Vi ska välja häck snart och valet står mellan idegran och thuja. Vi föredrar egentligen Idegran men den är ju både dyrare samt tar längre tid att växa än thuja.

Vad är för- resp nackdelar med Thuja resp Idegran och vad kostar de (20-30cm höga samt 80cm höga) har letat priser på nätet men inte hittat ::)
Hur snabbt växer de?


Från en som hoppas att de gröna fingrarna ska växa ut lagom till att tomten ska iordningställas :)
 
Hej!

Personligen tycker jag att Taxusplantan ger ett mörkare fräschare intryck och är kanonfin som klippt! Var kommer häcken vara på en solig eller skuggig plats??

Här kommer en Taxus UTAN giftiga bär: Taxus media `Hillii´ (den med bär heter `Hicksii´) `Hillii´ är en frisk sort som blir ca 2-3m hög, zon 1-3, kompakt och kostar allt från 30:-/10st (storlek 20-30) - 300:-/10st (storlek 60-80 hög) beroende på vilken storlek ni vill ha.

Om ni väljer Tujan som inte är helt fel heller så rekomenderar jag:
Thuja occidentalis `Brabant´ som är mkt lämplig till häckar, ca 5-7m hög, zon 1-5, billigare förstås: ca 15:-/10st (storlek 30-50) - 490:-/10st (storlek 175-200cm hög)

Som ni ser så får ni mycket mer för pengarna att köpa en Tuja! Var noga med att säga att ni vill ha en `Brabant´ eller likasinnad som har samma egenskaper annars kan man få fel, sådana som bara skjuter på höjden och inte blir speciellt täta.

Man kan även köpa såkallade färdiga häckplantor, hör med dom på gardencentret så kan de säkert hjälpa er!


Lycka till!! ;)
Carolina
Landskapsarkitekt
 
Tack snälla för er kunskap!! Det här är verkligen inte mitt gebit...än ;)

Carolina, du skriver att tex idegranen kostar från 30 till 300 kronor för 10 st. Var hittar jag dem för de priserna, när jag tittar på de sidor som "morsan" tipsat om då verkar idegranen kosta mellan 60 och 300 kronor för en planta. Eller har jag missuppfattat?

Vi ska som det ser ut just nu ha häck på två sidor av tomten och de ligger hyfsat soligt men skyms lite av huset vissa tider på dan så jag antar att de står både soligt och skuggigt ::)
Hur tätt ska man sätta plantorna, någon sa varje halvmeter, stämmer det?
 
En annan fråga, när ska man plantera häcken? Vi ska börja göra iordning tomten (grovplanering) nu om en vecka och sen kommer huset i januari. Kan vi plantera häcken redan nu i höst eller ska vi vänta till i vår.

Jag vill också plantera ett äppelträd (familjeträd), är det något man kan plantera nu eller ska man avvakta till i vår sommar?

Tack igen :)
 
Undvik finplanering innan byggjobbet är klart! Annars blir dina späda plantor bara överkörda av de tuffa grabbarna i gula maskiner...
 
Om man ser häcken långsiktigt kan man väl bara säga att taxusen blir vackrare ju äldre den blir - thujan har ett 'bästföredatum' som visserligen ligger ganska långt fram men ändå kanske inom din livstid.

Bägge häckar är känsliga för hanhundslyft vilket innebär att det kan bli fula fläckar om häcken står utmed gångväg. Taxusen klarar det med nöd men det är nästan omöjligt att reparera en thuja mot detta.

De giftiga bären har vi dryftat tidigare - de försvinner ju vid klippningen. Det blir definitivt mer klipp/underhållsarbete med thuja än med taxus.

Och jag håller med billy_baver - vänta med finplaneringen. Det är otroligt så mycket som förstörs när byggarna kommer på plats.
 
Lutar mer och mer åt Taxus, lite dyrare i inköp, men mycket trevligare att titta på och om den lever längre som Yonna säger så känns det ännu mer som rätt val.
Vad är Thujans bäst före datum?
Har jag förresten förstått det rätt att om jag ska ha en idegran så ska jag köpa den som heter Taxus media Hillii?

Återigen tack för er kunskap :)

 
Hej jessicaodanne!

Det var många frågor på en gång, ska försöka svara så gott jag kan....
Tittade i min prisuppgiftskatalog och upptäckte att den har några år på nacken, ber om ursäkt, för att få aktuella prisuppgifter rekomenderar jag att ni skriver upp hur många plantor ni behöver och sort, lämnar in på ett gardencenter och ber om en offert helt enkelt. Pröva med en 2-3 gardencenter och jämför mellan. Kan löna sig i längden.

Jag visste inte att huset skulle komma senare och håller med förespråkare om att vänta med att plantera, det finns stor risk att din vackra häck stryker med i jobbarnas framfart, även fast de inte är i direktkontakt med plantorna så kan onödiga packningsskador inträffa vilket kan visa sig senare på häcken. Jag hade nog planterat i vår, april istället och det ger er tid att i lugn o ro hitta ett gardencenter med bra kvalité och pris.

Ett planteringsavstånd på ca 0,5m låter bra, hellre plantera för glest än för tätt!

Fördelen med sorten Taxus media `Hillii`är att den INTE har några bär (hanplanta). Medans exempelvis `Hicksii´, med bär, är en honplanta.

Lycka till!
Carolina

 
'Hillii' har också ett mer kompakt och samlat växtsätt och är därför lättare att få en tät häck av. Hicksii är glesare och spretigare.

Men apropå gift, for the record (favorit i repris, frågan har varit uppe tidigare): Om de har bär eller inte spelar mindre roll ur giftighetssynpunkt. Bärets mjukdelar är det enda på en idegran som inte är giftigt. Fröna inuti dem är visserligen giftiga men så hårda att de brukar passera oskadda genom kroppen. De som brukar dö av idegransförgiftning är kor och andra växtätare - det var ett fall i Skåne så sent som i förra veckan - eftersom barr och grenar är giftiga, men så beska att inte ens den tokigaste bebis förmår tugga i sig särskilt mycket. Det finns inga dokumenterade fall av taxusförgiftning av människa i modern tid, har jag hört.
 
Hur ser Taxusen ut??
 
Rådjur äter Taxus, iaf här hos oss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.