in i byrålådorna. Så kapsla in ordentligt.

Sedan just att det ev. är lite mögel på ytan är nog inget problem. Men cementdamm är otrevligt oavsett. Och som sagt, investera i en bra mask. Det finns fler lägen där det blir bra.
 
Jag kör just sundström p3.
Det är inte så mycket, skulle man kunna tänka sig något mer manuellt som dammar mindre?
Typ handskrapa och hålla dammsugarmunstycket intill?
 
Vi pratar alltså kanske 3 kvadratmeter. Jag vill bara få bort möglet och ta bort en del av färgen (det räcker tydligen för att väggen ska andas) sen målar jag över med silikatfärg.
 
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Lösning med vinäger eller blekmedel/klorrengöring för att "döda" och ta bort möglet
[länk]
[länk]

För att få bort färgen är det väl bara att ta någon färgborttagare
intrressant, jag ska prova. Det låter som en mycket bättre lösning…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.