Fick precis lite lyxved hemlevererad från mat hem. Känslan är att det är lite mindre ved än vanligt i säckarna. Eller det kanske brukar se ut så här och jag minns fel?
Fyra säckar placerade på trägolv framför ett träskåp med lådor. Inomhus, bysantisk stil, varma toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Bästerortarn
  • Laddar…
Ser lite tunt ut.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser lite tunt ut.

Tar det nog vidare men mätning och vägning...
 
Unikt namn
Frigående ved har alltid lite extra utrymme i buren. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
zarkov och 7 till
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
Fick precis lite lyxved hemlevererad från mat hem. Känslan är att det är lite mindre ved än vanligt i säckarna. Eller det kanske brukar se ut så här och jag minns fel?
[bild]
Vad är ”lyxved”? Det där ser ut som rätt vanlig ved?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vad är ”lyxved”? Det där ser ut som rätt vanlig ved?
Dubbelt så dyr som den borde vara.
 
O
Ulltand Ulltand skrev:
Dubbelt så dyr som den borde vara.
Jag kollade på Mathem. Är det deras Björkved?

https://www.mathem.se/varor/ved/bjorkved-30l

För det jag reagerade på är att den säljs i 30 liter, det jag trodde var det normala är 40 liter och det kan således vara därför det ser lite ut i påsarna.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Ja jäklar vad tunna dom såg ut! Kanske inte bara är frigående lyxved utan även rättvisemärkt och halal-slaktad också? :thinking:
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
139 kr för 30 liter? Eller 4.600 kr/kbm. "Lyxved" var ordet :D
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kollade på Mathem. Är det deras Björkved?

[länk]

För det jag reagerade på är att den säljs i 30 liter, det jag trodde var det normala är 40 liter och det kan således vara därför det ser lite ut i påsarna.
Yes den skall det vara! Ser ju inte alls ut som på deras bild :(
 
O
Ulltand Ulltand skrev:
Yes den skall det vara! Ser ju inte alls ut som på deras bild :(
Fast det viktiga är ju att det är 30 liter som det står. Sen om det kommer i en 40 liters påse eller på en Euro-pall är lite sak samma (förutom att man hade kunnat elda upp pallen också).

Men vad vägde det? Ca 20 kg?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det viktiga är ju att det är 30 liter som det står. Sen om det kommer i en 40 liters påse eller på en Euro-pall är lite sak samma (förutom att man hade kunnat elda upp pallen också).

Men vad vägde det? Ca 20 kg?
Har inte vägt ännu. Vad borde 30 L torr ved väga i en sådan säck? 20 kg?
 
O
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte vägt ännu. Vad borde 30 L torr ved väga i en sådan säck? 20 kg?
Jag har alltid räknat virke till 0,7 kg / liter. Men jag blev dock osäker hur de mäter veden i säck.
 
Nu vägt två av säckarna och de väger ca 6 kg styck. Borde ha vägt 9,5-10 kg enligt uppgifter på nätet för 30 L
 
Lyxved var ordet....... jag är van att alltid betala under 100 kronor kubiken och du betalar 4600 och så har de ännu till mage att leverera undermått.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.