Tjenare

Detta är nog mitt första inlägg här på forumet så jag tänkte det skulle vara ett enkelt :)

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus (huset i sig är från 1880) och vi flyttar från ett radhus med typ 300kvm gräsmatta som vi klippte med en ryobi batteridriven gräsklippare. Nu har vi 1700 kvm ca och nu så behöver vi nog en lite större klippare.
Jag älskar inte att klippa gräs men jag gillar prylar :) så det är ju en bra kombo. Vi kommer att hålla på mycket med huset på tomten så jag tror inte att det är aktuellt med en robot i år så nu är valet om vi skall köpa en bensinare eller fler batterier till ryobin eller om man skall gå på någon mindre åkgräsklippare/traktor eller är det alldeles för mycket ovkerkill :)

Ja som sagt en enkel fråga :) med säkert exakta svar ..

//Jens
 
J JensBjo skrev:
Tjenare

Detta är nog mitt första inlägg här på forumet så jag tänkte det skulle vara ett enkelt :)

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus (huset i sig är från 1880) och vi flyttar från ett radhus med typ 300kvm gräsmatta som vi klippte med en ryobi batteridriven gräsklippare. Nu har vi 1700 kvm ca och nu så behöver vi nog en lite större klippare.
Jag älskar inte att klippa gräs men jag gillar prylar :) så det är ju en bra kombo. Vi kommer att hålla på mycket med huset på tomten så jag tror inte att det är aktuellt med en robot i år så nu är valet om vi skall köpa en bensinare eller fler batterier till ryobin eller om man skall gå på någon mindre åkgräsklippare/traktor eller är det alldeles för mycket ovkerkill :)

Ja som sagt en enkel fråga :) med säkert exakta svar ..

//Jens
Har ganska stor tomt, men ”bara” ca 6-700 m2 gräsmatta. När vi flyttade dit köpte jag först en Bosch Rotak 43 Li med 2x 36V 4Ah batterier. Att klippa 600 m2 tar ca 1h 2-3 gånger i veckan när det är full växt. Man behöver byta batteri en gång, så för 600 m2 funkade det ju bra. Vi höll också på med hus då, klippa gräs var tid jag inte hade. Köpte omedelbart en Automower 3-nånting, never looked back.
 
Klippo pro 21 har jag eftersom jag behöver en klippare som är robust på min oländiga tomt. Inhandlad efter goda erfarenheter från en äldre Klippo som nu används där terrängen är ännu oländigare. Bägge startar alltid utom möjligen första gången på våren när det blivit vatten i tanken över vintern (kör numera i lite k-sprit i början på säsongen, så slipper man oftast det problemet).
 
Köp en beg Klippo, den kan du sälja sen och få tillbaka pengarna.
 
C
Eller så köper du en Honda med lättmetallchassi, hjuldrivning o gräsuppsamlare...De väger strax under 50 kilo o klarar tuff klippning OCH finlir... Den jag har nu,tufft använd, är 17-18 år. Köp inte någon klippare med plåtchassi, de rostar hur väl du än sköter den....
 
Redigerat:
galento
Skulle nog satsat på en robotklippare , speciellt om du inte gillar att klippa
gräs.
 
Är du nöjd med Ryobin så köp en större samna märke i så kan ni klippa en del var med samma batterityp eller i alla fall klippa krångliga ytor med den mindre. Laddare och något/några batterier har du redan.
 
Det är 4 år sedan, så gräsklipparen är nog vald för länge sedan.
Hur blev det?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är 4 år sedan, så gräsklipparen är nog vald för länge sedan.
Hur blev det?
Långt gräs :thinking:
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.