Hej forumet,

Jag har en vägg uppbyggd enligt tabellen. Har jag beräknat väggens totala u-värde på rätt sätt?

Tabell som visar beräkning av en väggs U-värde med olika byggmaterial och deras tjocklek samt resultatet 0.36.

Mvh
 
Hejsan, nej din beräkning är inte korrekt. Se nedan:

Tabell som visar en jämförelse av olika byggmaterial och deras isoleringsegenskaper med värden för tjocklek, andel och u-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även då antagit att du inte bara har isolering i väggen utan även träreglar.
 
Jag har nu läst på mer och fått lära mig att man brukar beräkna BÅDE utifrån u-värdesmetoden och lambda-metoden, och sedan använda ett medelvärde av dessa. Jag får dock inte ihop ditt exempel huggan, är du 100 på att det stämmer? Spontant tycker jag också 0,559 låter lite högt.

Här har jag gjort ett nytt försök med både lambda och u-värde ihopslaget:

Excel-tabell som visar jämförelse av lambda-metoden och u-värdesmetoden för en väggkonstruktion.

Om ni har excelmallar att dela med er av är jag intresserad :rofl:
 
Din uträkning är helt korrekt nu, utom då att du inte tagit hänsyn till eventuella köldbryggor.

Jag hittade ett fel i min formel som jag fixade till, tack för påpekandet.

Tabell med isoleringsmaterial och deras tjocklek, andel, λ-värde, U-värde och R-värde för att beräkna värmemotstånd och värmeledningsförmåga i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack för exemplet huggan!

För den intresserade som kanske hittar detta inlägg i framtiden kan jag lägga till lite som jag har lärt mig idag, saxat från en bok:

lambda-metoden eller u-värdesmetoden?
En exakt beräkning måste göras med flerdimensionella modeller på dator. Med handberäkningsmetoder kan medelvärden beräknas på två olika sätt, vilka ger ytterligheterna. Den ena metoden, lambda-värdesmetoden, ger ett för högt U-värde. Den andra metoden, U-värdesmetoden, ger ett för lågt U-värde. Vid praktiska beräkningar ska man beräkna U-värdet med båda metoderna och därefter bilda ett medelvärde av motsvarande värmemotstånd.

U-värdesmetoden
Vid U-värdesmetoden förutsätts allt värmeflöde ske vinkelrätt mot väggen. Värmeflödet i de båda materialen sker oberoende av varandra och ingen värmetransport sked i sidled. Väggens U-värde blir då ett viktat medelvärde av de olika delarnas U-värde.

lambda-värdesmetoden
Vid lambda-värdesmetoden förutsätts i stället att de olika materialen har "oändlig" värmekonduktivitet i tvärled. Flödet genom väggen kommer då att vara detsamma överallt. Beräkningsmässigt bildar man i detta fall först ett viktat medelvärde av de olika delarnas lambda-värde.
 
  • Gilla
mikael.bjorn
  • Laddar…
H huggan skrev:
Din uträkning är helt korrekt nu, utom då att du inte tagit hänsyn till eventuella köldbryggor.

Jag hittade ett fel i min formel som jag fixade till, tack för påpekandet.

[bild]
Hej huggan.

Jag räknar vanligtvis inte U-värde men måste lämna in en U-värdesberäkning till kommunen.
Har kommit så långt att jag fått ut Rtot-Lambda men är intresserad över hur du får ut siffrorna för RtotU och Rtot?

Hur ser formeln ut i respektive cell? skulle hjälpa till en hel del:)
 
Skicka pm med din e-post så skickar jag excelfilen.
 
Tack huggan!!!
 
John Dalhov John Dalhov skrev:
Tack huggan!!!

Hej, jag ska också beräkna u-värde på byggnadsdelar inför startbesked/bygglov. Kan jag också få ta del av excelen du använde för ditt räkneexempel? :) tack på förhand!
 
Här är filen.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Tack!
 
H huggan skrev:
Här är filen.
Tack för att du lagt ut Excelfilen.
Sitter och försöker förstå hur alla formler är gjorda, och har en fundering nu.
Om man vill använda även 4a+4b, då känns det som att % andel inte kommer med i "RtotU:"
vid "spåra överordnade"

Tabell med data om material, tjocklek, värmegenomgångskoefficient och andra värden, anmärkningar gjorda i blått bläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det stämmer för jag tog bort kopplingen en gång när jag gjorde en västkustskivafasad som inte har reglar i sig. Vet du hur du ska lösa formeln?
 
Visa bilaga 675687[/QUOTE]
H huggan skrev:
Det stämmer för jag tog bort kopplingen en gång när jag gjorde en västkustskivafasad som inte har reglar i sig. Vet du hur du ska lösa formeln?
Jag har inte koll på hur jag skall skapa den formeln. Tacksam om du kan ge mig den?:)
Det går inte att fortsätta på samma rad även för U-värdesmetoden? Istället för att lägga in procentsatsen i summeringen RtotU: Det känns som procentsatsen påverkar alla rader då?

Visa bilaga 675844
 
Redigerat:
Kan inte se bilagan men kopierar du bara formeln under kolumn λ-medel för 3a 3b så får du det rätt. Övriga celler behöver du inte ändra. Funkar inte det får jag ladda upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.