Vi har byggt nytt och elektrikern har monterat dcl-uttag vid varje lampkontakt. Vi ska nu börja hänga upp lampor men har noterat att krokarna är fixerade i själva uttaget, men det kan väl inte vara så dumt att krokarna/kontakterna bara går att hänga på ett håll utan man måste väl kunna vrida utefter vilken lampa man ska ha?

I vårt fall handlar det om skenor med fast upphängning som ska följa rummet, men för att hänga rätt behöver vi vrida kroken 90 grader.
Är det tänkt att en så pass "ny" typ av uttag är så begränsad?
 
Dessa nya DCL uttag görs på lite olika sätt av olika tillverkare, men det är i regel som du säger; det är ett håll som gäller. Ibland går det att vrida kroken 180 grader, men det är allt.

Men rent principiellt borde det väl gå att lösa på något annat sätt? Justera skenorna? S-krok? En ring?
 
Det bör vara enkelt att vrida på hela lamputtaget. Snäpp av locket om det inte är skruvat, och lossa skruvarna mot dosan lite, och vrid.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hur får man av DCL takuttagets lock? Testat tryck in i flärp, även med platt kniv och läst manual men sitter som berget. Tips någon?
 
En bild på uttaget hade underlättat.
 
  • Gilla
TheKnee
  • Laddar…
Alla DCL-uttag jag sett hittills har snäppfastsättning. Eventuellt finns en skåra där man ska trycka in en mejsel. Sedan är det bara att bända.
 
Alla mina takuttag (Schneider) har synliga skruvar. Elko har en variant där man snäpper fast locket.


 
Müssli Müssli skrev:
En bild på uttaget hade underlättat.
film kanske än bättre…

 
T TheKnee skrev:
film kanske än bättre…

Är den filmen bättre än den jag postade? Visar den vilket uttag TS har?
 
useless useless skrev:
Är den filmen bättre än den jag postade? Visar den vilket uttag TS har?
För få loss lock var det bara att dra allt man orkar. Jag använde en barnkniv som var platt och ej vass.
Dock gick det ej snurra takuttaget. Sjukt dåligt - 2023!
 
T TheKnee skrev:
Dock gick det ej snurra takuttaget. Sjukt dåligt - 2023!
Varför behöver man det?
 
D Dilato skrev:
Varför behöver man det?
Jag håller med. Man har väl aldrig kunnat "snurra" tak- eller lamputtag? Räcker det inte med att kunna vända det 180°?
 
D Dilato skrev:
Varför behöver man det?
Lampan vi köpte har fast uppsättningsdel som ej går snurra. Markslöjd.
 
T TheKnee skrev:
Lampan vi köpte har fast uppsättningsdel som ej går snurra. Markslöjd.
Man sätter en mellandel (krok/ståltråd/buntband, vad-som-helst mellan de två kopplingspunkterna.
 
U
schneider Exxact DCL så går kroken att rotera helt fritt. Man kan även montera bort kroken utan att skruva bort uttaget.
Kostar en 100-lapp så kanske värt ett byte.
 
  • Gilla
TheKnee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.